|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, jag gick idag igenom mina försäkringar på mina fordon. Det visade sig att jag betalar nära 3.500kr/månaden för mina bilar. Bara för skoj skull så bad jag sambon ringa runt till lite försäkringsbolag och jämföra priser. Det visade att försäkringskostnaderna skulle skunka med 1.200kr/månaden om istället hon stod för försäkringarna (jag själv har haft lite fortkörningsbykemmer som resulterat i indragna körkort, 2ggr). Jag/vi har två bilar och på 330:in finns det finans som står på mig men 316 är dock ej finansierad men står på mig. Motorcykeln är jag ensam brukare på så den är utesluten, men hur är det med de andra? Kan jag skriva över 330:ins försäkring på henne trots att jag står för finansen, vi brukar ju bilen lika mycket? 316 torde bara vara att skriva över på henne direkt väl? Tacksam för svar! Mvh Johan N | |
|
Har svårt att se det som skenförsäkring... klart man måste kunna skriva sin bil på falfri person i ett hushåll, å då i synnerhet på sin sambo! ___________ I verkligheten är jag perfekt, men det är sällan jag är där. |
|
| Inga problem att skriva bilen på en maka/sambo i samma hushåll. Fullt normalt. | |
Jirar |
Du kan tyvärr inte skriva över försäkringen på den bilen som du finansierar. Huvudkund på kontraktet hamnar alltid som försäkringstagare. |
parolof |
Bra att det inte går att fuska hur lätt som helst, jag har ingen lust att subventionera ditt fusk |
|
Acey, fre4k: Hm, skribenterna under er verkar inte hålla med er om detta. Ni får gärna utveckla svaren! :) parolof: Du får hemskt gärna utveckla din tankegång lite nu, på vilket sätt fuskar jag enligt dig? Borde inte vara några bekymmer då vi brukar bilen lika mycket och har till större del delad ekonomi, men man kan aldrig vara 100%. Därav mitt spörsmål på detta forum! Mvh Johan N |
|
parolof |
Kanske blev lite ivägburen, gäller det maka/sambo är det ok, men inte 18åringar el. dyl som skriver sin M3 på sin mamma för att slippa dyra premier |
|
parolof: Nej sådant vill inte jag heller se. Har faktiskt aldrig skenförsäkrat, men insåg nu att man kan tjäna på att sätta dem på sambon. Mvh Johan N |
|
|
PArolof: Vore bra om du läste inläggen innan du svarade på dom. Johan Nordvik: Förutsättningen är att din sambo/maka står skriven på bilen och ni bägge är skrivna på samma adress. Alltså har du en flickvän som bor ute i skogen i norrland, så funkar det inte. Är ni däremot sambo så är det inga problem. Men, hon måste även stå skriven på bilen. Dvs om du står skriven på bilen idag måste ni göra ett ägarbyte. |
|
|
acey: Vi bor ihop, 316 ägarbyte är redan skickat. Men hur gör man med 330 där finansen är skriven på mig? För enligt försäkringsbolaget så är det den med ekonomiskt intresse i bilen som ska stå på försäkringen. Men nu är det lite invecklat för vi har ju gemensamt ekonomiskt intresse (betalar hälften var i princip) men finansen står på mig. Hmm... får ringa finansbolaget på måndag! Mvh Johan N |
|
Jirar |
Finansbolagen brukar inte skriva över finansen hur som helst. Det du får göra är ju att lösa skulden samt ta en ny finansiering på bilen, då med din sambo som huvudsökande. |
| Enligt Länsförsäkringar på min ort så är det inga som helst problem att skriva bilen på sin sambo. | |
|
Johan Nordvik: Står du själv för finansen på 330 så kommer du inte kunna göra ett ägarbyte. Det du kan göra är att skriva med din sambo som medsökande till finansen och därmed kunna skriva över bilen på henne. Jag vet inte om finansbolagen gör så i efterhand, det varirar säkert. Ring och kolla. De brukar inte vara omöjliga. Hon behöver INTE stå som huvudsökande för att få äga bilen. Medsökande räcker. |
|
|
Jahå, låter ju rätt rimligt att finanstagaren även måste stå som försäkringstagare. "Tänkte inte på deeet" ;) _____________ I verkligheten är jag perfekt, men det är sällan jag är där. |
|
|
Alla: Pratade med finansbolaget idag, det var inga bekymmer att sätta sambon som medsökare. Dom faxade ett underlag, sambon skrev på och faxade tillbaka. Det tar ca två arbetsdagar tills papperna kommer så på onsdag är det bara att skicka iväg ägarbytet. Tack alla för hjälpen! Nu går pengarna som jag sparar till M3 E30 kassan, så nu kommer det gå lite snabbare iaf! :) Mvh Johan N |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.