AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
3.087

Hur betala dyr bil? Kontant?

Hej!

Ska till Tyskland nästa vecka och köpa en bil för cirka 400.000 kr. Måste jag betala den kontant. Har köpt billigare bilar tidigare för runt 200.000 kr och då har jag betalat kontant men nu börjar det blir riktigt stora summor!

Hur har ni gjort?

Banköverföring tar väl tid eller?

Tacksam för hjälp o synpunkter!

mvh Johan
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Banköverföring tar tid. Men frågan är om du är bekväm att åka runt med 400.000 kr? Jag hade hellre förtöver pengar och sovit på hotell om det tar någon dag extra. Se det som lite skön semester?

Men 400.000 är för mycket att åka runt med kontant. Tänk OM något händer?
LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
Växla in dem till £ så blir det inte så mycket=)
haimaul
Säg att du har en köpare på bilen och vill betala 10% kontant och resten när köparen betalar! ;)

__
When in this charming car,
this charming man...
Va e det för bil du ska köppa?

Toni
Hej!

Ska köpa en 996 01:a fullutrustad.

Klart jag kan stanna över några dagar men känns inte heller så kul. Enligt min bank tar det 2 dagar med expressbetalning! I vanliga fall tar det 4-5 dagar!
Fast firman ville bara ta emot kontanter!!!

Tycker själv också att 400´kr känns mkt att ha på magen, därför denna fråga!

Mvh
po gör så att ta med dig en kompis försäkerthets skull i fall du sticker dit för att betala cash...de e ändå litte trygare.

Toni
bu
294
buffy11
525:92 touring brokatrot
Sant ta med en kompis det känns lite säkrare[eller kan jag hänga med :)} kör gärna 996,jag har jobbat på en firma som syslar med import har ibland åkt ensam med en hel del pengar på mig ,det känns inte så bra att göra det,ta med en kompis.
danny69
Finns det inge sätt man kan gå in på en bank och ta ut med VISA eller Amex så man slipper resa med 400k i fickan?

"Hur betala dyr bil? Kontant?"

Precis på samma sätt som en billig bil. Dvs kontant. Vet inte om jag vill kalla 400.000:- bil för en dyr bil...
danny69
För oss andra då? Som inte har 400k i plånboken.

Hur går vi tillväga?
Skall själv ner och hämta hem en bil för runt 350 000 kr vecka 4.
Har hämtat bil för runt 150 000kr innan och då kört med kontanter...Denna gången tar jag absolut inga mera risker!!!
Det blir banköverföring med express, tar max 2 dagar.
(Ibland kan det tom gå på en halvdag...)

Grejen är den också att du får mkt bättre växlingskurs vid banköverföring.
Jag tjänar vid denna affär ca 4000 kr om jag gör banköverföring istället för att tar ut kontanter.
De pengarna betalar ju alla hotell kostnader, bensin, mat mm för många dagar! ( samt även alla ev inköp på bordershop...)

Så mitt råd är absolut att betala via banköverföring!!!

Fy fan för att komma hem till Sverige utan bil och pengar det skulle knäcka mig för många år framåt....

Ulf

danny69
Problemet är väl om man redan är i landet och hittar den bil man vill ha.

Inte så att man kan ringa hem till Handelsbanken och be dom sätta in 300k på ett utländskt konto.

Lite svårt att göra i förväg också då man ej vet vilken handlare man kommer köpa bilen av.
Hej!

Att spara 4000 kr är ganska bra, för då täcker det de extra utgifterna som tillkommer för att man måste stanna kvar, ngn dag.

Antar att man måste förbereda säljaren på banköverföring? Vilka uppgifter ska jag lämna till min egen bank?

Tacksam om ngn kunde berätta hur det hela går till praktiskt!

mvh
Ul
16
Ulf B
525i Touring -02
400k kräver banköverföring.

Det tar två dagar att överföra pengarna, även om de säger att det kan ta en dag. Problemet är att t ex Handelsbanken betraktar en överföring från Sverige till Tyskland som två transaktioner (men det talade de inte om för mig...) Först ska pengarna från bankens sverigekontor till Handelsbanken i Tyskland, som agerar som en helt självständig bank. Sedan ska de på detta kontor (i mitt fall i Frankfurt) föra över pengarna till bilsäljarens lokala bank. Det finns väl en teoretisk möjlighet att pengarna överförs på ett dygn. Men ingen bank kan motstå att ha några hundra tusen extra över en natt, därav fördröjningen.

/Superulf
Innan du åker ner så ser du till att du har dina pengar färdiga på ett eget bank-konto hemma i Sverige. När du väl nere i Tyskland har bestämt dig för en bil så tar du bilförsäljarens kontonummer. Sedan ringer du till din bank i Sverige och ber dem föra över pengarna till säljarens konto. Eller så kan du ringa till "telefonbanken" i Sverige och matar in din personliga kod så kommer du till personlig service där de hjälper dig med överföringen...enklare kan det inte bli!!!!
Och för de pengarna du tjänar på banköverföringen kan du bo på lyxhotell i två dagar medans du väntar mm...

danny69
Kan man verkligen ringa till en bank och be dom föra över 400k till ett annat konto?
Inga problem!

Du ringer till din banks "telefonbank" knappar i ditt personnummer samt din personliga kod sen kan du göra alla möjliga former av insättningar uttag. Går även lika bra via internet om du har tillgång till det i Tyskland...

Men gäller det stora pengar så rek. jag att man ringer till den personliga servicen så hjälper dem dig med utlandsbetalningar.
De kan då checka av att det iban. nr (tyskens konto nr) stämmer och går till rätt mottagare.
Även där får du ange din personliga kod.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.