|
|
|
|---|---|
|
Hej. Funderar på att prova att tillverka egna krängningshämmare i 20mm gods. Tänkte använda mig av rostfritt. Är det någon speciell kvalitet på stålet som man bör använda. Har någon en skiss på lämpliga stag odl till en 02á ? /Samuel | |
|
En kränghämmare är en fjäder alltså ska fjäderstål användas. Finns kanske andra lösningar... MVH Topchop |
|
|
Att jobba med fjäderstål är ingen barnlek. De bearbetas och härdas vid tillverkningen. Svetsning i fjäderstål riskerar sprickor. Tänker högt och spekulerar::: Eventellt skulle man kunna ta tex från en 750 och sen värma och böja/korta så den passar en mindre modell (E36?). Om man avhärdar ändarna så kan man nog svetsa nya ändar utan överhängande risk. Men det kräver kompetens i metallarbete, dessutom md tveksamt resultat. Men visst skulle man kunna experimentera.... Skulle krängaren gå av är det ju ingen jättekatastrof om man inte kör extremt... möjligtvis riskerar man punka av den brutna ändan. |
|
|
Som Topchop är inne på, fjäderstål är nog ett bättre alternativ. Typiskt rostfritt är förmodligen alldeles för sprött, speciellt vid lite kyla. Många rostfria stål blir mycket tempkännsliga, och det är ju inget man vill ha i en såpass utsatt komponent. Jag hittar inte nyare underlag just nu, men Volvo Lastvagnar använde för 8-10 år sen stål med 60Si Cr7, jag hittar inte motsvarande SSEN nummer, men det bör gå att få fram. |
|
|
Oki Fjäderstål gäller alltså. Är man verkligen tvungen att värma detta för att kunna böja stålet ? Tänkte böja i en maskin för armeringsjärn. Kommer inte att behöva svetsa godset, utan tillverka en klämring i alu som i sin tur är fäst i ett stag med Uniballs i ändorna. /Samuel |
|
|
Om du värmer fjäderstål så tappar det sina fjädrande egenskaper. Möjligt att du kan böja det i en maskin för armeringsjärn, men då ska det va en kraftig sådan. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Det beror nog helt på vilka vinklar du behöver, men för att uppnå en permanent böjning av fjädrande stål så får du böja ganska långt över den vinkel du vill ha. dessutom kommer du att få förändrade egenskaper i den böjda delen. Själva definitionen på formning genom böjning är att man töjer materialet över sträckgränsen, men inte till brottgränsen. Problemet med hårda stål är oftast att dessa gränser ligger väldigt nära varandra, svårt att hitta rätt mao. Risken att det går av är stor, stå för allt i världen inte för nära, kraften som ämnet kommer flygande med när det går av, är nog tillräcklig att skicka dig till närmsta läkare om du har otur. Jag tror nog du får bättre resultat om du värmer faktiskt, visst egenskaperna förändras i det uppvärmda området, men det kan nog vara värt att försöka härda om det efteråt. Vad du behöver är helt enkelt en duktig smed:P Tänk på att aluminium är betydligt mjukare än stålet. för att du inte ska få en situation där stålet sakta äter sig in i din klämring och ökar glappet i installationen vid varje kurva, så får det nog vara en rackare till ring:-P Mina tankar går åter till en smed:) |
|
|
Jag har gjort egna krängningshämmare till min 02:a dom gjorde jag i ett material som heter SS 2230 som är fjäderstål och bokade i en hydralpress med ett verktyg och sedan hardat på en härdverkstad. 7Magnus |
|
|
Fjäderstål går inte att böja som armeringsjärn. Det är ett legerat stål som efterhärdas till rätt seghet. Det kräver typ 50-100ggr mer kraft att bearbeta än "blötjärn" Därför måste det värmas till 900-1000 grader för att arbeta med. = orange. Efter sån uppvärmning ändras stålets egenskaper. Krängningshämmaren fungerar som en torsionsfjäder, men ändarna behöver inte fjädra. Därför kan man bearbeta dem. Men som jag nämnde i förra svaret kan de spricka om man har otur. Det sker då i området mellan härdat och avhärdat stål eller där man ev svetsar. Jag tror man kan avhärda den med glödgning och sen böja dem. Annars får man böja dem varma, men då är vi inne på varmsmide. Men jag tror INTE på att tillverka nya KH själv av råmaterial, utan som jag nämnde utgå från begagnade ämnen från skroten. (Jag förutsätter här att man inte hittar typ M3 KH för en billig peng) |
|
|
Jaha, där fick man. 3502 har gjort egna.... Det är ju en fråga om kompetens.... Blev de bra? |
|
|
Finns väll en liten risk dessutom att blanda aluminium och stål. Kan lätt bli ett galvaniskt element som gör att aluminiumet oxiderar väldigt fort. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Hmm låter som att man får ge upp den planen. . . Men kanske kan man pula ihop en ställbar variant med rör och blad för att få det hela ställbart ? /Samuel |
|
|
Jo dom blev bra har kört med dom på bana ungefär 3 år fungerar ännu :-) var tvungen att göra egna då motorn kom i vägen 3.5 L. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.