AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
5.818

IMOLARÖD och JAPANRÖD: Snyggt men

Njuren
är det fortfarande risk att lacken på röda bilar blir flammig eller matt i framtiden?Solen bleker rött osv? Har hört att dagens röda bilar ska vara som andra "vanliga" färger, ha samma livslängd eller va man ska kalla det. Va e det egentligen för skillnad på metallic och solida färger? Japanröda 1-serien ja sett här på forumet blänker rätt mycket.Jag har aldrig varit glad för rött men nu är ja helt såld på de ovan nämnda färgerna! Vågar man i framtiden kanske satsa på rött?

BMW - i nöd och lust?
Vet inte hur Volvos färger är kontra BMWs, men när jag var på Volvo här i stan så hade dom en röd V50 inne i hallen, som var helt ny. Den hade lampringar och var inte alls lika blank och fin som den svarta som också fanns där! Kan bero på nåt annat än förgen också, vad vet jag? =)

/Erik
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Sköter man en röd bil, alltså polerar och vaxar regelbundet så är det inga problem. Problemen uppstår när man inte sköter lacken som man ska.
Njuren
En ja kände spruta ner bilen med avfettning, det såg utsom om färgen rann av bilen.Röd den me! iofs en 94

BMW - i nöd och lust?
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jag har fått uteslutande positiva omdömen om min Japanröda 120d.
Beträffande röda lackers känslighet, är BMW:s solidlacker försedda med klarlack sedan några år. Det skyddar den röda lacken rätt bra, påstås det. Vi får väl se om ett par år hur det ser ut!

/// Gunnar E.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Min lack är som ny - än så länge. Imolaröd.
Buspelle
Som sagt, BMW m fl tillverkare lägger numera klarlack på de solida lackerna vilket borde göra att de håller betydligt bättre. Det går ju annars bra att hålla en solid lack utan klarlack i skick, men det krävs mera puts.
Jag hade en M3 -95 Hellrot, som lacken var orginal på förutom en del av vänster bakskärm som lackats om p.g.a. skadegörelse. Jag gjorde lackbehandlingar på den, tvättade den för hand så ofta jag kunde...
När jag såg den i somras när dåvarande ägaren var förbi mig på jobbet var den fortfarande lika vacker.
Lånar en bild av en forumresident från förra sommaren på bilen:
Länk

Röda välvårdade bilar är grymt snygga!

Mvh,
/Wille
Njuren
Nästa BMW = RÖD! ;-)

BMW - i nöd och lust?
Wille......den e fortfarande lika fin!!!
Men nu ligger den i ide.......

Micke
Storm:
Trevligt att höra!
Löste det sig med knoppen?

Mvh,
/Wille
Det gick betydligt bättre när jag fick veta hur den satt fast:)
Men det var på håret......gängerna var inte i toppform...
Nu får d bli vår!!!!

Mvh Micke
Ne
150
Nenne68
535DA Touring -16 MSport
320DA Sedan -19 Msport
Hänger på denna tråd för att få svar på en fråga om rött.
Är det någon som vet vilka BMW röda lacker som är metallic. Jag vet att BMW sedan ett bra tag lägger klarlack även på solida lacker. Men hur är det egentligten med imolaröd och japanröd? Är de solida eller metallic?
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag hade en vinröd Triumph 1964 (som såldes i somras) och har en klarröd Triumph från 1965 med originallacker som är blanka och snygga! (De finns som bakgrund på någon bild i mitt galleri)

Gamla röda färger kräver skötsel med åren, men det tror jag inte är något problem för de som har sådant bilintresse att de är aktiva på AutoPower. Antingen polerar man själv eller låter andra göra det med lämpliga intervall.

Dagens röda BMW har klarlack och då tror jag inte att det är någon skillnad alls mot vilken annan färg som helst, oavsett polering eller ej.

En välpolerad röd bil är helrätt!

**BMW-ägare i 29 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Nenne68;
Både Japanröd och Imolaröd är solida.

M V H
Stephan

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.