AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.045

Automatlådan i E38 växlar ej upp efter kickdown!

Hej,

Så har då även jag skaffat mig en E38 och mitt val föll på en 740ia -94. Vilken härlig kärra! Jag har dock upptäckt ett fel när bilen växlar. men i övrigt är den jättefin och går kalasbra.

Problemet är följande:
Vid lugnt körning beter den sig precis som den ska.
Problemet uppstår när jag kör på motorvägen och accelererar. Bilen växlar ner som den ska men när jag släpper gasen växlar vägrar den växla upp igen. Om jag t.ex. ligger i 100km/h och gör en kickdown växlar bilen ner till 3an men om jag släpper gasen innan den hunnit att växla till 4an ligger 3ans växel kvar, trots varv på 4500-5000. När bilen ligger på 3an kan jag manuellt peta i 4an och tillbaka till Drive igen så växlar den upp som den ska igen.

Jag har sökt på forumet och hittat en del svar. Jag läste om några som bytt/laddat batteriet och på så sätt blivit av med problemet. Jag köpte ett nytt batteri till bilen i dag men den växlar inte upp ändå.

Vad kan det vara?
Hittade två inlägg med identiska problem, dock utan svar.
Länk
Länk

Är det verkligen ingen som vet vad det är?

Visa användare
317
RG
116i F20 M-Sport -15
330i F30 -16
997.2 Carrera S -09
Det kan bero olikheter i hjulens omkrets. Det finns en funktion i automatlådans elektronik som gör att den ska hålla kvar den befintliga växeln vid kurvtagning. ABS sensorerna används för att känna av om hjulen snurrar olika fort. Detta kan vara lite känsligt om man har olika dimensioner eller skillnad i slitage på däcken.

Jag har själv råkat ut för detta för ett par år sedan. Trots gasuppsläpp och byte från sportläge till adaptiv så låg den lägre växeln kvar länge efter en kickdown. Varvtalet kunde ligga stadigt på 5000rpm och enda sättet för mig att få den att växla upp var att bromsa ner farten. Jag körde då på gamla ojämt slitna däck men efter en genomgång av kontaktstycken till styrenheter m.m och byte till nya däck har det fungerat perfekt.

Läs om liknande fall här -> Länk
Är det hjulen fram som ger dessa impulser?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ja det påverkas av framhjulen åtminstone på E39 och är väldigt känsligt för olika slitage och fabrik på däck som kan ha olika höjd fast det är samma dimension, en E39 ägare råkade ut för likande problem när han fick punktering på ett vinterdäck och ersatte det med ett likande nytt däck. Växellådan giller det inte alls.

///MVH Hasso
Länk
Japp då var problemet avhjälpt.
Idag gjorde jag en fyrhjulsinställning och balanserade alla hjulen samt fyllde på luft i däcken... hmpf..luft. Luft var också problemet. Jag hade bara 1kg i ena framhjulet och det var det som orsakade växellådsproblemet! Och nuhar jag ett nytt batteri också! damn.
Tack för all hjälp från detta eminenta forum =)
Mycket intressant info som vädras här, så "små" saker som kan orsak problem man tror kostar miljoer att fixa så är allt något kilo luft ; )

En följdfråga, var sitter styrboxen till lådan på en E38 -97 (735)

Johan S #4079 & B.M.W #4079A
Chassinummer:3527066
www.bimmer.se Länk
Kolla styrprogramvaran till lådan, det kan vara så enkelt att elektroniken låst sig i vinterläget. Hände en 740iA -95 på ett tyskt forum förra året.

MVH,
E38B12
Vorsprung Durch Überlegenheit
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.