|
|
|
|---|---|
|
Hej allesammans! Är det någon som testat Mekonomens universalkatalysatorer? Har dom keramisk- eller metallisk kärna o.s.v.? Priset är bra men vågar man montera dessa? Tacksam för hjälp. | |
|
En gång i tiden hade jag en VW Golf. Katalysatorn hade gått sönder. På den tiden fanns det två modeller av katalysatorer på mekonomen. Motorvolymen avgjorde vilken modell man skulle ha. Jag tog den som passade, bytte, besiktigade och körde utan några som helst problem. Sedan vet jag inte om det var några effektförluster som berodde på katalysatorn. Den största förlusten berodde nog på att bilen hade gått över 20000 mil. Det var en 1.9 TD. Vet ej vad det är för kärna - men den funkade på Golfen! Lycka till! Mvh /NP |
|
|
Jag svarar inte på frågan men: Jag antar att det gäller nån av de äldre bilarna du har. Kolla runt på bilskrotarna www.bildelsbasen.se Jag köpte en beg kat (inkl 1:a röret.) till min golf tdi för 1500;-. |
|
|
Tror katalysatorerna kommer ifrån Walker. I så fall har de keramisk kärna. /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
Bara ett förslag, har ingen egen erfarenhet av dem: Länk Dock vet jag att Mekonomens priser sällan är lägst, eller ens prisvärda. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Markus länk är OK dom brukar ha färdig koncept till BMW bla 540 med rätt röranslutningar som svetsas in, det är ju rätt vanligt med katbyte på 540. Kompisen har handlat av dom några ggr. Men det brukar vara mindre keramiskt materiel i eftermarknadskattar så det är inte säkert att livslängden är den samma som de originalmonterade. Länk är grossiter också för eftermarknadskattar, har man kompis med företag så går det säkert att handla därifrån också, då priserna ska var bra enligt hörsägen. ///MVH Hasso Länk |
|
Har iofs ingen 540 men när min Kat gick sönder i somras så sa alla ställen jag var på att köp original. Skam den som ger sig.. hosta upp en halv förmögenhet på en del som BMW säger inte skall gå sönder.. Letade och letade och hittade "Avgassystem" i Bromma och de hade grejer direkt i sin lista (rör och första burken). Dagen efter så var det monterat och klart och för halva priset jämfört med original. Nu har det visat sig att det är flera BMW-kamrater med 523-528 som råkat ut för samma sak, efter ungefär samma miltal.. så jag undrar vad verkstaden säger nu, om det som inte går sönder. T |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Inte kul att betala 11000 för en Originalkat som man inte vet håller med facit i handen , man får ju minst två eftermarknadskattar för det priset. Vet inte om de nyare cattarna är bättre på BMW, problem har ju ofta varit på bilar före -98 och vid relativt låga miltal. ///MVH Hasso Länk |
Priset gäller 523-97. ///MVH Hasso Länk |
stefannorr |
Ja BMW kattar med kermaisk kärna eller va de kallas verkar ha trabant kvalle som som v-pumpen (bmw)o allt me kylsystem(540) o göra..o kylsystem i övrigt menar ja 540..där exakt allt verkar kunna paja..slangar expansionskärl m.m |
| Köp en på skroten, den duger till bes. För till vardags ligger mina "kattar" på hyllan. | |
|
Att blanda i E85 i bensinen sägs ju hjälpa även en kass katalysator genom besiktningen... //Stenback |
|
|
Ett bra tips ring till Uppsala avgasteknik 018-151580 ang kattar och rostfria avgassystem. Stefan |
|
|
En länk till, verkar billigt, vet inte om de är bra eller anus. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.