|
|
|
|---|---|
| Hallå, jag är sugen på en e23 och skulle vilja ha lite tips om modell, år mm naturligtvis vill jag ha en absolut fullutrstad, vad fanns det för utrustning och vad skall man betala. Skall man köpa objekt eller perfekt bil??????????????????? | |
|
En E32 är såpass gammal och det finns inte så många kvar att man bara kan välja och vraka (syftar på att hitta en full utr.) Ska du hitta en fullutr så blir det en 745i med executive specs; Länk (den verkar iallafall vara välutr.) Kan ej utr.listan men prova att titta på: Länk Huruvida du ska köpa ett objekt eller perfekt bil kan nog endast du själv svara på, hur duktig är jag på att meka? Vill jag meka eller köra? Vad är perfekt bil för mig? Prova även den mkt användbara sökfunktionen längst upp på sidan. Lycka till! M V H Stephann -Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk |
|
|
Om du är ute efter en E23 i bästa möjliga skick och är beredd att betala för den, så kan du höra av dig till mig. Länk Funderar på att avyttra min mycket fina E23:a, men den kommer tyvärr inte att bli så billig, då det inte finns många kvar i detta skick. |
|
|
Petter: Kan inte du maila mig ung. prisbild + om du har fler bilder. Blev lite sugen :) M V H Stephan -Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk |
|
| Nu har du mail Stephan! :o) | |
|
Det finns nästan bara vrak kvar av E23 nu. Begärda priserna ligger mellan 5 000 - 25 000. Jag jagade mycket länge innan jag hittade min. Dom ytterst få fina exemplar som finns kvar betingar trots det inte några jättesummor, hittar du ett välvårdat, välutrustat exemplar, med få mil på mätaren skall priset knappast överstiga 40 000. Det finns inte heller så många köpare till en E23 idag, den har fortfarande några år kvar till skattebefrielsen för att bli intressant i gammelbilskretsar, och den är för gammal för att funka bra som bruksbil. Den befinner sig helt enkelt på botten av sin värdekurva. Jag har köpt min för att spara på den tills den blir "riktig" gammelbil. Lycka till med letandet, kanske hittar du vad du söker, min är inte till salu.........:-) Mats |
|
|
t80196: Vad gäller "bruksvärdet" på en E23:a är det ju helt enormt!!! Du åker bättre än i vilken ny V70 som helst, den drar lika mycket soppa, köper du en 735i eller 745i, kör Du ju även "skiten" ur många nya bilar om man nu vill det... delarna kostar "peanuts", har Du inte tummen mitt i handen kan Du ju laga nästan ALLT själv, och många skrotar formligen dräller av grejjor! BMW:s priser är inte heller så farliga, och det finns faktiskt massor av nydelar på lager... De har ju oftast ABS, Diffspärr, C-lås, Elspeglar med värme, värmda dörrlås, spolarmunstycken, elantenn, Klima, Soltak, Farthållare, Tonade rutor, ja va fan det ENDA Du iprincip inte får är ju airbag och antispinn. Det fanns dock airbag att få på E23:an...är väldigt, väldigt sällsynt. Dessutom är de perfekta dragbilar! Har Du bara kort nog släpar Du 2000Kg, och Du märker knappt att vagnen hänger där! Köp vilken modell som helst i bra skick! Men leta helst upp en riktigt fin 735iA eller 745iA. Highline eller Executive är bäst! Utr. är då i princip den samma som i en E32 750iA med litet extra! Petters (Quixotics) 745:a är nog den finaste jag sett på mången dagar! Den är ett riktigt bra köp, kan jag gå i god för :) Jag har själv velat köpa den! Nackdelen med modellen är ju vikten över bakhjulen, som är ung. som på en 2002:a... /Anders BMW - Liebe auf den ersten blick... |
|
|
Anders, håller fullständigt med dig beträffande "bruksvärdet" på en E23. Kör ju själv (sparsamt på sommaren) en 735iA -83 med ca 11000 mil på mätaren. Dock är ju marknadsvärdet ett annat. Dessvärre följer inte kurvorna varandra på den här typen av bilar. Ofta hamnar dom hos ägare som köpt bilen förhållandevis billigt men sen inte har råd att sköta dom, vilken innebär att det går utför rätt snabbt. E23 är en exklusiv bil, om än gammal. Det innebär ju tyvärr att försäkringbolagen fortfarande tycker att den är stöldbegärlig osv = dyr att försäkra på vanligt sätt. Med entusiastförsäkring är det en annan sak, men då ställs ju helt andra krav. Betvivlar heller inte att Petters bil är ett fint exemplar, ser kanon ut på bilderna tycker jag. Mats |
|
|
