|
|
|
|---|---|
|
Hej, Nu är det nära BMW-köp!! Har ett litet dilemma dock. En 320i -03 2800mil eller en 330i -02 5000mil. Vilken ska jag köpa?? Båda är Touring med M-pkt, ungefär samma utr, lite mer i 330:n som läder bl a. Prisbilden är nästan den samma. Sv-sålda osv 330:n är väl hästlängder från 320:n vad gäller prestanda och de bitarna, men om man tittar på saker som mil, prisfall etc... vilken är då att föredra? Känns som att det vimlar av 320 med m-pkt som börjar bli till salu, 330:n kanske är mer ovanlig och därför ett hetare objekt? Vilken hade ni köpt? :) / | |
|
JNB : jag kan säga så här Enda anledningen för att jag har 320 är pga försäkringen .... annars hade utan tvekna köpt 325 eller en 330 helt olika bilar när man sätter sig i dem.... enda nackdelen kan vara att dem kan bli lite svårsålda pga av olika anledningar som lite mer bränsletörstiga, dyrare underhåll, försäkring mm BMW M-POWER |
|
|
Det beror lite på vad du är för typ av förare. Om du åker och handlar, åker till jobbet, skjutsar barnen och åker på semester är nog 320:n helt ok. Om du gillar att nöjesåka och tycker att bilåkning får kosta så är 330:n rätt val. 330:n är nog mer rätt om du packar mycket alternativt drar släp eller husvagn också. Men tanke på att en Touring väger lite mer än Sedan/Coupé så känns givetvis 330:n avsevärt piggare än 320:n. Personligen tror jag att en 320 är svårare att sälja begagnad då det finns fler objekt samt att många som söker den motorvolymen kanske vill upp en storleksklass. Jag gissar givetvis bara... men 330:n håller nog värdet bättre, särskilt eftersom den har skinn. Jag skulle nog valt 330:n, men skick, färg och sånt spelar ju också roll förstås. ///M som i M52TUB25! |
|
|
utan att ens tveka hade jag köpt 330n. Hur de kan ligga i samma prisregion förstår jag dock inte. Allt är bättre i 330n utom just ekonomin, dvs fösäkring och i viss mån bränsleförbrukningen. Värdeminskningen bör vara likvärdig om båda är facelift modeller. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Det lutar mer åt 330:n kan jag säga. Skick är, enligt säljare iaf (vilket iofs inte är ngn garanti) bra på båda. Ang priset så 330:n ngt dyrare givetvis men inte så jättemkt, 25' dyrare utan prut :) Sen är den en årsmodell tidigare samt gått längre... Men man kanske ska ana ugglor i mossen?? |
|
|
Finns inte någon anledning till några ugglor om den är 25 kkr dyrare samt 1 år äldre och har gått längre. Provkör båda och avgör sedan är mitt tips. Hur du skall kunna "nöja" dig med 320n efter att ha kört 330n har jag dock svårt att se :) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Det tråkiga är att bilarna inte finns i närheten och inte på samma ställe heller... Ser ju att det finns en uppenbar risk med att provköra 330:n... det man inte vet har man inte ont av som bekant :) Har kört en likvärdig 320 och visst, den är ju ingen raket men tycker ändå att det var en riktigt trevlig bil. Får grubbla lite till... |
|
Buspelle |
Köp 330n, du får en mycket roligare bil och det finns en hygglig chans att 330n kommer att hålla värdet aningen bättre än en 320. Bra det där lädret som tydligen saknas i 320n men finns 330n kan göra stor skillnad den dag du ska sälja. |
|
330 alla gånger, om du har de ekonomiska förutsättningarna. Buspelle slår huvudet på spiken när det gäller värdet och lädret. De som idag drömmer om en 330 men inte har råd med en väntar nog några år och hoppas på att det kommer ut några välskötta 330 på marknaden om något/några år. 320 finns det några att välja mellan, vilket kan göra den svårare att sälja. Tror också att 320 är vanligare som förmånsbil i företag för att blidka ekonomichefen, vilket innebär överskott (nåja) på marknaden om något år. Dessutom är 330 avsevärt piggare och roligare. |
|
|
Nu kan man ju inte köpa ngt annat än 330:n. Angående driftkostnader förstår jag att bränslekostnad samt försäkring är dyrare på 330:n, men ni som servat/reparerat 330:n, hur mkt dyrare är den än en 320? Känns verkligen som att 330:n lockar... 5000mil är ju inget att orda om heller. Hem och räkna lite :) Tack för att ni tycker till! |
|
|
Håller med övriga, tycker du att du har råd/vill prioritera detta så köp 330'n! Två helt olika karaktärer av bilar skulle jag säga. Mvh, /Wille |
|
|
Servicekostnaderna på M54B20(320ns motor) och M54B30(330ns) är identiska. Snittförbrukningen är typ 0.15-0.20 högre på 330n i stad. dvs runt litern. På landsväg skulle jag tro att de skiljer mindre. ca 0.1 Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.