|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Har fått ett rosthål på höger baskärm precis i hörnet under baklyset. Det är nog en gammal lagning som börjat rosta och släppt. Hålet är ca 3*3 cm stort. Frågan är då om man kan ge sig på att laga detta själv? Kan man spackla igen hålet och lacka över efter att man att bort rosten, eller behöver man ge sig på och svetsa dit en plåtbit? Kan man få det snyggt själv eller ska man lämna in den? Vad kan en sådan lagning gå på? Nån som vet nån bra verkstad i Linköpingstrakten som fixar rost? Har också börjat synas lite rostantydan i tröskellådan fram, kan man förhindra vidare rostning där med typ hammarlack eller rostskyddsmedel? | |
| Ingen som har nån kommentar? Går det att spackla igen ett såpass stort hål eller kommer det bara trilla loss och rosta igen? Är det värt pengarna att få det riktigt gjort? | |
|
Vill du få det bra så måste du laga med ny plåt+lack såklart... Om det är värt? Tja, det beror på hur man vill ha det själv naturligtvis. Ang. tröskellådan så visst går det att förebygga t.ex medelst tjock underredsmassa(svart företrädesvis :)) utanpå och spruta in tunnflytande rostskyddsmedel inuti tröskeln. Hammarlack fungerar väl ett tag som "nödlösning" på redan skadade partier om man inte vill göra det ordentligt från början s.a.s... Rengör/slipa rent före. Torrt o rent ska det vara för att överhuvudtaget någon beh. ska få avsedd effekt. Mvh Janne. |
|
|
Hmm, jag postade ett svar tidigare idag, men det kom visst inte med ser jag. Nåväl, här kommer det igen... På Industrigatan finns ett ställe som jag inte minns namnet på. Det ligger ungefär mellan Priso och Gomér & Andersson. Närmare stan än Bergsrondellen. Om jag inte missminner mig ligger det en stylingfirma för VW bredvid. Detta ställe skall tydligen vara både bra och billigt. Annars har du ju AT:s i Tallboda. De tar hand om krockskadade BMW bla. De fixar säkert rost med. Mycket kompetenta men har haft problem med leveranstider. Kan bero på att de har mycket att göra förstås. Planera i god tid. ///M som i M52TUB25! |
|
|
Stället J Power menar är säkert Centralplåt i Linköping. Var där härom dagen och pratade med Nils Andersson, som var mycket trevlig och pratsam. Gav mig en halvtimma, kände och klämde (på bilen) och gav goda råd. Han bedömde att jag borde kunna fixa mitt rostproblem själv och berättade hur jag skulle göra. Rekommenderar varmt ett besök hos dem! /Linus |
|
|
Tackar för tipsen! Får åka bort dit och kolla vad dom säger! Om dom kan fixa det till ett bra pris så är det ju det bästa alternativet, men jag är inte beredd att lägga alltför mycket på det och det kunde vara kul att testa att laga själv :) Har några mindre rostfläckar jag tänkte fixa också. Funkar det bra att slipa med borrmaskin? Vad för sorts spackel ska man använda för små ojämnheter? Nån som har tips? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.