AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
882

Extraljus problem

Ai
31
Aikio
530ia-93
Redbull R1
jag har precis satt på extraljus typ 4små på en ramp,ganska snyggt faktiskt.Nu till mitt problem,jag har kopplat extra ljusen direkt på hel-ljusen utan relä.Det sitter en 7,5amp säkrinar orginal e det bara att öka?Jag fick sätta i 15amp för att säkringen inte skulle bränna.Min kompis som monterade likadant behövde inte byta säkring,han har en e39 dock. Klarar systemet det eller bör jag koppla anorlunda?

8 e`bättre än 6
Visa användare
294
Tiny
540iAT -98
Helst bör du koppla via ett relä.. Annars kan du riskera kabelbrand... Har själv en likadan ramp, kopplade till plusblocket i motorrummet, men funderar på att dra till batteriet
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Du riskerar både kabelbrand och att bränna upp Ljuskontrollmodulen genom att sätta i en större säkring. Genom att inte använda en separatmatning kommer också spänningen över extraljusen och helljuset att minska så att du får markant lägre effekt (ljusutbyte!

Mvh, Steaman
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Du skall absolut koppla extraljusen via ett relä (eller två, två lampor per relä). Du kommer förutom problem med säkringen få ett kraftigt spänningsfall.
Ett spänningsfall på tex 1 volt (du får sannolikt mer) kommer att försämra ljusstyrkan med säkerligen 20-30 %.

Faktum är att om du mäter spänningsfallet vid orginalljusen (utan andra ljus tillkopplade) kommer du att upptäcka att du redan i orginal behöver ett relä och kraftigare kablar för att inte tappa för mycket spänning. På min M5 -95 är det tex lägre spänning till högra halvljuset för att kabeln dit är längre än till vänstra halvljuset. Dessutom är det rent skamligt vilken klen kabel BMW satt dit sista 5-10 cm till glödlampan.

Per L
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
xtra ljus på en bumse=helgerån<min åsikt<
Håller med trucker men dessvärre det är rätt bra.... Coolaste var nog en bekants bekant som typ. 1993 ägde en M3 (E30) med svarta 16" plåt fälgar med fulldubbade vinterdäck och 4 Bosch big knick i nosen.. Kunde aldrig riktigt bestämma mig om han var stört häftig eller en hädare...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.