|
|
|
|---|---|
|
Har märkt att motortemperaturmätaren på min E39 inte stiger så högt som jag tycker den borde. På min E30 pekar mätaren alltid i princip rakt upp efter en stunds körning. På E39:an stiger den knappt över det blåa fältet. Hur är det på era E39:or? Kan det vara termostaten som är dålig, står "öppen" hela tiden? Tycker också att kupevärmen är lite trög. Kanske kan ha ett samband. Om jag vill byta termostaten själv, kan någon tipsa mig om hur jag gör? Var den sitter? Oskar (som ännu inte fått verkstadshandboken han beställt...) | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Oskar: det finns lite handledning under mektips, på denna emineta sida. verkar inte vara besvärligare än på nån annan bil. det kan var lite bekymmer med att lufta systemet. Fyll på i luftningshålet(plastskruv, finns två en på kylaren bredvid påfyllningen) så att termostathuset är fullt med kylarvätska annars öppnar inte den nya termostaten och då försvinner inte luften.Fick ställa bilen med framhjulen på en verkstadslyft så att den lutade bakåt för att få bort all luft, men jag hade tappat hela systemet för motorvärmarmontage då den spänns fast med avtappningspluggen på blocket. Förmodligen så behöver du inte tappa hela systemet bara för att byta termostaten.Vanligt fel på E39 med sexor,har visst byts en del på förlängd garanti. MVH Hasso |
|
Hasso!! Du är mitt E39-orakel. Fem minuter, sedan har man ett svar... Tack! Vill ändå gärna höra om flera har haft detta problem. Hasso: Hade du det här bekymret? Oskar |
|
| Om vi säger så här: Har också fått byta termostat. Hade exakt likadana symtom. | |
|
Pris på operationen? fyrhjulsdrift är roligast! |
|
|
Verkar vara ett standardfel på nyare bumsar. Jag har fått det förklarat för mig på så vis att termostaten har små "öron" av plast som (oftast) förr eller senare går av. De nytillverkade är gjorda av stål. /Micke |
|
|
Bytt termostat här... Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Oskar: Nix no problem. Bilen gått som en Omegaklocka sedan jag köpte den okt-00, endast insp.II och oljeservice. MVH Hasso |
|
Termostatproblem på E39:or från 99 o 00 är ett ganska vanligt fel. Var tydligen något materialfel som gjorde att de inte höll. I likhet med den yttre elfäkten som drog tjyvström och som det nu också verkar med ABS o ACS-T givaren som inte pallar svensk vinter. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.