|
|
|
|---|---|
|
Hello! Har just varit efter en vinter bil. En E30 316 från 87 med en m40 1,8liters maskin. Några fel som jag hittade på den som jag gärna skulle åtgärda. Varvräknaren och vattentemp mätaren fungerar inte. Sen är det nån rem som slirar då man varvar bilen (typ över 3000). Alltså den verkar slira hela tiden men efter 3000 slutar den helt att fungera. Och då den här remmen inte snurrar så blir det kallt i bilen. Är denna rem svår att byta? | |
|
Att mätarna inte funkar är säkert SI-batterierna som är slut......och det där med remmen förstår jag inte riktigt, finns väl bara generatorremmen för det sitter väl ingen AC. ///Robban |
|
|
Som Trebor säger ovan, kolla under mektips och sök på SI så ser du hur man byter dessa batterier i SIn. Jag kör själv med NiMh laddningsbara celler istället för den äldre typen NiCd som nämns i mektipset. Funkar kanon. Remmen är "fläktremmen" alltså den rem som löper från vevaxelns remhjul till generatorn och vidare runt vattenpumpen/fläkten och tillbaks till vevaxeln igen. Är denna för slackt uppsträckt så slirar remmen runt remhjulet på vattenpumpen och således blir det ingen bra cirkulation på kylvattnet = skitdåligt för motorn! Spänn denna remmen genom att justera sträckaren som "flyttar" på generatorn. |
|
| Ahaa, tack för hjälpen. Trodde nämligen att även M40 hade kamkedja. Så därför antog jag att det är nån annan rem som drar runt vattenpumpen. Ok, jag skall testa dom här sakerna så kommer jag med mera frågor då jag har fått gå igenom "skönheten" idag ;) Kan faktiskt inte så mycket tekniskt om bilar (som säkert märks på mina frågor) så det är bra att nån vill hjälpa till. | |
|
ufo777 Oj, jätteviktig info: m40 har kamrem som ska bytas med 4000 mils intervall. Om du inte vet när det är gjort senast bör du byta kamrem direkt. Sitter alltså ingen underhållsfri kamkedja på den!! |
|
| Yep har faktiskt tänkt byta den då den knappast är bytt på en stund. Jag var och startade bilen just, och började fundera på det där ljudet. Skall kolla lite så får vi se, tror inte det är nån rem. Låter som ljudet skulle komma ifrån instrumenteringen. Skall fara till jobbet och printa ut mekar tipset (hur man byter SI batteriet) så skall jag testa få det att fungera först, på samma gång kolla bakom mätartavlorna om där kan vara nåt som får fram det där ljudet. | |
| Det sitter en cirkulationspump till kylvattnet till vänster på torpedväggen. Allstå på den sidan som batteriet INTE sitter. Den kan föra en del oväsen om lagrena har pajat. Jättelätt att komma åt och att byta. Har för mig att den bara finns som BMW originaldel så den kostar en slant, men inte över 1000-lappen tror jag. | |
|
Yozef: Det låter som svaret på min fråga. Satt och hörde i dag och det låter som det skulle komma inne i från bilen. Men det kan bra hända att det är just på andra sidan torpedväggen. Fick temp mätaren att fungera med hjälp av byte av SI batterier. Varvräknaren fungerar fortfarande inte. Nån som har nåt annat förslag? Temperaturer är inte ok, den blir inte varmare än till första sträcket, så det tydär väl lite på att det är cirkulationspumpen som håller på att ge upp? Går denna att reparera eller är det ny som gäller? Vill ju helst hålla kostnaderna nere så långt som möjligt. Tack för alla svar. Kjell |
|
| Testa att byta termostat. Och lufta ordentligt! | |
|
Först en undran: M40 -87??? Den kom väl inte förrän sent -88? Sen gällande tjutet från cirkulationspumpen: Om det är den så tystnar den om Du vrider ner temp.vredet till kallt. Om man har dålig kupévärme så är det troligast att den inte funkar. Tröttnar Du på ljudet kan Du bara dra bort kopplingsstycket som sitter ovanpå. Dock får Du ännu sämre kupévärme för det... Annars är den ganska lätt att byta, dock har jag för mig att den kostar ca 1300kr... Ingen idé att plocka på skroten heller, för alla är likadana... Om inte motortempen går upp till mittstrecket är det termostaten (troligast) som står öppen. Lätt att byta om skruvarna släpper... Byt till rostfritt, om Du får bort dem. Kanske behövs lossas fler gånger... |
|
| Alltså maskin är bytt, därför har jag en M40 maskin. Har SI batterina med hastighetsmätaren att göra? Den dog nämligen igår. Skall ta upp mätarhuset idag igen och kolla. Undrar om nån av mina lödningar igår har lossnat. | |
|
Hur luftar jag en M40? Såg att man skulle lossa på två skruvar. En skall vara på kylaren brevid korken och den andra fattade jag inte riktigt var den skulle vara. Kan nån förklara för en som är lite ute och cyklar men vill lära sig. På samma gång kan jag ju passa på att fråga var termostatet är. Skall gå och köpa ett sånt i morgon... |
|
| Alltså om jag kopplar ur cirkulationspumpen så tappar jag all värme då? För knattrandet försvinner om man sätter den på helt kallt. Går ej att fixa utan det gäller att köpa ny? | |
| Nej, Du tappar inte all värme om Du kopplar ur pumpen, men det blir bara självcirkulation och det blir inte mycket värme. Men det blir ju tyst... Termostaten sitter under fördelarlocket, ungefär. Du ser där kylarslangen går in. Där sitter äver en luftskruv på termostathuset. Men som tips: ge f-n i den skruven för den brister otroligt lätt... Jag borrade upp det hålet och gängade dit en rostfri insex M8 (M10?) för avluftning. Jag vet inte vad ett nytt termostathus kostar men kanske kan det vara värt att kosta på sig... Avlufta gör Du annars bara på den skruven bredvid kylarlocket, det räcker. | |
|
Jag har tydligen kylaren från M10 för jag har ingen skruv brevid kylarlocket...(från orginal maskin) Börjar ha det mesta på klart nu. Verkar vara rätt enkelt att byta termostatet, skall göra det i morgon. Det är ju bara 3 skruvar man måste ta upp... |
|
|
Ok, nu har jag bytt termostatet, men tyvärr utan framgång. Den lämnar ändå på första strecket. Nån som har flera förslag? Nån som vet vad det kan vara för fel då hastighetsmätaren inte fungerar? Jag var ju tidigare och pillade på mätarhuset och bytt SI batterier. Kan det ha med det att göra? Kontakterna sitter garanterat där. Varvräknaren fungerar ju inte heller. Men det är ju som sagt bytt från M10 till M40 så den kanske aldrig ha fungerat? Går det på något sätt att kontrollera om varvräknaren skall fungera. Tack på förhand. |
|
svintoleffe |
Jag kan nog säga att till 99% så är det mätarhuset, som håller på o fjollat sig. Det kan även hålla på o fjolla sig för att du inet får tempen o funka ochså. Får du riktigt värme i bilen.? Får du det, då är det något fel med panel, elelr så är det vattentemgivaren, kasnke är kass. Länk Min Bmw MVH Leffe |
| Var finns vattentempgivaren? Jobbig att byta? Värme kommer men inte riktigt så som jag hade förväntat mig. Men det kan ju hända att det beror cirkulationspumpen som är rätt kass? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.