AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
643

Eisenamnn Soundrör+Remusslutdämpare?

bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
Funderar på ta bort min mitteldämpare och ersätta den med Eisenmann Soundrör som går till min Remus slutdämpare. Tror ni det blir märkbar skillnad? Effektförlust?

Länk kostar 1.350 från dom här. bra pris?

Angående om monteringen, kan man svetsa på nått sätt så man kan gå tillbaka med sin mitteldämpare om jag skulle bli missnöjd?
Du måste kapa precis framför mitteldämparen för att de skall funka med soundröret om jag inte missminner mig.

Tyvärr är orginalröret något ovalt där, och man måste svetsa röret mot den främre anslutningen.
Bakåt fungerar det dock med vanlig avgasklamma.
Att svetsa i rostfritt är inte toksvårt med det kräver att man vet vad man gör.

Skillnaden lär bli påtaglig, djupare och högre helt enkelt.

Priset är väl ganska normalt.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
i senaste nr av Automobil har en insändare frågat som just samma sak. Han har en 328 och vill ersätta mitteldämparen med ett rör och han undrade vadf dom tyckte om det.

Automobil svarade att dom tyckte han skulle låta bli eftersom, det skulle bli för högt och att besktningen skulle icke godkänna detta. Vad tros?
Me tanke på hur enormt symaskinstyst e46 328 är standard så är risken minimal att den skulle bli "för"bullrig väldigt liten.

Detta med buller har varit uppe förrut, och det skall MYCKET till innan svensk bilprovning anmärker på detta.

Det finns gott om folk som kör e46 330 med soundrör och race:e dämpare utan problem. Jag tycker inte det låter högt, men de låter och andra sidan snudd på gudomligt vid fullgas acclerationer.
330N är som du säkert mer högljud standard än 328an.

Med andra ord, montera soundröret och njut av hur en 6 cyl motor från bmw bör låta :)

Länk
Hade inte du en M3a för några dagar sedan?

Mvh Per
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
wendtan: vågar du gissa vad en verkstad kan ta för ett sånt arbete?
Kapa med vinkelslip och svetsa rostfritt samt montera avgasklamma. skulle gissa på 30-45 minuters arbete. 400-700 kr skulle jag tro.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.