AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.132

4kanals Slutsteg 2st 12" basar

Dan Andersson
Hej
Jag har ett 4 kanals slutsteg och 2st 12" basar.
Hur ska ja seriekoppla,brygga el dyl för att få bästa tryck?
MVH Dagge
Beror helt på hur låg last steget klarar och hur det går att bygla..
Börja med stegets manual och se vad som står där..

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Vad är det för märke och modell på grejerna?? Tex MBQuart har dubbla talspolar i sina basar och är därför perfekt lämpade att köra 2 st på ett 4-kanals steg.

Har Du lite mer info Dagge? Vilket effekt ger steget? Vid hur låg impedans? Hur låg impedans klarar steget? Vad är det för impedans på basarna? Hur många talspolar har basarna? Vad klarar basarna för effekt?

/Caspar
Bilen: Länk
Hemsa: Länk
Robsarve
Med "standardgrejjer" så bryggar du 2 kanaler per bas.

tycker Erik
Dan Andersson
Det är ett DLS A4 slutsteg på 4*50w + en kondensator till det.
Basarna är MDS DA1280 på 800W 400rms
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Med det steget lär det ju inte bli några problem...
Hade bytt basar om jag vore du. A4 är ett riktigt fint steg och förtjänar bättre =) Ungefär som att sätta en Porsche motor i en 240 men det är bara min ödmjuka åsikt...

Mvh. B

"What we have here is a total lack of respect for the law"
(Smokey and the Bandit 1977)
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Tycker det låter som ett steg Du borde driva front- och baksystemen med. Är det bra kvalité på ljudet som BBB skriver vore det ju bättre att driva de systemen med det och köpa ett enklare men kraftfullare steg till basarna...

/Caspar
Bilen: Länk
Hemsa: Länk
Dan Andersson
Hej.
Jag håller klart med om att jag skulle driva fram och baksystem med et slutsteget ocj köpa något annat till basarna, och allra bästa hade varit om jag kunde köpt DLS basar.
Men nu är ekonomin som den är och jag har bara dessa grejorna att bygga med. Därför frågar jag hur jag lämpligast ska koppla in mitt A4 steg till mina två basar?!
MVH Dagge
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Brygga steget till 2 kanaler. Du får 2x250 watt i typisk effekt som DLS kallar det. Kommer säkert att bli kanonbra. Steget är stabilt även i 2 Ohm och effektsiffran ligger då på 2x400 Watt enl DLS.
De "riktiga stegen" har sällan överdrivna effektuppgifter som många (läs de flesta) av de billigare märkena kör med.
De 4x50 nominella watt som A4 steget levererar i 4 Ohm är tunga sådana. Polaren har att Alpine steg på 2x30 som spelar skjortan av hans tidigare Mds 2x100 steg som ex.
Det där med watt kan jämföras med hp. Folk är mest intresserade av hur många hp en motor presterar max. Många funderar inte över varföre t.ex. en 200 hp Bmw kan vara snabbare än en 250 hp turbobil av Svenskt ursprung =) tack vare en "snyggare " effektkurva... Arena under effetkurvan är mao ganska intressant...
Kör bryggat och ska du handla bas kan jag mycket väl rekommendera DLS MW12...

Lycka till!
Mvh. B

"What we have here is a total lack of respect for the law"
(Smokey and the Bandit 1977)
Jag körde mitt DLS Genesis Four channel ( som är ganska likt A4an) med två kanaler till framsystemet och bryggade dom andra två till basen och det räckte långt!!

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.