|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Ska försöka göra lång historia kort: Köpte en 730 (E38) för ett år sedan från Tyskland. Mkt fin bil, bästa köpet i mitt liv.. Sladdade för ett halvår sedan och kvadade bilen helt. Hade lite strul med försäkringsbolaget men typen som sålde bilen till mig hjälpte till med papper och allt ordnade sig. Köpte sedan en 740 från samma kille (November ´04), åkte till Tyskland och hämtade den men var så j...a dum att jag åkte utan FAHRZEUGBRIEF (registreringsbeviset...) då Tysken sa att han skulle skicka den hem ( nu när jag skriver detta förstår jag inte hur jag kunde göra så. Vad f.. tänkte jag på? ). Försökt sista 2 månaderna att få papprena och för 2 dgr sedan pratar jag äntligen med typens chef som säger att fösäljaren jag köpt bilen ifrån sitter i fängelse för bedrägeri och att han (chefen) inte har fått pengarna och att vi alltså har ett stort problem. Jag har dock en faktura från chefens företag där det står att jag har betalat allt, hade tom skickat 2000 euro i förskott (bara det var ju idiotiskt gjort av mig..) så har även papper på det. Chefen säger nu att typen som sålde bilen aldrig har varit anstäld av honom utan "lånade" bilen av chefen, när han lämnade den till mig. Har pratat med polisen i Tyskland och väntar nu på vad som ska hända. Chefen ska ringa mig på Måndag efter att ha konsulterat med sina advokater. Som ni förstår är jag mkt stressad (och skitarg på mig själv för att ha varit så naiv). Har ngn något råd? | |
Scheckheft |
Hej Nja, inte mer än att avvakta tyskens samtal på måndag och se vad han har att säga. Tycker att det här borde gå att lösa så att båda parter blir nöjda. Otto von Diesel här på forumet är väl jurist så han har kanske fler råd att ge. Lycka till Mvh Scheckheft |
|
Klandra dig inte för mycket nu... man är alltid uppspelt när man ska köpa bil så det är fullt naturligt att bli lite naiv och lita för mkt på säljaren. Speciellt när man handlat av honom innan och allt funkat fint... då får man ju lite förtroende för honom också. Jag hoppas att det löser sig för dig. V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
|
Prata om uppspeld... Kunde inte sova 1 vecka innan jag skulle ner och hämta bilen. Nu står den bara i garaget och väntar.. ...och jag kan fortfarande inte sova :) |
|
|
Såg du anonnsen ?? Via internet, svensk / utlänsk sijt ?? Var det firman som anonserade eller "han du köpte av" ?? Hur gick köpet till .... Behöver lite info för att kunns ge råd... eller ganska mycket info faktiskt.... Dvs , kan du gå på firman, eller måste du gå på bedragaren, vilket lands lag är tillämplig... etc.. Var skall tvisten avgöras .. osvosv.. R |
|
|
Jag köpte en bil från X för ett år sedan då han jobbade på en annan firma. Allt gick bra med den bilen så jag fick förtroende för mannen. När jag nu behövde en till, så pratade jag med X igen, som sa att han nu jobbade på en annan firma. Jag ville ha en 740 facelift och efter ett tag ringde han upp mig och sa att han hittat en. Han ville ha pengar i förskott, för att hans chef skulle kunna köpa bilen som han sa. Jag skickade 2000 euro till X (i X namn) via bank (mkt naivt gjort, inser jag nu). Efter ngr veckor åkte jag ner till Tyskland (Lubeck) och vi träffades på flygplatsen, vi körde till staden och efter att ha undersökt bilen, gav jag honom resten av pengarna kontant. Jag fick då en faktura som det står Firmans namn på och X skrev att han fått resten av pengarna och signerade. Jag fick inget registreringsbevis då och han sa att han skulle skicka det snarast hem till mig. I 2 månader har jag nästan dagligen pratat med honom och han kom hela tiden med dumma bortförklaringar (skyllde flera ggr på kollegan-chefen). Nu sitter