|
|
|
|---|---|
|
hej på er!! jag undrar ifall det är svårt att byta vattenpump på en 325:a årsm -88? om det krävs några spec verktyg eller sånt? vet nån vad en vattenpump kan kosta? jag ringde på bilen idag och han sa att vattenpumpen behövde bytas. han var inte säker på vad den kostade men mellan 300 och 400 trodde han. verkar det rimmligt? mycket tacksam för svar!! Mvh mange | |
|
du bör ta komp prov ,bara hoppas att den inte gått varm en vatten pump kostar 520 spänn hos mekonomen.inga konstigheter att bytta om man kan skruva hjälpligt. kan du ju ta kam remmen på engång. lycka till........ |
|
|
tack så mycket håkan! vet du om man kan höra om pumpen är sliten? gnisslar det om man startar motorn? ger den ifrån sig nåt ljud? Mvh mange |
|
|
tror inte dom avger något specielt ljud.men en sak vet jag, ock det är att dom skall byttas omgående , förmodligen läcker den i under kant!tycker det är konstigt att sälja en 325 med trasig vattenpump. Du måste fråga säljaren varför han inte har bytt den. ock om den gått varm,men det säjer han försås inte! men det betyder ju inte att motorn är helt väck (men) var aktsam,frågvis så går det nog bra... |
|
|
den hade inte gått varm sa han. den är ju inte helt paj. men han sa att den gnisslade när man startade. inte annars! tack ska du ha iallafall!!! Mvh mange |
|
Grusse |
Skulle ha gjort som Håkan skrev: Byt kamremmen på samma gång, för det kan vara spännrullen till kamremmen som låter. Passa på att byta den också, blir inte så mycket mera jobb. |
|
Hej Tar upp en gammal tråd här som jag råkade halka in på.... Det skrives i denna tråd att man skall passa på att byta kamremmen samtidigt som man byter vattenpumpen, har inte 325 -88 kamkedja eller är det bara de större 12 ventils sexorna (M30)..? Anledningen till att jag hittade hit var att brorsan (325-88) bad mig söka på tips vid byte av vattenpump vilket är vad han precis skall göra på sin bil. MVH Martin |
|
svintoleffe |
Nope det sitter kamrem på alla m20 motorer MVH Leffe |
|
ok, tack för det klarkäggandet. Men jag har en fråga till. Var in på Mekomens sida och då finns det tydligen två typer av vattenpumpar, beroende på årsmodell.. Någon som vet hur det kommer sig att det är en speciell till 87:orna..? Nu är det ju en 88:a brorsan har, så det är väl inget problem i sig, blev bara lite nyfiken varför de har en speciell för första årsmodellen... Förresten , jag hade en fråga till. Är den svår att byta och behöver man något speciellt förutom en hyffsat komplett verktygssats..? MVH Martin |
|
|
Har precis bytt vattenpump på min å jag måste säga att d va inte speciellt svårt men d är lite skruva... Du måste riva bort kylare,remmar å hela helv...e för å komma åt. Men tänk bara på att dra åt v.pumpen litegrann åt gången på varje bult.(alltså inte gris-hårt på en) Då kan pumpen bli skev. |
|
|
Varför köpa en vattenpump från mekonomen för 520 kr? En orginal vattenpump kostar 500 - 560 kr. Mvh Har du råd att INTE köra Tyskt? |
|
|
Highspeed_M5, orsaken till att jag gick in på Mekonomen sidan var att man kan söka på reg nummer där. Inte sagt att den skall köpas där för det. Rekommenderade brorsan att kolla med BMW oxå, det var inte bara vattenpumpen han skulle byta... Kör oxå helöst med orginal grejor om det inte skiljer alltför mycker i pris. Är dock lite misstänksam att många delar trots allt tillverkas på samma fabrik med olika etiketter bara... MVH Martin |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.