AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.255

BMW eller MB?

BMW eller MB. Jag har funderat på den frågan ett tag.
Rent kvalitetmässigt. Vem tillverkar bättre bilar? Med handen på hjärtat, vad anser ni? Försök att vara objektiva. Är BMW eller MB bättre bilar? (inte körmässigt,körglädje osv, på den punkten vet vi att BMW slår Mercan). Utan, motorer, plåt, hållbarhet osv.

MVH

BMW-Brings more women
Tycker BMW, för MB passar inte alls mig, inget sirekt som tilltalar. Tycker BMW's inredning håller bättre kvalitet, det kommer många ha andra åsikter om, men detta är min!

Kul namn du hittat:) Mitt "smeknamn":)
När det gäller körglädje vinner ju BMW överlägset men när det gäller pålitlighet och slitstyrka tror jag att Mercedes är betydligt bättre. Hur många BMW har gått 40-50 000 mil i jämförelse med Mercedes? När jag var på Kreta åkte vi med en taxibil som hade gått 92 000 mil, Mercedes naturligtvis ;)
Äldre bilar MB, nya bilar BMW.
Visa användare
198
manowar
523i -97
Som "M femman" skriver. Äldre MB duger fint. Men dagens nya MB har ju usel kvalité rostar och krkånglar hela tiden.

Sen min åsikt är ju att MB är mer "gubbig"

#Man and machine the evil of a dream#
ps
399
ps
9-5 2.0t Biopower -05
Som en kille jag känner säger om sin AMG E55: "Verkstaden har den mer än jag." Tydligen en del problem med elfel på nyare MB.
Känner en som ruttnade på att hans SL55, liksom "ps"-polares, hade hans bil mer än honom. "Jättekul och fin bil när den fungerade". Numera såld.
Fram till slutet av -90 talet byggde MB kvalitetsvagnar...

Mvh,
/Wille
"...var mer på verkstaden än han hade den själv."
ska det vara (synd att det inte finns någon edit funktion ibland:))

Mvh,
/Wille
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Rent motormässigt tror jag nog att en BMW kan gå minst lika långt som en MB, att MB taxi-bilarna går så långt beror ju på att dom är konstat varmkörda samt servas exakt när dom verkligen ska.
Då håller dom flesta bilar väldigt länge, har en polare vars familj har en Corolla -90 som gått som tidningsbil. Den är över 60 k mil nu...
sista riktiga mercan är W124:an sen gick det bara utför

mina 5 cent

___
Mvh
Patrik N.
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
MB hade problem på 90-talet främst med rost och elektronik, men handen på hjärtat bmw är inte felfria heller.

Kvalitetsmässigt tror jag att det skiljer ganska lite i dag, med ett litet men dock övertag för Mercedes. Sen kan man ju diskutera vad kvalitet är, men om du menar tillförlitlighet och långvarig fräschör skulle jag sätta MB något före.

Men riktigt så sjukligt överdimensionerade som MB var förrär de inte längre. Fast å andra sidan, en 200D hade 60 hästar så sent som på 80-talet så prestanda var mycket beskedliga...
Både BMW och Mercedes har på ett närmast radikalt sätt försämrats gällande driftsäkerhet. Mercedes sista riktiga bra modell var W124. Den håller hur länge som helst.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
För mig gäller BMW, även om SL- och S-modellerna är ruskigt fina och håller värdet bra.

//Schnitzer

bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
Holder med bjoerck...MB´s siste riktig bra modeller er W124 og W201 (190E). BMW´siste riktig bra modeller (i relasjon til driftsikkerhet) er E34, E38 og faktisk også E46 etter faceliften i 2001 :-)

"Freude am Fahren" - BMWCCN #5553
Har haft en del av båda märkena (e420,ml320m,560sec, M3e30,m3e36,m5touring,730i mm) och har ändå svårt att skilja dem åt.

Min e420 -97 med 12000 mil och sv såld kändes som ett kassaskåp medans min usa byggda ml 320 på samma mil var svår att skilja från en japs i kvaliteskänsla.... BMW är väl någonstans mittemellan. Sedan har mb bilarna haft en hel del småstrul (el,rost mm) som jag sluppit med bmw bilarna.

Men det stämmer nog att "det var bättre förr" min fars gamla mb 220 bensinare från -68 gick 55000 mil innan det var dags för en ny topp mm sedan gick den till 80000 innan vi sålde den fortfarande original låda och bakaxel..........
andreasd:

MB har faktiskt grym kvalité på sina motorer, speciellt dom äldre. Har en kompis som ägen en 123:a, en 240D. Mätaren visar ca 45k mil, men sista servicen är gjord vid 95k mil... Antar att den har gått 145K i så fall. Den är väldokumenterad, å det finns inga papper på större rep eller renoveringar, MEN då får man ju ha i åtanke att en 240D inte har mer effekt än en gräsklippare heller. Anledningen till att bmw:s motorer inte går lika långt som MB:s är nog det att bmw har högre effektuttag, samt att dom kan vara ganska hårt körda också. Bmw inspirerar ju onekligen till lite mer aggresiv körning än vad MB gör. Det är min uppfattning i alla fall.

// DZL_PWR
Keep on keepin' on!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.