AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.348

Trodde jag hade löst problemet...

st
77
stejak
320d touring -0
Hej !

Min 525:a från -89 e lite "konstig". Bilen är lättstartad och går bra för det mesta. Men när den är kall kan motorn tvär-dö och starta igen på nytt, men när den har blivit varm så går den som en klocka.

Bytte fördelare och rotor + lagade en vakuumslang som var sprucken (eltejp och en slangklämma). Innan det spelade det ingen roll om den var varm eller kall, den kunde dö hur som helst.

Kollat upp jordningspunkter efter batteriet och till Motronicen och är helt ok.

Vad kan detta vara ? Motorn är renoverad och isatt förra året.
Bränslefilter ?

Har satt i K-sprit om det skulle vara fukt i bensinen.
När den går på tomgång och trycker på gasen så sackar bilen först och sen varvar den upp.

Tacksam för svar.

Stejak
st
88
stene
530i 88a (e34)
många glömmer bort tempgivaren till databoxen.
sitter på termostathuset o är blå. den talar nämligen om motorns temperatur till databoxen så han ska choka eller inte.

garanterar att det är den som spökar!! Mät den. värderna finns i haynes boken. (ohm, motstånd vid olika temperaturer)

konstigt att ingen pratar om den här givaren (med tanke på alla "går ojämmt" trådar) då den är faktist viktigare än luftfilter bränslefilter o hela faderullan i såna här sammanhang. tänk dig en gammal förgasarmotor, hur går den utan choke när den är riktigt kall??
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Visst pratar man om temperaturgivarna, men det är faktiskt ytterst sällsynt att felen beror på just dessa. Det är ovanligt att de går sönder. Det mesta beror på vakuumläckage runt insug (insugspackningar, vakuumslangar.) Har du kollat relä till bränslepump och Motronic?

/Per
st
77
stejak
320d touring -0
Nej, det har jag inte. Hur kollar man det och var sitter dom ?

Stejak
på oplarna är det rätt så vanligt att temp givaren lägger av o gör bilen sur o väldigt svår startad

Visa användare
69
Freddanson
523iA -99
På min bil sitter reläerna till höger i motorrummet i svart plastlåda (ej att förväxla med säkringslådan som sitter på vä sida). Kanske är det samma placering på din. Skruva loss locket och prova att knacka försiktigt på reläerna när bilen är igång. Går den annorlunda? Motronicreläet (insprutningen) brukar vara vitt. Har också för mig att reläet till bränslepumpen är orange. Har Du möjlighet att byta relä till något som Du vet fungerar så gör det.

Freddan
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Placeringen som "Freddanson" nämner stämmer bra. Även relänas färg stämmer. Notera att det finns 2st oranga relän, det ena är till bränslepumpen och det andra är till uppvärmningen av lambdasonden. Byt alla 3 reläna för säkerhets skull, de kostar ca 50:-/st.

/Per
st
77
stejak
320d touring -0
Men borde inte bilen dö helt och hållet om något relä felar ?? Varvräknaren går i botten och vänder, dvs bilen startar lika fort igen om man kör med den. Speciellt vid varv under 2500.

Stejak
Visa användare
69
Freddanson
523iA -99
Svårt att säga Stejak. Kan ju vara fukt som ställer till det. Eftersom det är en enkel felsökning är det inte fel att prova. Annars tror jag att det ligger en del i vad Stene säger om tempgivaren. Kolla även kontakten till givaren. Har också en känsla av att LMM kan spöka i sådana här fall. Men som sagt, felsök en sak i sänder.

Freddan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.