|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Pratade med min advokat i Tyskland igår. Han har gett dom tid tills den 15:e att ge oss ett svar och sedan stämmer vi firman. Vi får se... |
|
|
Håll oss uppdaterade. De olärda är så säkra på sin sak, medan de lärda är så fulla av tvivel. |
|
|
jag tror att allt är lungt för din del, tror alldrig svenska polisen tillåter att nån tysk kommer och plockar din skönhet skulle förvåna mig mycket men jag har börjat gill polisen mer och mer då de inte har tagit mitt körkort då de varit befogat endel gånger. jag tror att du kan va lugn för din bil kan de aldrig ta. trode själv att jag blev lurad en gång när jag köpte en bil i tyskland eftersom det tog långtid innan pengarna fördes över till handlarens konto men men det har inget med detta att göra. Allt kommer ordna sig hoppas jag men tyvärr har jag inget jag kan begrunda detta på förutom en stark tro på rättvisa |
|
|
Pratat med avvokaten i Tyskland. Vi har inte hört något från firmans ägare som förväntat.. Advokaten ska försöka få FZB via Tyska vägvärket. Där ska han hävda att bilen är betald, vi har kvitto, vi har försökt få kontakt med bilfirman i över ett halvår utan att det har lyckats samt att bilen inte är stöldanmäld utan är i Sverige i över 6 månader nu. Vad tror ni? Han sa också att så fort man ser att man har att göra med Holländsk firma ska man vara på sin vakt då många bedrägare har "firmor" där. Tydligen räcker det med att ha en adress till en postbox för att bilda en firma där och så fort det strullar sig, försätter bedrägarna sina "firmor" i konkurs och man kan knappt göra mkt mer efter det. Kan vara bra för att veta nästa gång man tänker på import.. |
|
|
Hur har det gått nu då? fick du ut FZB?? //Eddie - Freude am Fahren\\ |
|
735 |
Ansi: Din bil? Länk |
|
Min bil är en 98 facelift, så nej det är inte min. Har precis fått reda på lite mer från min advokat. Bilen har inte varit registrerad i Tyskland sedan 011212. Enligt Tysk lag blir bilen avreggad från Tyska vägvärket efter 18 månader och jag kan inte få ett nytt Fahrzeugbrief (FZB), eftersom jag inte bor i Tyskland. Tyska vägvärket har skickat ett brev där dom säger att bilen inte är stöldanmäld och att det är fritt fram för Svenska Vägvärket (vv) att registrera bilen. Så klart när jag ringde och pratade med Svenska vv så gick det inte att registrera utan FZB.. (finns inte sådana rutiner...) Dom sa ialla fall från Svenska vv att jag kan begära att dom gör en registreringsbesiktning där bilen såklart kommer att bli underkänd, men då har jag ett fall som jag kan överklaga.. Alternativet är att jag "säljer" bilen till ngn som bor i Tyskland som i sin tur får ut ett FZB och sedan "säljer" han tillbaka bilen till mig med FZB... Är det ngn som vet om bilen måste tillbaka till Tyskland för att registreras där igen? |
|
|
skönt med lite ljus i slutet av tunneln iaf, jag hoppas att det löser sig. __ ///M som i Mugge. |
|
|
Jag har kollat upp detta en gång när jag tappade bort ett fzg-brief när jag flyttat. (Hittade briefet efter 12 mån som tur var). Jag talade med folk på ett Tüv-ställe i Tyskland och de gav mig följande besked: För o få ett nytt fzg-brief så måste man ta kontakt med Tüv i den stad som bilen senast var reggad i. Efter detta får man ett nytt brief på posten. Det som krävs är ett köpekontrakt där det står att du köpt och betalat bilen. Denna procedur skulle inte vara några problem även om man var svensk. Obs! Jag kan ej garantera dessa uppgifter, men detta är vad som sades till mig i september 2004 när jag kollade upp detta. Hoppas denna info var till någon nytta.... Lycka till! |
|
| Tanten vid Tüv sade att det skulle ta ca 8 veckor o få ett nytt brief på posten. Lite segt kan tyckas. | |
|
Jag frågade min advokat i Tyskland om det går att göra ngt liknande och han var tvärsäker på att det inte gick. Enligt honom, så var bilen inte registrerad längre (dom försvinner ur systemet om dom inte varit reggistrerade i över 18 månader). Detta innebär (enligt advokaten) att bilen måste registreras igen, men för att det ska gå, måste jag vara boende i Tyskland. Om det är sant eller inte vet jag inte, men så sa han i alla fall. Om det skulle ta 8 veckor gör min inget, nu har det ändå gått mer än 6 månader. Om ngn har ngn ide, så är dom värkligen välkomna att höra av sig. |
|
|
Alt 1. Be advokaten att han registrerar in bilen. Alt 2. Har vi inte någon här på forumet som bor i Tyskland som kan hjälpa Ansi? Mvh /NP |
|
|
Har redan sagt detta till advokaten och han sa att det inte går (?). Har i alla fall bokat tid för besiktnings registrering, så vi får se... |
|
| Hur går det Ansi??? Har du besiktat än? Å i sånna fall överklagat?? | |
| Löser de sig? | |
|
Har gjort registreringsbesiktning och såklart gick inte bilen igenom då originalhandlingarna saknades. Har överklagat beslutet och väntar på vägvärkets beslut. Ni kan ju hålla tummarna för mig... :) |
|
| Ja klart vi gör. Tråkigt att det strular med pappren när du köpt bil. | |
|
Vilken soppa. Har inte läst allt här men det verkar konstigt att du som ägare inte kan regga bilen i sverige utan det tyska pappret. Kan du inte göra en typbesiktning i sverige - lite på samma sätt man gör med modifierade bilar? Du äger ju bevisligen bilen - du har ju kvitto på att du köpt den - den är inte stulen i tyskland. Kan inte det här men det här liknar skräp tycker jag - att inte kunna få regga sin egen bil i det land man bor... Hoppas det löser sig snart.. |
|
| Utan ett bevis på att man äger bilen kan man inte regga in den, och för att typbesikta så måste den vara inreggad redan. Så vi alla får hålla tummarna på att hans överklagan går igenom och att den får bli inreggad!! | |
|
Trist att det inte går är han ändå har gjort en affär och bilen somsagt inte är stulen. Det är ju faktiskt så att ingen är emot att han skall regga in den i sverige, bara "pappersarbetet som inte stämmer". Surt men sant. Hoppas de löser sig! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.