AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.150

Angående styrenhet ABS

An
6
Andreas.F
520i -99
Hej!

Har en BMW 520i -99 som styrenheten till ABS har gått sönder.

På BMW tar de 8000 kr för denna, nått som jag tycker är dyr.
Så istället söker jag på begagnade styrenheter och har en fråga till er som kan lite mer.... måste bosch nummret stämma överräns? eller räcker det med att det bara är samma årsmodell?

Jag har nummret 0265 223 001 på min styrenhet och har hittat en med nummret: 0265 225 001 som har suttit på 520i -99?...kan denna gå bra till min bil??

Tacksam för svar!//Andreas
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ta Ryan air till Tyskland och köp en ny för 4500 kr istället.
Det är ju lite suspekt att montera en till från-99 , med tanke på hur många av -99-00 årsmodeller som gått sönder. Tycker jag.
Iså fall får inte vara allt för dyrt begagnat.
De har uppgraderats med nya artikelnummer flera gånger tom 2002
Jag vet inte hur "tätt" serienumren är på Bosch och vad jag vet så måste de vara tillverkade i samma serie för att passa direkt och ihop med hydralenheten.
Men det är möjligt att det räcker med en omprogrammering som man måste göra även med en ny styrenhet. Men det vet jag ingen som gjort av dom som hittat begagnat utan de har nog hittat passande styrenhet. Och har du hittat en så har de TUR.

///MVH Hasso
Länk
An
6
Andreas.F
520i -99
Jag pratade nyss med en bildemonteringfirma och det var visst hela ABS hydralaggregatet med styrenheten monterad på och inte bara styrenheten som jag skrev

Jag kunde få det för 2000 kr + garanti 6 månader.

Men måste det fortfarande stämma med boschnumret?

Jag tycker att det är en j***a jungel alltihopa. Åker man ner till tyskland och betalar 4500 kr och det visar sig vara fel del så blir allt plötsligt mycket dyrare.
Har hört talas om folk som lagat trasiga ledningsbanor och så inuti ABS-styrenheter genom att löda, men det var på Volvo S70...
Kan ju kanske vara värt ett försök att plocka isär den och undersöka?
Fast du kan ju inte köra med bilen när du väl har lossat den så det kanske inte är ett alt. pga det.
An
6
Andreas.F
520i -99
Ja jag pratade med en firma i Oslo iNorge som renoverade styrenheterna, fast de skulle ha 4000 kr för det... och då är det lika bra att åka till tyskland och köpa!...men jag tycker att man ska komma billigare undan det hela...

Så då kanske 2000 kr för hela ABS hydralaggregatet är billigt...inte vet jag..... Men vilket bosch nummer ska man kolla efter då?...Måste nummret stämma även om man byter ut hela agreggatet??
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Markus det kan man glömma direkt går ej att repa, vi har pillat isär en och det är byglade/strappade "hårstrån" i hundratal.
Gumman bara skrattade, hon repar elektronik på Ericson, sånt där skulle vi inte släppa ut från fabriken, bara för test av nya kretsar med strappning.
En firma i England som repar Bilelektronik har också försökt men misslyckades pga dessa "hårstråtunna" strappningar.

Det går att köra undan styrenheten /elekronikdelen, en del varningslampor lyser självklart.
2000 kr med 6 månaders garanti kan vara värt ett försök tycker jag.
Det blir inte fel om man beställer delar med sitt chassienummer som referens.

///MVH Hasso
Länk
An
6
Andreas.F
520i -99
Tack för svaret HASSO

Ska försöka så att jag får öppetköp på delen....om det nu går!

Jag ska i allafall inte anlita firman i Norge :).... de sa helt ärligt att det kunnde inte vara några problemer alls att fixa... konstigt!

Men kan firman kolla via chassienummret om agreggatet passar??... eller finns det några andra nummer man ska kolla på?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.