|
|
|
|---|---|
| Jag har lite lösa toppar (m20 2.3l fårn 1980 och 81), som jag har för avsikt att renovera, hur vet jag om ventilstyrningarna behöver bytas/åtgärdas??? är det ett maxspel som får finnas eller hur resonerar man? | |
|
Ventilskaften får inte kunna vicka för mycket...Om (efter att ha plockat loss ventilfjädrar mm) man känner rätt tydligt att ventilen "glappar" i styrningen så e den nog för sliten...Eller som det står i en repmanual "Glappet skall vara knappt kännbart för hand" (fritt översatt)...Finns nåt verktyg att mäta glappet med har ja för mig |
|
| Jag tror man brukar mäta hur mycket ventilerna glappar i sidled i yttersta läget. Toleranser brukar anges i handböcker och liknande. | |
| hm okej, om jag verkligen vickar på ventilen ordentligt när den är i sitt yttersta läge så får glappet alltså vara precis kännbart, dvs man kan känna att det inte är helt 100% stumt, utan typ 98-99% uppskattningsvis. Frågan är kan man byta dessa styrningar själv och hur gör man i så fall??? | |
Paap Reeder |
.. mina styrningar i M70:an får glappa: insug= 0,20 avgas 0,40 Mätt med micrometermätare - ventilskaftet i nivå med styrningen där tätningen skall sitta - ny ventil i gammal styrning ... som det står i boken. Byta styrning M30: koka toppen till 200 grader i olja kyl styrningen till minus 40 ... montera. Således inget man gör i vedboden hemma. I stkhlm rek jag Dixner i sumpan. MVH /// Paap R |
| intressant, då kanske m20 toppen inte skiljer allt för mycket från de värdena, jag hade inget glapp i vissa av dem medan andra uppvisade små glapp, men utan mätning är det omöjligt att förutsäga om de är godkända, kanske BMW kan ge mig toleranserna för m20 styrningarna? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.