AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
19.104

Lurad i Tyskland

Sida 2 av 4
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Om X har sålt bilen till Dig och det är "Chefen" som har köpt den så måste ju X ha stulit den för att Chefens resonemang skall hålla. Det låter inte så eftersom X har varit anställd. Tveklöst vinner Du en ev rättegång, sedan får firman stämma X bäst de vill.

Ni som är jurister, vad gäller i Tyskland ang besittning?? I Sverige råder det knappast något tvekan när man har köpt en bil och haft den i sin besittning i 3 månader som i detta fall.

Bilen är väl inte anmälld stulen i Tyskland??

/Caspar
Z-träff 1 maj Länk
An
95
Ansi
X3 3.0D F25 2012
Nej det är den inte.
Har pratat med polismannen som har hand om fallet och faxat papper till honom (faktura, mm). Han sa att som han såg på saken måste firman skicka Fahrzeugbrief till mig.
Har kontaktat Konsument Europa och letar efter advokat för att stämma firman...

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Ansi... vad du än gör så ge inte med dig...

V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort!
Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen §
Hur har det gått?

Hälsningar

Anders
An
95
Ansi
X3 3.0D F25 2012
Har kommit i kontakt med advokat i Tyskland och nu är det domstolen som får avgöra...
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Håll oss uppdaterade!

bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Hoppas det löser sig...
An
95
Ansi
X3 3.0D F25 2012
Är för j.... att man har sin drömbil stående i garaget och inte kan köra den...
Hoppas verkligen du lyckas men jag har kompisar som råkat ut för samma och detta gäller kort och gott:
Den som har Regbeviset äger bilen. Har man betalat så har man, men till fel person tyvär.

Hoppas verkligen du lyckas bättre än dom jag känner.
Det gick käpprätt åt H-vete för dom. Ägaren hämtade upp bilen i sve och åkte hem igen.

Tryck allt du kan på att du har kvitto från firman och att dom gjort fel.

Lycka till

Mvh Sunken

Lotus Omega No 940 under kraftig moddning.
Livet börjar vid 600HK..
An
95
Ansi
X3 3.0D F25 2012
sunken:
Du stressade verkligen upp mig med ditt inlägg...
Menar du att han kan komma och hämta bilen?
Polisen från Tyskland jag pratade med sa att det inte kunde hända...
Jag vill verkligen inte stressa upp dig men om man sätter hårt mot hårt så äger den person som håller i brevet bilen !!!
Jag skulle däremot inte tro att han kommer att göra det men han skulle kunna det i praktiken.

Lite sjukt när dom har det system dom har med inlåsta brief i bankfack och sånt. Men det är klart har man ej brevet så äger man ej bilen,

Jag koppas verkligen att det löser sig med det hela.
Lycka till

Mvh Sunken

Livet börjar vid 600HK..
*sunken:
Ditt resonemang angående "den som håller i briefet äger bilen" stämmer inte i Ansis fall. I hans fall så har han ett köpekontrakt som säger att han har betalat bilen, och således är den i hans besittning. Ingen kan ta bilen ifrån honom.

Ditt resonemang håller i de fall som någon har briefet, men inget kvitto på köp.
rolex:
Eftersom du verkar veta hur det fungerar med köpe kvitton och brief så kan ju killen vara lugn.
Bara åka och hämta det då eller???

Varför jag är skeptisk till all handel med bilar och att man åker utan brief är för att jag har en kompis som har åkt på en sådan mina förut. Inget brief men kvitto.. Tror du det hjälpte då dom kom och hämtade hem bilen ??? Nej är svaret den gången. Lagen kanske har ändrats men jag tvivlar på det.
Jag tar själv hem bilar till bekanta och vissa kunder så jag vet att det ej är så enkelt som det verkar.
Men jag hoppas det går smidigt och att han får sitt brief till slut, men det kan bli en lång historia..

Jag tycker det luktar fiffel och båg från dom båda säljarna, Tyvärr

Mvh Sunken

Livet börjar vid 600HK..
*sunken:
Jaf skrev inte att "det är bara o åka o hämta briefet". Däremot skrev jag att ingen komma o hämta bilen. Bilen befinner sig på svensk mark, där gäller svensk lag. Man kan inte bara hämta saker hur som helst.
Börjar tvivla på din story angående din polare vars bil som ngn tysk "hämtade tillbaks". Jag tror du drar en liten skrämselhistoria bara. För det första så behöver man en nyckel för att kunna ta en bil, för det andra så stod den förmodligen i garage eller? För det tredje så var väl tysken först tvungen o lokalisera bilen först?
Men kanske hade tysken tur och hittade bilgaraget på första försöket, sedan kanske din polare gav tysken nyckeln utan motstånd, och sedan så körde tysken utan försäkring/skyltar hela vägen hem till Tyskland???
Njae, låter lite väl osannolikt.

