|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Jag funderar på en 540iA Touring 04 dvs den gamla modellen. Den är så gott som fullt utrustad och priset kring 400.000. Halvförsäkring gäller till slutet på 2006. Är detta ett bra köp? Är det dumt med en V8 i Stockholmstrafiken? Borde man kunna pruta på den om det är hos en bilhandlare? Mvh D | |
| Ska du bara köra i stockholm finns det ingen större vits att köra V8. Antar att en 520 duger lika bra i köerna... Ska du köra längre landvägsetapper emellanåt är det förstås härligt med lite krut under högerdojan. | |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
personligen är jag lite kluven över att köpa absolut sista året av en utgående modell. å ena sidan är det enormt mycket bil för pengarna, och om man inte gillar nya femman så är det där den bästa bilen för de pengarna. Om man å andra sidan gillar nya femman så skulle jag definitivt köpa en nästan ny 525-touring med mycket prylar i för samma pengar. Räkna med ett rejält värdetapp om du bara ska ha den 1-2 år, kanske runt 100.000 kr per år. Men om du räknar med att ha kvar den 4-5 år så tror jag inte det är någon sämre affär ekonomiskt än att köpa nya femman. Se bara på en 540 iAT -96 E34, som det troligen går att få runt 85' +/- 10' för. Jämför sedan med en 540 iAT -97 E39 med samma utrustning, som du kan få kanske 130' +/- 10' för. Jag tror inte skillnaden, grovt uppskattad till 45', är något som köparna brydde sig om när de stod där 1996 och skulle beställa ny bil. Det handlade nog mer om vad de tyckte om den utgående modellen! mvh Johan |
|
Kör själv en V8 o även om det inte är en nästan ny 540 så går det inte att jämföra med en 520... inte på långa vägar... har du kört den så vet du vad jag menar. ;-) Tycker helt klart att du har valt rätt motor, bästa komfort och prestanda utan att vara så överdrivet dyr i drift. Men jag tycker rent spontant att 400 000 kr låter lite för mkt för en 540 E39. Men det e klart att det beror på bilen, hur mkt har den gått? Du bör kunna hitta fina sv-sålda lågmilare billigare. V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
|
Johan har helt klart en poäng... det finns lite bättre begagnade 540 E39 för mkt mindre pengar än 400 000 kr. V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
|
Tack för snabba svar! Anledningen till att jag tittar på en 540iA är att jag har vissa krav vad gäller x-utrustning så som automat, PDC, GPS, Läder, Taklucka, tjocka rutor, motorvärmare osv osv. Denna bilen har ALLT! De "mindre" bilarna har sällan så mycket lullull. Nypris skulle väl ligga kring 600-700' gissar jag så den störsa värdeminskningen borde väl redan ha skett, eller? Jag har räknat på en motsvarande ny 5:a och den skulle hamna kring 480'. Denna kanske jag kan tänka mig att behålla 2-3 år. Skulle priset verkligen kunna halveras på bara 2 år?? Det låter inte alls bra. Bra eller dåligt? Mvh D |
|
|
Köp en bil i denna prisklassen, här är bara ett exempel: Länk V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
|
Är 400.000 för mycket säger ni?? Här är specen, avgör själva: 540iA 2004 (Uttagen Nov 2003) 6000 Mil Metallic Automatisk Komfortpaket Servotronic Nivåreglering Drag M-sportpkt Dubbelglas Soltak Träinr Komfstolar Läder PDC Kupevärmare Navi + TV, Bluetooth CD-vxl Hifihögtalare dsp Inkl. Vinterdäck på 16" LM Motorhuven är tydligen mycket repig men firman lackar om den i priset. Hur mycket borde jag kunna pruta på denna bil? Obs! Den finns inte i Stockholm, om det har någon betydelse på priset. Mvh D |
|
|
...ja just det, jag glömde att nämna att det var Touring-modellen jag hade tittat på. Mvh D |
|
|
Ingen tvekan, har du pengarna och inte vill inverstera i det absolut nyaste så slå till. Har varit 540-ägare bara ett halvår och blev "beroende" redan första veckan. V8'an är fantastig att köra, även i stadstrafik. En fullutrustad 540 V8 är nog svårslagen. Lycka till! |
|
|
Det är ju självklart upp till dig, vilken bilen du köper. Jag tycker inte att det finns ngt speciellt i den utrustningslistan som skulle motivera det priset. Sen tycker jag att du ska ta det som ett varningstecken om huven behöver lackas om efter bara 6000 mil. hur lyckas man slita ut lacken på 6000 mil? V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Länk Denna lär det väl vara. ///MVH Hasso Länk |
| Personligen skulla jag aldrig betala så mycket för en bil med den mätarställningen när du får en bil med 1500 mil i tyskland för 50000 kr mindre. | |
|
För 400 000 kr så hade jag valt detta: Länk V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det är i allafall bättre att betala 400 än att köpa bilen ny för 650 :) Men om 2-3 år så står den i 200 tusen så det är ju ett rejält ras till. På 4 år och 4000 mil så mer än halveras inbytesvärdet på bilen från nypriset. ///MVH Hasso Länk |
|
Mugge, då är vi 2 om det.... Som nästan alla tidigare talare påpekat så kommer värdetappet bli stort. |
|
| Mugge: Vilken länk du skickade! Nu sticker jag ut hakan men jag måste erkänna att jag är lite svag för nya 7:ans design, även om jag vet att det är få som delar min uppfattning. För 400' hade jag utan tvekan valt 745:an! | |
|
alltså om man ska betala 400 000 så känns det lite onödigt att ta en E39... det finns så många bättre vagnar man kan få för de pengarna. 250 tusen kr är vad jag tycker att man kan kosta på en vanlig E39... mer än så tycker jag inte att de är värda... Utrustningen i E65 lär inte vara lägre än i 540in på Hassos länk. V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
andha45 |
För 450-500 kan du köpa en e61 545i touring med bra utrustning. De säljs nya i Tyskland med 15-20% rabatt så om några månader kan du säkert köpa en med den utrustning du vill ha och max 6 000 mil för runt 400. Precis som Hasso säger sjunker de kraftigt. Jag skulle köpa en e39:a för max 300, då får du säkert en 02:a med mkt utrustning och lite mil. 540 är en slitstark bil så du behöver inte vara orolig för att köpa en något äldre. I Tyskland kan du lätt hitta en 540 med ännu mer utrustning! |
|
Det beror väl på vilken modell han vill ha? Jag säger emot lite här, men sista årsmodellen av E39 Touring är just -04 och är säkerligen en bättre bil än första årsmodellen av E65 (Nya 5-serie Touring.) Motorn skiljer sig visserligen till E65:ans fördel, men kvaliteten och mängden barnsjukdomar gör att E39 känns som en bättre bil. Priset tycker jag är helt normalt på en -04 med de miltalen. En huv kan bli repig på 100 mil om bilen missköts, inget konstigt med det, de far illa i de svenska väglagen. Kolla upp servicehistoriken noggrant och kolla så alla nycklar finns! /Per |
|
|
Tack för alla svaren! Med tanke på era kommentarer tror jag att jag avvaktar lite... dessutom sa min sambo "VA?! FYRAHUNDRATUSEN FÖR EN BEGAGNAD BIL?!!". Tror att det är mer motiverat att köpa en ny för den summan men som inte är fullt utrustad och med samma motor. För att byta ämne lite: Om jag skall köpa en ny 525 Touring från BMW hur mycket i grundrabatt kan jag förvänta mig innan jag ens har börjat pruta? Tänkte kolla på BMW Group i Solna. Mvh D |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.