AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.300

Renovering av topp, M50

ka
49
kain
525I, -91
hallå!

Ska plocka bort toppen på en BMW 525I (92:a, M50, 24V)

Har ingen reparationshandbok till den här kärran så tänkte införskaffa en innan jag börjar :)

På Haynes finns en reparationshandbok för 5-serien, står E34, men bara fram till 91 ?

Har det skett några drastiska skillnader mellan 91 och 92, därför den inte gäller ? Eller är det bara det att 92:an inte hade gått i produktion och jag lugnt kan köpa den där boken i vilket fall ?

Annars, något tips som jag bör tänka på när jags ka plocka av toppen ?

mvh/fredrik

Nu blommar asfalten..
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Innan 91 så var det 12 ventils motorn m20 i bilen, så det är inte rätt bok.
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
kain: ska du renovera toppen själv eller lämna in? Ifall du ska lämna in..vet du hur mycket det går på...är intresserad...!

Visa användare
65
360
audi a4 qutro 1.8 t
jag rekomenderar dej å köpa bentlysrep hand bok den är viserligen på engelska men det är mycket ilustriationer så man fattar rätt bra har själv lyft toppen å bytt topp packningen det gick bra men det tar tid första gången obs glöm ej å lossa två små torcks skruvar som sitter i fram kanten under kam dreven det gorde jag fattade först inte vad det var som höll fast toppen dom syns knappt annars funkar det bra lycka till

bmw forewer
Finns också en Haynes-bok på engelska som behandlar M50-motorn.
Den är för E36 men det spelar ju ingen större roll i detta fallet.
Länk
Biltema har den.
Pl
281
Plexan
318is M42 -89
525 M30 -77
När bör man renovera toppen på M50B25-motor? Finns det något generellt miltal där den bör renoveras? Ursäkta att jag lånar tråden..

BMW 525i 24v -90
Visa användare
65
360
audi a4 qutro 1.8 t
mej veterligen så är det väll bara om motorn går dåligt på grund av att ventillerna inte tätar eller att den tar olja i genom ventiltätningarna är kammarna dåliga räcker det ju att byta dom

bmw forewer
ka
49
kain
525I, -91
Jag byter för min vattenpump havererade vilket medförde att blockpackningen gick,, eftersom jag stod och eldade på samma gång, ja något sånt.. jävligt dumt, men, lite kul hade jag ju iaf :)

Jag ska bara plocka av toppen, sen ska jag lämna in den till en firma här i stan, han gav mig pris för slipning av ventiler, planing och provtryckning, 4000:-

Lj-Trim som ligger i Karlstad, har tydligen enligt de jag pratat med väldigt gott rykte!

mvh/fredrik

Nu blommar asfalten..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.