AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.961

när byta ventilstyrningar?

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Jag har lite lösa toppar (m20 2.3l fårn 1980 och 81), som jag har för avsikt att renovera, hur vet jag om ventilstyrningarna behöver bytas/åtgärdas??? är det ett maxspel som får finnas eller hur resonerar man?
Ventilskaften får inte kunna vicka för mycket...Om (efter att ha plockat loss ventilfjädrar mm) man känner rätt tydligt att ventilen "glappar" i styrningen så e den nog för sliten...Eller som det står i en repmanual "Glappet skall vara knappt kännbart för hand" (fritt översatt)...Finns nåt verktyg att mäta glappet med har ja för mig

Jag tror man brukar mäta hur mycket ventilerna glappar i sidled i yttersta läget. Toleranser brukar anges i handböcker och liknande.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
hm okej, om jag verkligen vickar på ventilen ordentligt när den är i sitt yttersta läge så får glappet alltså vara precis kännbart, dvs man kan känna att det inte är helt 100% stumt, utan typ 98-99% uppskattningsvis. Frågan är kan man byta dessa styrningar själv och hur gör man i så fall???
Paap Reeder
.. mina styrningar i M70:an får glappa: insug= 0,20 avgas 0,40

Mätt med micrometermätare - ventilskaftet i nivå med styrningen där tätningen skall sitta - ny ventil i gammal styrning ... som det står i boken.

Byta styrning M30:
koka toppen till 200 grader i olja
kyl styrningen till minus 40
... montera.
Således inget man gör i vedboden hemma.

I stkhlm rek jag Dixner i sumpan.

MVH /// Paap R
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
intressant, då kanske m20 toppen inte skiljer allt för mycket från de värdena, jag hade inget glapp i vissa av dem medan andra uppvisade små glapp, men utan mätning är det omöjligt att förutsäga om de är godkända, kanske BMW kan ge mig toleranserna för m20 styrningarna?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.