Har en vän som blev fråntagen sin bil (fogden kom). Fogden hade då med sig Polis, bärgningsbil och låssmed. DÅ fick de med sig bilen.
Dock tror jag inte att ngn som tagit lagen i sina egna händer (tysken) får anlita bärgare, polis, låssmed för ett PRIVAT ärende m.m. Så lätt funkar det inte

Pinsamt när personer som du tror att dom är nån sorts minihandlare / tysklandsexperter o börjar uttala sig (om sånt de inte vet) och dessutom försöker dra lite skrämselsnack.....

Sluta babbla om typ dina "kunder" o sånt tjafs, du är ändå bara en liten snubbe som leker svarthandlare....
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
"Bilen befinner sig på svensk mark, där gäller svensk lag".

Sant. Och så vitt jag vet så har vi introducerat innehavarpapper i Sverige nu också. Innehavaren anses vara bilens ägare.

"Man kan inte bara hämta saker hur som helst".

Det är också sant. Man får gå till domstol först och få en exekutionstitel. Vilket man lär lyckas med om man har pappret i handen.

/M

Min bil:
Länk
Ansi:

Håll oss gärna underrättade hur det går....

// Jögge Länk

Rolex:

Jag trodde detta var ett forum där man delade med sig av sånt man kunde eller hade varit med om.. Jag ber om ursäkt till Ansi om jag har jagat upp honom, inte min vilja utan jag önskar över allt annat att det går bra för dig. Kan ej vara roligt att ha en bil stående och inte kunna köra den som du själv skriver.
Sedan att Rolex vill kalla mig tysklandsproffs/minihandlare och pinsam får stå för honom.Liten snubbe kanske jag är men jag jobbar inte med svarthandel på min firma. det får andra göra, däremot så tar jag hem bilar åt kunder och bygger om dessa som dom vill ha dom med styling och tuning.
Har även hjälpt några här med papper då dom har tagit hem bilar från Tyskland och inte fått dom inreggade pga av fel KW i briefet eller att det sitter andra fälgar som också har ändrats i briefet, då får man problem med besiktningen tyvärr.
Man kan ju muta en tjänsteman eller dylikt men det funkar ej alltid.

Dessa människor har då varit positiva då man har kunnat hjälpa till då dom inte har kunnat göra det själva. Det är då man är glad att man har dom leverantörer som man har och att det går att fixa så dom kan regga in sin nya pärla.

Tegel: Jag vet ej om den regeln har ändrats eller alltid funnits.
Det har jag ingen aning om.
Detta var ca 6-7 år sedan. En massa tjorv med en bilhandlare som ej var tysk från ursprunget. Han skickade ej alla nycklar och givetvis så hade han adressen eftersom han lovade att skicka briefet. Han skyllde också på att han ej hade sålt bilen(anställd) eftersom han hade 2 firmor, en i tysk och en i grannlandet.

Jag vet att det finns svin som håller på med sådant i deras firmor och dom lyckades då iallafall, kanske pga att han var för okunnig eller blödig här hemma i sverige. Det kan jag ej svara på.

Förlåt om jag har orsakat oro Ansi.

Lycka till... Håller tummarna för dig.

Berätta hur det går.

Mvh Sunken

Livet börjar vid 600HK..
An
95
Ansi
X3 3.0D F25 2012
Sunken:
Historian du berättade om att ägaren hade 2 firmor och att den som sålde bilen ej var anställd av honom passar precis.
Det är precis vad ägarens firma säjer...
Han har också 2 firmor, en i Holland och en i Tyskland..
Jag uppfattade inte som om du ville skrämma upp mig (trots att du gjorde det.. :) ) och jag är tacksam för all hjälp jag kan få, ideer, råd, erfarenheter, mm.
Tysk advokat är ialla fall inkoplad så vi får väll se..
Jag är inte en sådan som ger upp lätt speciellt inte då jag känner mig lurad och kränkt..

Låter bra det.
Jag kännde också igen historien men det var som sagt 6-7 år sedan och det kan som jag skrev, bero på killen i sverige att han gav upp för lätt eller var för okunnig.

Hur som helst.

Lycka till med allt och så ses vi på någon träff i sommar.
Håll utkik efter en lätt trimmad Lotus Omega =) då hittar du mig

Mvh Sunken

Livet börjar vid 600HK..
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Ansi; hur går det?

Min: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.