|
|
|
|---|---|
|
Jag har köpt en sänkningsats o skall byta dämpare o fjädrar men hur får man bort navet på den gamla dämparen ock fjädertalriken???? Mvh Johan | |
SpineKracker |
Det finns tips under "mektips" på hemsidan. Kolla det vettja. /Philip E30, för att man vill. Mer GO än SHOW är mitt motto. |
|
Ursäkta men jag hittar inte det bara till 5-7 serien hur gör man med fjädertalriken det ser ju ut som att den är svetsad fast?? o navet behöver hjälp!!! Mvh Johan |
|
|
Kom igen nu.....det här det många som kan...!! Hoppas du får hjälp snart..... / Martin |
|
|
E30.n skiljer sig inte från de andra, du lossar muttern på stötdämparens kolvstång (under plastlocket på fjäderbenslagringen), det brukar finnas en invändig eller ibland utvändig sexkant att hålla emot med, på kolvstången. Spänn ihop fjädern med fjäderspännare först. |
|
SpineKracker |
Fram: Demontering: Palla upp bilen ordentligt (4 pallbockar). Ta av hjulen. Demontera bromsoken & häng undan det så det inte är i vägen. Skruva ur nedre skruven till kränghämmarstaget. Skruva bort muttrarna från spindelleden och p-änden. Banka ur spindelledsbulten och p-ändans dito med bly/kopparklubba utan att skada gängorna. Be någon hålla fjäderbenet medan de 3 skruvarna på fjäderbenstornet lossas. Spänn fast fjäderbenet i ett skruvstycke med plastbackar el. dyl. (utan att deformera det, ta det försiktigt) Använd två) riktiga ORDENTLIGA fjäderspännare, spänn ihop fjädern så att den är så lös så att man kan rucka på den. Ta det försiktigt här detta kan vara farligt, en spänd fjäder är inte att leka med. Lossa den övre bulten (sitter under ett litet plastlock), när du ska demontera den gamla dämparen så kan du hålla med en rörtång eller dyl. om kolvstången. Gör INTE detta med den nya (skadar kolvstången)! Nu kan du demontera fjädern. Nu skall muttern som håller dämparen lossas, detta brukar vara svårt har ofta rostat fast. Kolla om nya muttrar följer med dämparna i så fall kan du göra som jag: såga sneda skåror med en bågfil i muttern (utan att skada gängorna på fjäderbenet). Ta sedan en huggmejsel och banka isär muttern. På slutet använde jag en hovtång för att veckla upp muttern. Den såg ut som en gammal konservburk efteråt :-) Montering: Nu ska de nya dämparna monteras men häll först i 1 dl olja (kvalité kvittar, gammal motorolja duger) i stötdämparbenet. Detta för att förhindra korrision och för att förbättra kylningen av dämparna. Tryck i de nya dämparna och spänn muttern med 130Nm (spänn allt du orkar så blir det bra). Linda tejp mellan den nya fjädern och fjäderspännarna för att undvika lackskador. Nu till det kluriga: När du ska spänna övre muttern på fjäderbenet så behöver du antingen ett specialverktyg eller så får du använda: 19mm hylsa (1/2"fyrkant), rörtång, 8mm hylsa (3/4"fyrkant). Du håller kolvstången med 8mm hylsan så denna inte snurrar. Sedan skruvar du på muttern med 19mm hylsan(som du har trät utan på 8mm hylsan) och rörtången. Glöm inte framvagnsinställningen efteråt. Bak: Demontering: Ha bilen kvar på pallbockarna. Lossa krängningshämmarens fäste mot bärarmen (om kränghämmare finns) Sätt en garagedomkraft under bromstrumman/skivan och lossa stötdämparens nedre fäste. Sänk försiktigt ner domkraften (inte så långt att drivaxeln belastas, då det kan skada drivknutarna) och låt den stå kvar och ta upp vikten. Skruva nu loss stötdämparens övre bult (sitter i bagaget) genom att skruva med en 13 nyckel (tror jag) på muttern och hålla emot på gängans ände med en skiftnyckel. Montera nu fjäderspännare på fjädern och pressa ihop denna så pass att den kan lirkas loss. Montering: Montera dämparen i sitt översta fäste. Montera fjädern med hjälp av fjäderspännare. Hissa upp bärarmen med domkraften och skruva fast dämparens nedre fäste. Skruva ihop ev. kränghämmare. Klart! E30, för att man vill. Mer GO än SHOW är mitt motto. |
| kan man använda denna beskrivning till samma procedur på en e36? | |
|
razor: ... bak är jobbet lika... fram är det i stort lika men där byter man hela fjäderbenet. Dock så ska man inte ta loss vid spindelleden utan det sitter två skruvar rakt inifrån samt en bakifrån så man låter navet med bromsar och alla leder (2 st) Vissa tidiga modeller har även krängningshämmaren fäst i fjäderbenet och måste givetvis lossas. I övrigt så är det lika vad gäller att demontera och montera fjädern från fjäderbenet. När du väl har den nya dämparen/benet så ger det sig självt hur det sitter.... tänk bara på när du beställer så du får rätt... finns många olika typer till e36 beroende på tillverkningsdatum...(läs månad) Mvh Janne |
|
|
"Dock så ska man inte ta loss vid spindelleden utan det sitter två skruvar rakt inifrån samt en bakifrån så man låter navet med bromsar och alla leder (2 st)"sitta kvar på länkarmen så skulle denna mening avslutas..... Mvh Janne |
|
| Okej. Tack. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.