AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
793

Finns det nån som e vass på tryck i kylarsystemet

Visa användare
63
Skitte
735ia-87
Hej,har precis upptäckt er sida,köpte en 735ia-87 för ett halvt år sedan.Följande problem har uppstått.Bilen började ta vatten,ca en liter på 50 mil och förra ägaren har bytt ut övre kylarslangen mot en s.k flexislang och den svullnar nu till oanade proportioner.Rev toppen,hittade 2 ställen som packningen hade släppt genom tryck till en vattenkanal.Kollade efter synliga sprickor i toppen,såg bra ut.Fick den planad,monterade den samma problem men nu va det värre för vattnet forsar upp när man tar av locket.Bytte vattenpumpen och termostaten,samma problem.har fått tips att det kan va stopp i kylaren,alternativt en spricka i antingen topp eller block.Känns om jag famlar i blindo just nu.finns den nån som har haft liknande problem,tacksam för svar.
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Mest troligt en spricka i toppen, du skulle ha provtryckt topplocket när det var avmonterat!

Mät om det finns avgaser i kylvattnet med 4-gasmätare eller speicellt papper för ändamålet, kontakta en verkstad för detta!

Bytt även den slangen du nämner, dom är rent skit o kan skapa luftfickor! Men det låter dock som du får in kompression i kylvattnet.

///Magnus
Paap Reeder
M30- toppen - om den spricker - gör det företrädesvis i trekanten mellan ventilerna och stiftgängan vilket gör det otroligt svårt att se sprickan utan provtryckning.

Precis som E21 säger så bör du avgastesta kylvattnet.
Läcker den så mycket som du beskriver så bör det lukta avgaser i expkärlet.

... köp min topp utan axlar och kam. Montera över dina grejor och fräs iväg.
Inför Autopower garanterat felfri i övrigt.
Pris 1200:-

MVH /// Paap R
Hej kanske är lite sent ,men köp hans topp.Jag hade samma problem med min cheva motor.Jag ringde runt lite de skulle ha ca fem tusen per topp å trycka och tio tusen för blocket.

mvhTHompa((()))
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Kostnad för provtryckning brukar ligga kring 600kr för en sexa!

Så det är inte dyrt i sig! Däremot ska dom göra hela jobbet med av o påmontering av topplock blir det dyrt........

///Magnus
kan inte komma ihåg vart jag ringde, men det var samma svar vart jag än ringde.Men var tar de 600kr nånstans då ?? Kan ju vara bra att veta.

THompa((()))
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Motorrenoveringsverkstad, spelar nog ingen större roll vart.
Var det inte en deomnterin/montering eller röntning av motordelarna dom skulle göra då.

Jag menar vanlig provtryckning med lös topp, det kostar c:a 600 kr

///Magnus
svardska
har du luftat systemet enl praxis...kan vara knepigt att få ur all luft! och då får du liknande symptom...

MVH
k´sVärd
It´s my way or the highway
Visa användare
63
Skitte
735ia-87
Hej svardska.vad menar du med enligt praxis?Har luftat framme på termostaten, och ibland på slangarna till värmen.

Riktiga män kör turbohoj!!
Ingen hör när du skriker i 300km/h
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.