AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
738

ratt borttagning E34

Visa användare
29
Kimmy
728iA -95
Jag har precis köpt en 520i E34 och med min vanliga otur så hakar tändningslåset sig redan första morgonen med bilen. Nu har jag snurrat runt på forumet och sett hur man löser detta relativt lätta problem. Men ICKE, nu får jag inte bort ratten istället. Den har lossnat runt om men inte i nedre delen och det går inte att vålda bort den. Har verkligen försökt men inga framsteg. Verkar som om det sitter en väldigt stabil hake av något slag i nedre delen av rattstången som inte går att få bort.
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
hej,
det går inte att ta bort ratten med rattlåset i.
lars
Det sitter en hake som håller i ratten i nederkant när rattlåset är aktiverat. Består själva felet i att du kan vrida nyckeln förbi rattlåset men inte till radioläget? Hur som helst så lossnar haken om du släpper på rattlåset.

____
Reach the door with a breath and a scream.
Visa användare
29
Kimmy
728iA -95
Japp "Består själva felet i att du kan vrida nyckeln förbi rattlåset men inte till radioläget?" det stämmer. nu skäms jag lite =)
Jag har haft samma fel, smörj haken som håller i ratten, samt dess arm som går in i själva rattlåsklumpen. Släpper det inte då så släpp hela rattlåsklumpen som sitter med segersäkring mot rattstången. Jag behövde släppa på allt, andra har klarat sig med att smörja piggen bara.

____
Visa användare
29
Kimmy
728iA -95
Man tackar, får se vad som behövs göras. Lite enklare nu när man får bort ratten. Grymt snabb respons det behöver lite cred. =)
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Greenberg har du kolla på hur man får bort den övre kåpan som täcker tändningslåset bakom ratten? Den nedre är relativt enkel att få bort, men den övre sitter som berget! Gäller E34 -90.

/Per
Visa användare
29
Kimmy
728iA -95
Tyvärr visade det sig att klumpen inte satt fast med segersäkring utan med knäckskruv som sitter otroligt dåligt placerade. samt att det inte hjälpte att smörja allt man kom åt. Känns som det får bli ett besök hos verkstaden men tack för tipsen iaf
Lite sent svar här kanske...

Du behöver inte släppa på hela klumpen från bilen, segersäkringen gör att trycket från rattstången på klumpen lättar. Då släppte mitt kärvande lås iaf...

Per_J:

Jag minns inte i detalj hur den sitter, men det var absolut inga problem att lossa den för mig iaf... bryt och se vad som händer ;)

____
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.