|
|
|
|---|---|
|
Funderar lite över det smått otroliga värderas Bmwbilar idag har. Jag kanske är ensam om det - och jag kanske har fel... - Men jag kan ta 2 exempel: Min egen bil, en 328 Touring med m-optik har tappat ca 60000:- på 3 år. Det är en -95´a (köp, lågt räknat 130 000:- och svårt att få 70 000:- idag...) En nära anhörig, en 523IA -97 svensksåld har tappat samma peng - om det nu är troligt att man får 100 000:- för den... Det ger en värdeminskning på 20 000:- per år. Kör man som jag, 1000 mil om året blir det 20 kronor per mil! Märk väl att dessa bilar redan vid köpet var äldre än 3 år, då man normalt räknar med ett värderas på 40-50%. Anledningen till det här vet säkert de flesta om. Det plockas in åt *****te för många Bmw i detta land. Många tvingas prisdumpa sin bil för att kunna sälja den - eftersom det redan finns så enormt många Bmw till salu i detta land! Är det ingen som funderar på det här? Tacksam för en reaktion på detta. /bmwRicke | |
|
ingen nyhet,vad vill du att vi ska göra åt saken ? |
|
| Sånt är livet, tyvärr. En BMW har lika bra andrahandsvärde som en begagnad laptop ungefär. | |
|
ja eller mobiltelefon |
|
|
Menar du att Bmw har sämre andrahandvärde än någon annan bil? Ju dyrare bil ju större nersida. Men det klart, den som köpte bil för några år sedan får ju ta smällen i form av lägre bilpriser generellt pga Europamarknaden. Å andra sidan köper du billigare idag. Minus och plus. |
|
|
Är minst lika dåligt andrahandsvärde på merca, volvo, saab och audi. Förrutom vissa special varianter som ex XC70. |
|
|
Priserna på begagnatmarknaden är en bra värdemätare på hur bra ett lands ekonomi är. Har folk gott om pengar blir begagnade bilar billiga, har folk dåligt med pengar blir de mer eftertraktade och håller värdet bättre. Volvo kombi håller priset bra, speciellt XC70. XC90 har varit extremt het, men tror att den börjat gå ner lite i pris, när den var ny kunde man få tillbaka nypriset på en ett år gammal bil. Då var det också 12-18 månaders kö för att få en ny. "Normala" bilar tappar i värde, det finns inga "bra bilaffärer" om man inte pratar om samlarbilar. Jag köpte en BMW 330 ny hösten 2000 för runt 420.000, den tappade 150.000 på ca tre år, 50 laxar per år, körde 3.700 mil med den, blir ganska precis 40 kr/mil. Nu, ca ett år senare, kostar motsvarande bil ca 200-215.000 på Blocket och PowerBörsen, dvs den har tappat ca 50.000 till. BMW rasar alltså snabbt och hårt, antar att det till stor del beror på privatimporterandet. Volvo är dock den mest importerade bilen av alla och den har inte samma dåliga utveckling, när en V70 är tre år gammal stannar den nästan av om den sköts väl och körs normala sträckor. Ser man det från den ljusa sidan så kan man få 2-3 år gamla bilar till en förhållandevis billig peng, när nybilsgarantierna, vagnskadan och den fria servicen löpt ut så har bilarna tappat runt 40% i värde men bör vara i princip i nyskick om de är välskötta. |
|
| Glömde tillägga att bilarna med bästa andrahandsvärde är oftast modellerna med minst utrustning och minsta motorerna. En snikutrustad Volvo V70 2.4 med 140 hk tappar mycket mindre i värde (räknat i procent och kronor) än en maxutrustad V70 T5. | |
|
Obehagligt mycket referenser till det onämnbara märket här. Att en viss modell i bristsituation kombinerat med prishöjningar kan hålla värdet under en period är ju ett faktum. Dock ,så fort leveranskapaciteten kommer ikapp och nyhetens behag svalnar är man torsk. En kund till mig köpte en XC 90, ny och välutrustad. Efter en tid kom han på att det var en Audi Allroad han skulle ha. Vid det bytet var värdeminskningen 3 siffrig i kronor per mil. |
|
|
Vadå hög värdeminskning!? Jag köpte en 3.0S 1979 för 17500 kr som hade gått drygt 15.000 mil. Nu har den gått drygt 66.000 mil och gör fortfarande tjänst som förstabil. Vad kan en sådan vara värd idag! Skall vi säga 0 kr! Det ger en värdeminskning på 0,34 kr/mil! Inte mycket att bråka om tycker jag! PS! Jag har nyligen ägt och kört en M5 i 3500 mil så jag vet också vad ni pratar om! DS! Per L |
|
|
Ett intressant fenomen är dock att alla värderar en bil efter en mega-skruvad-importerad-bmw-bayer-pizza-vagn som gått 8900mil... Nog kan man köpa en 330Ci eller 325Ci idag säkert för 179tkr, om den har haft 5ägare, 8900mil på mätaren, m-technich3-super fälgar etc... Men försök köpa en SV-såld 1-ägare 2år gammal 330Ci fullutrustad för 260tkr...Nej, det går inte... MIN åsikt är, du betalar för vad vad du vill köpa, vill du köpa gammalt,import historik etc.. då betalar du lite, annars mer... Jag tror inte att BMW faller mer i värde än Audi, Volvo, Toyota eller andra... men alltid finns det dessa import-pizza vagnar som vissa människor tror att är pris standarden :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.