E23 är en mycket speciell bil. Jag har ägt en uppsjö av dem, och kan inte säga annat än att det har varit ett nöje. De största problemen är, som ni säger, oftast att tidigare ägare inte skött dem som sig bör. Varför? Svårt att säga, men jag tror att det har att göra med att E23 aldrig riktigt fått den där "entusiaststämplen" som exempelvis E24 fick nästan omedelbart efter att den slutade produceras. Om det är något jag håller emot E23'an, så är det att den nästan alltid levererades med automatlåda. Det har dock mer att göra med att jag är generellt negativ till automater, än att det är ett problem med bilen. Jag kör ju tom. manuell E38 till vardags... hur många gör det frivilligt? :o) Vi får hoppas att de E23'or som fortfarande rullar får fortsätta göra det, istället för att skrotas ut och kastas bort. De ÄR väl värda att investera i och behålla! Suget i Tyskland efter dem börjar märkas (kolla priserna på fina bilar på mobile.de tex.) och jag tror inte att det kommer att bli mindre efterhand som åren går. |
|
|
En E23 som åtminstone jag tycker ser vettig ut i skick/pris men dock inte i utförande är den högerstyrda 728:an med automat, Är den lika fin som den ser ut är den ett fynd. Länk quixotic2; Jag håller med dig om att det är tråkigt att så många E23:or har automat, Min favorit E23 är en 733i/735i 5vxl med åtminstone ABS, Elhissar, Diffbroms gärna i Fjordblått. För min del föredrar jag E23 framför E24 så pass mycket att för att andra ska förstå till vilken grad, Så är en E23 som Porsche Carrera GT för mig och E24 som en Porsche Boxster, Men det kanske beror på att E23 var den modell som först drog mig till BMW och att jag älskar stora Sedanbilar, Det är precis likadant med MB S-Klass och CL/S-Klass Coupe. Tyvärr finns det för många bilar jag skulle vilja äga, Men för lite tid/pengar annars hade även jag letat efter en fin E23:a, Men så länge det finns några exemplar kvar är det ju inte försent. Mvh Stephan |
|
|
quixotic2: Vilken fin 745! Jag ångrar fortfarande att jag inte köppte en 745:a jag tittade på för en massa år sedan. Nu får jag alltid habegär när jag ser en välvårdad 745... |
|
|
Parham: E23 gjordes aldrig i 750 version.......... Mats |
|
|
Om det är den här som finns på annons så skulle jag gärna vilja veta vilka modifieringar som har gjorts så den har 340 hk? Länk //Schnitzer |
|
|
Jodå...E23 gjordes med en V12:a och en V8:a!!!! Dock bara som prototyper.., men tänk Er...OM de kommit i prod!!! VILKA KLASSIKER!!! Och, vilka hejdlösa "burnouter" man kunde gjort, med tanke på deras lätta akter.....HAHAHA ;-) /Anders BMW - Liebe auf den ersten blick... |
|
|
köpte min 740 -94, är utan tvekan den mest prisvärda bil jag köpt, kostade visserligen över 50, men med låga mil och jäkligt bra skick in och utvändigt så är det helt klart värt pengarna, mitt tips, lägg hellre ner några kr extra och köp en i bra skick, du ångrar dej inte /Danne //Danne |
|
|
Danne, E23 slutade tillverkas 1986...... Mats |
|
|
hehe. trött å läste fel:D //Danne |
|
|
Jag tycker helt klart att man ska välja en 745:a annars så finns det risk att man ändrar sig i framtiden när de bilarna har gått upp i pris. Tror att det kommer att bli en samlarbil. Som av en händelse så kanske jag ska sälja min -86:a men har svårt att bestämma mig. Fruktad bil, fruktad prestanda, bilen är chipsad så att den har ca. 300 hkr och ett vridmoment runt 450 Nm om man ska tro tabeller. Med väldigt små medel så har man 450 hkr och 650 Nm, coolt va? Tommy |
|
|
Fina 745'or borde stiga rejält i samlarvärde om ett tag. Motorerna är hårvaluta just nu för BMW trimmare så många bilar skrotas undan. Har sett flera annonser på karosser utan motor. Reservdelar borde därmed vara ganska lätt att få tag på i nuläget. Om några år kanske de flesta "liken" är pressade? Skulle också gärna vilja ha en e23 745 men plats, tid, pengar..... Frede, Angående årsmodell skulla jag välja bil from -83. Facelift och 3,5 liter i 745, 4-stegs automat samt vissa modifieringar i fjädring tror jag. 745 och 735 i "Executive" varianter. Finns mer att läsa: Länk |
|
| Jag hade en 728iA från 1984...de är en bergsäker konstruktion. Och så finns de fler reservdelar till den motorn för att den även satt i 528. 735iA skulle ju självklart vara mitt råd...men de är nog enklare att finna delar till en 728iA...enligt min uppfattning. Sen är de tydligen billigare till 2,8:an än 3,5:an. | |
|
Visst blir E23:orna kanske samlarbilar, men det är nog 10 år dit, och då måste bilen vara o originalskick och inte stylad eller så, det gör bara bilarna i det här segmentet ískalla. Mats |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.