X i fängelse enligt chefen och polisen. Chefen säger att X aldrig har varit hans anstäld (?) men bara fick jobba på hans kontor. Han säger också att X skulle prova bilen dagen han överlämnade bilen till mig. Bilen har inte varit stöldanmäld och chefen sa till mig att han har väntat på pengarna sista månaderna och därför inte skickat reg-beviset. Polisen jag pratat med sa att X var anstäld. Fakturan är från en Holländsk firma som chefen äger. Det finns mer att säga om det så om du vill ha mer info... Jag har ju agerat riktigt naivt från början till slut i det här fallet och klandrar framförallt mig för att det hänt. Kan fortfarande inte sova... |
|
| Hur mycket pengar är det ? | |
|
ca 14000 euro. |
|
|
I och med att du har kvitto ? från firman så är ju denna din motpart. Gör en polisanmälan mot firman. Att de sedan haft ngn som inte är behörig och som sålt bilar i deras namn är ju liksom inte ditt problem. Uppenbarligen hjälper det inte att snacka med chefen om jag förstått det rätt, alltså så är det väl bara att koppla in polisen. Henrik |
|
|
Polisen är redan inkopplad. Jag har skickat kopior på alla pappren till polisen i Tyskland. Jag väntar tills nästa vecka med att se vad som händer innan jag går vidare med advokat. Vet ngn om jag måste ha Svensk eller Tysk advokat? Fakturan är från Holländsk firma (chefen äger firmor i både Tyskland och Holland), kanske advokat från Holland? |
|
|
Ansi - du kan ta kontakt med Konsument Europa. Det är del av Konsumentverket som helt är inriktat på att hjälpa svenskar som har handlat saker i Europa, du hittar dem här: Länk |
|
|
Pabo, tack så mycket för rådet. Jag ringer dom Måndag morgon. Har pratat med polisen och flera advokater, både här och i Tyskland och är råstressad. Visste inte att det fanns en sådan organisation. |
|
|
hur kan man åka från tyskland till sverige utan regbevis? jag vågar aldrig...tänk om du blivit kontrolerat i tyska, danska, svenska graännser?? |
|
|
Behöver hjälp med advokat i Tyskland. Någon som vet någon? |
|
|
vad har hänt? hur går det? varför behöver du en advokat? försöker ngn ta din bil? V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
|
Firmans ägare, säger att mannen som sålde bilen till mig inte var anställd av honom och att han inte har fått pengarna. Han vill ha 5000 euro för att ge mig Fahreugbrief... Jag har betalat bilen, (försökte inte äns pruta ner priset en krona) och tycker att firman är ansvarig för säljarens gärningar. Har sagt att jag stämmer honom och inte tänker ge honom ett öre.. |
|
|
hur kunde du köpa en bil från nån som har ingen papper till bilen och ändå du litade på honom..? men hur fan tänkte du att köpa en bil 100 mil långt från hemma men ändå ta risker att betala 14000 euro...jag tycker du har fåttt en bra läxa... killen lurat dig inte firman... |
|
|
Natasha: väldigt uppmuntrande ord :-) Ansi: Stäm honom... jag tycker att det låter lite som att han vill mjölka dig på pengar.... hade han verkligen blivit blåst så hade han inte nöjt sig med 5000 euro.... det är vad jag tror.... V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
|
Natasha: Vad är syftet med dina inlägg? |
|
|
Tråkig historia. Det är för mig självklart att man litar på någon som man har gjort affärer med tidigare. Att man inte åker hem utan FZ om det är någon man inte känner är väl ganska klart, men varför inte om man har dealat med personen tidigare utan problem. Hoppas allt löser sig, det är trots allt inte ett laglöst land vi har att göra med. Till sist: Skit fullständigt i vad personer som Natasha säger... |
|
| Håller med dig Pompe det är väl som sagt inte så konstigt att man litar på en som man gjort affärer med tidigare. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.