|
|
|
|---|---|
| Var sitter nivåregleringsreglaget på en 750IA -90? Har letat febrilt men hittar det inte! Vet dock att bilen har det. | |
|
Reglage??? det finns säkert nivåreglering på din bil, men det sköter sig själv, vid tung last så anpassar den trycket i dämparen och ger därmed bilen samma höjd oavsett last, det är nivåreg. funktion! Däremot kan denna funktion fallera med åren, dämparna kan bli dåliga o läcka, tryckklockorna går sönder, slangar o rör blir defekta, defekt nivågivaren mm. mm. ///Magnus |
|
| oki d ser ut som bilen e sjukt låg i bakvagnen å hög i framvagnen trots utan last i bilen, så därför tänkte jag, "ahaa, d e nivån som e nedställd" men det är det asså inte? Då finns det 2 alternativ då, antingen är den sänkt bak men inte fram (?) eller så e dämparna/fjädrarna slut!? | |
|
Till vänster om slutväxeln, kolla här: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
Ras.mus |
Gör som så att du lastar ner den i trunken, stå bredvid och kicka igång motorn. Höjer den sig efter en stund så funkar systemet. Det KAN ju vara så att det läcker... |
| det finns alltså manuel inställning och automatisk för nivåregleringen då? jag har en knapp på intrumentbrädan för sport o komfort läge! | |
|
7-serien ser väl alltid hög ut fram och låg bak, men det beror ju på skärmarnas utformning. Men du kanske menar att hela bilen lutar bakåt? I så fall kan det bero på att länkarmen till "nivå-givaren" är flyttad eller något. Nivåregleringen ska justera så att bilen är plan i alla lägen oavsett last, men är denna länkarm ur position så blir ju allt fel och bakändan justeras t.ex för mycket nedåt. Men självklart kan ju dämparna vara helt slut.. kolla systemet så som ras.mus säger. |
|
|
Morgan_: Var sitter den knappen i din bil? Tackar för svaren! Ska kolla länkarmen! MVH Robban |
|
|
Knappen för sport / komfort läge ändrar inget annat än hårdheten på dämparna. Nivån ska ändå vara den samma. (Min beskrivning om länkarmen osv gäller iaf E38an, men jag antar att det är samma på E32?) |
|
|
Robban B...den ska sitta under asc knappen i mittkonsolen. Länk |
|
| Hmm okej skumt, i min syns det bara som ett förgjort märke i panelen under asc knappen i samma storlek som asc knappen. Är detta tillval kanske att man kan reglera från coupèn? | |
| verkar så för min bror hade inte heller den knappen på sin -91:a...men som sagt,man ställer nog bara in hårdheten på dämparna som Johan S sa,inte höjden.rätt så effektivt iallafall.man kan få jänkar gung eller sportfjädring :D | |
| hehe aaa:), undrar om det går å eftermontera för rimliga stålar eller kostar det en halv miljard!? | |
|
ingen aning faktiskt men det verkar vara en komplicerad historia,jag har sensorer eller nått som sitter och går in högst upp på dämparna,iallafall i fram där man ser dom. Länk |
|
|
Det är EDC ni pratar om och det var tillval. Sök, så hittar ni info om det. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Nivåregleringen anpassar trycket i dämparna så bilen behåller höjden över bakaxeln även när det är tung last i bilen Sport/komfort dämpare "EDC - Electronic damper control" med knapp i kupén är ställbara dämpare i hårdhet för att kunna anpassa bilen efter körförhållanden, den påverkar inte höjden på bilen utan endast sättning av dämparnas hårdhet både fram o bak! Att eftermontera är knappast lönt då dämparna är mycket dyra, c:a 30-35000 kr för alla fyra! + alla delar som måste till för att det ska fungera....... Nivåregl. var standard medans EDC var tillval på 750i! ///Magnus |
|
|
jag har ritningarna på nivåregleringen på en 750ia 95 från BMW, jag har hålit på med min reglering iom att jag fixat skärmkanten som tyvär rostar. alla mina rör är så j---a rostiga så jag kommer att bytta dom i år. så vill ni se dom kan ni höra av er. OVÄSEN |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.