AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
763

Deaktivera airbag?

Am
569
Ambush
540i/6-94
Ska byta ratt på bilen och tänkte då ta bort båda airbagsen - dom är ändå så gamla att funktionen nog är ganska tveksam. Hur som helst - går det att avaktivera airbag funktionen eller är det bara att ta bort dom och sedan plocka ur airbaglampan så den inte lyser? Skulle helst avaktivera hela funktionen så att diagnostiken inte får airbag larm.
Jag skulle inte ta bort airbagen, Om det inte gällde racingkörning eller liknande, Airbagfunktionen håller mycket längre än dom flesta tror, Mercedes lät krocktesta en ca 1981 års S-Klass med över 30000mil på mätaren med full funktion på airbagen för att se hur krocksäkerheten, Med facit fullt godkänd allt var som när den var ny!

Mvh Stephan
st
88
stene
530i 88a (e34)
en airbag funkar så länge airbaglampan släcks.
bilen kör nämligen en liten diagnostik varje gång du startar den. skulle det vara nåt fel nånstanns så lyser lampan konstant.

jaja jag vet att det sitter klistermärken med "bäst före" datum på stolpen men kolla noga på den. den säger att bilen skall in för kontroll av systemet , ja som säkerhetsåtgärd, och inte för att byta alla kuddar.

Am
569
Ambush
540i/6-94
ok men går det att avaktivera airbagen helt om jag nu ska ta bort den?
He
70
Heavy
530D Touring -00
Det skall gå att koppla ett motstånd på 2.2 ohm på kopplingspinnarna som går till airbagen.
för att simulera airbag.
Men på min 530D -00 har jag 4 st kablar till airbagenpå passagerarsidan
och airbagen har 2 st tändrör vet inte om det räcker med 1 motstånd då. har provat med 2 st 2.2 ohm motstånd på vardera kabelpar. Men lampan lyste lika fint iaf.
Skall kolla om jag hittar info anng detta.

Det är vridmomentet som räknas.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.