|
|
|
|---|---|
|
ska omlackera bilen och för att spara pengar vill jag göra det tunga förarbete, dvs slipningen, själv. Det finns en del trådar om just detta men det är många lekmän som kastar in kommentarer om hur dom tror det ska vara. Jag efterlyser fackmän (lackerare) som kan tala om hur slipningen ska gå till, saker som jag undrar över är: # Vilka steg ingår i förarbetet (vilka är obligatoriska och vilka är "bra att göra men ej nödvändiga" # Torr- eller våtslipning? Kanske både och - i så fall i vilken ordning # Korn på slipmapper. Hur fint ska det slipas innan lack # Kan slipmaskin användas och i så fall vilka krav är det på den # Andra bra-att-veta saker. Som sagt, lackeringen lämnar vi i denna tråd och inriktar oss istället på förarbetet då jag tror fler är intresserade av det än att veta hur man lackerar sin bil själv (även om det kanske blir aktuellt också framöver). Självklart är målet en så bra lack som möjligt så ta gärna med steg som man normalt inte gör för att dom är för tidskrävande men ger en mycket jämn och fin slutfinish. Ange gärna i ert inlägg om Ni är fackman eller inte så man vet hur mycket vikt man ska lägga på Ert inlägg. | |
|
Jag är INTE fackman men kan säga så här.Förarbetet är det viktigaste o de som tar längst tid! När min bil lackades om demonterades först o främst samtliga lister mm,även de runt vindruta resp. bakruta. Bilen slipades med maskin,förutom mellanslipen som ja tyckte mig se att de gjorde för hand. Ett tips är att låta ett proffs slipa bilen eller i vart fall granska ditt arbete mycket noga innan lacken läggs,alla eventuella missar i slipningen avslöjas mycket tydligt när lacken läggs...Ofta ser man inte de här små defekterna hur mycket man än försöker hitta de när bilen är nerslipad.... |
|
| Inte lätt att hitta en lackerare som går med på att lacka om kunden slipat själv..dom lämnar knappast garanti på jobbet då | |
bustorp |
Precis som Dawwe skriver så är slipningen inget för en amatör om man vill ha ett bra lackresultat. Sen är ju uttrycket "så bra lack som möjligt" väldigt relativt och baseras på hur noga personen i fråga är. Jag har sysslat med mindre lackarbeten o rekond i över 25 år både på heltid och frilans och skulle aldrig ge mig på att slipa ner en hel bil själv (med undantag av typ vinterbilen) och han som lackar åt mig skulle aldrig acceptera att inte veta att hela jobbet är riktigt gjort från början till slut. Nu säger det kanske inget om hur mycket fackman jag är utan kanske mer om hur noggrann jag är. Och även hur höga krav jag har på den som lackerar åt mig. Men jag önskar dig lycka till. Man måste ju prova för att veta om man kan, eller hur? Alla blivande lackerare har ju slipat sin första bil en gång i tiden. Power is nothing without control! |
| det ni säger är alltså att om man ska göra förarbetet själv så kan man lika gärna lacka själv också? Det är ju trots allt rätt mycket pengar det handlar om ifall man ska lämna bort alltihop. | |
|
Ge fan i att lacka den om du inte har råd ska du klabba med en del jobb själv blir det aldrig bra. Har du inga kunskaper alls så lacka den själv och lämna bort förarbetet det blir troligen bättre resultat då. |
|
| Ok med vetskapen om att det antagligen blir skit och att jag aldrig kommer få någon lackerare att ta i bilen med tång - är det någon som vågar sig på att hjälpa till med frågorna i orignalinlägget? | |
|
hur pass mycket tror du att du kan själv har bilen mycket rost eller bucklor?? det är en konst att spackla och rikta det är inte bara kleta på spacklet det är ett hantverk sen ska man helst inte slipa sönder gamla lacken har du slipat igenom så plåten är framme ska du lägga på en washprimer =rostskydd sen ska du ha slipgrund en byggande grund som du kan jämna ut små grejor med slipning då vill säga. kan du ställa in en spruta. har du tillgång till lackbox. vet du vad du ska ha för verktyg när du jobbar med spackel exempelvis annars blir nog inte resultatet vad du har väntat dig och jag har jobbat som billackare/slipare även fått ubildning |
|
|
Du kanske kan hitta någon relevant info här: Länk |
|
| Tack Jugga för en mycket informativ länk! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.