AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.579

Fjärrkontroll till Webasto Thermo Top Z/S

Je
6
Jerker Rosander
540iA Touring -00
Jag undrar om det går att köpa till en fjärrkontroll till bensinvärmaren. Behöver jag i så fall även montera en mottagare. Hur kan jag se om det redan finns mottagare monterad? Vilken fjärrkontroll är det som passar: T60, T70 eller T80?

Mvh,

Jerker
Hej!
Ja det går utmärkt att eftermontera Fjärrstart!
Du behöver såklart en mottagare för det finns inte inbyggt i värmaren.
En T80 är det enda som finns att köpa idag, räcker upp till 600m i fri terräng. Kostar komlett 3000:- plus moms.
Har du bara ett litet ur idag för att starta värmaren?
M.V.H.
Je
6
Jerker Rosander
540iA Touring -00
Hej!
Tack för ditt svar. Jag har inget ur, värmaren är kopplad direkt till datorn (OBC). Är det komplicerat att montera mottagaren? Jag förstår att värmaren sitter i vänster framskärm men vet du hur man kommer åt den? Går det att skruva bort skärmen (efter att ha tagit bort hjulet)?

Mvh, Jerker
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Om det är en värmare monterad från fabrik ingick en fjärrkontroll till den. Du kan hitta en ny hos BMWhandlarn. Om den är eftermonterad prova ww.ebmab.com dom kan hjälpa dig.
Mvh
Asken
BM
35
BMW Uffe
BMW 530IA Touring 2001
Visst ska man kunna starta värmaren (orginal E39 -01) både med fjärrkontrollen och från nav. skärmen ?
Jag kan bara starta min med fjärrkontrollen,
inte på skärmen direkt.
Jag kan ställa in tid på nav. skärmen och värmaren startar men inte direkts starta den från skärmen, om jag glömt fjärren inne eller hemma, är detta riktigt ??

Mvh// Uffe

Je
6
Jerker Rosander
540iA Touring -00
Min värmare är monterad direkt från fabrik, men det framgår inte av utrustningslistan om den har fjärrkontroll (står endast "Standheizung" och ingenting om "fernbedienung").

Är det 100% säkert att det sitter en fjärrstyrningsmottagare när värmaren är fabriksmonterad? Jag kan inte se antennen någonstans - tror jag läst att den ska sitta på fönstret till passagerarsidan, stämmer det? Eftersom en ny fjärrkontroll kostar ett par tusen kr som reservdel vill jag gärna veta att det finns en mottagare innan jag beställer den.

Jag har även funderat på att köpa en sändare från Tyskland istället, fungerar valfri modell T60, T70 eller T80 till den mottagare som jag förhoppningsvis har i bilen?

Mvh, Jerker
Je
6
Jerker Rosander
540iA Touring -00
Uffe,

min värmare går att starta direkt från skärmen (nyckel i läge 1 eller läge 2) men bara när bilen är kall. Det finns ett alternativ längst ned på menyn som heter "direct" tror jag. När bilen är varm så finns fortfarande detta alternativ i menyn men det går inte att välja (gråmarkerat).

Mvh, Jerker
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Min 530d -99 har en fabriksmonterad Webasto.
Fick inte med någon fjärrkontroll till den.

Stämmer det som skrevs ovan att alla med fabriksmonterad värmare också har fjärrstyrning?
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Weeman:

E39 530d hade alltid webasto från fabrik som tillskottsvämare. Är du säker på att det inte bara är denna som blivit "upplåst" och därmed går att använda som parkeringsvärmare via OBC'n?

Om bilen har "STANDHEIZUNG" från fabrik går den alltid att styra från bilens OBC OCH den medföljande fjärrkontroll. :)
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Standheizung finns ej med i utr. listan, så det är nog en upplåst tillsatsvärmare.

Följdfrågan blir då, det borde väl vara möjligt att skaffa en universal fjärr med mottagare typ Länk och sen leta reda på var man skall lägga 12v för att få värmaren att starta?

På min gamla E38 gick det i alla fall att starta värmaren om man kopplade 12v till rätt kabel till värmaren..
ha
74
haskiruna
E39 540ia Touring-99
Köpte en fjärr på ebay.de (org Bmw fjärr)

hasse

ha
74
haskiruna
E39 540ia Touring-99
kolla denna länk
Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.