AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.946

Oljetryck vid start av kall motor, farligt?

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
På morgonen när jag startar motorn (då den är kall och bilen har stått ute över natten) så går motorn dåligt under de första 1 - 5 sekunderna (lite olika vid olika tillfällen).

Med gå illa menar jag att motorn låter jättekonstigt... det bullrar om den på något sätt, det knackar inte från ventilerna, och det skramlar inte, men den har ett annat ljud som nästan påminner om en modern dieselbil.

Jag tror att det har att göra med att motorn behöver få upp oljetrycket. problemet är att det ibland kan dröja upp till en 4 eller 5 sekunder innan motorn blir tyst (oftast går det på 2-3 sekunder). Det känns som för lång tid, nu vet jag att oljan har en längre väg att gå på en V8 motor än på en rak 4:a eller 6:a, men är det skadligt för motorn att det tar några sekunder innan maskineriet fungerar som det ska?

Oljan i bilen är nybytt och oljepumpsbultarna kontrollerades i samband med förra servicen (ca 200 mil sedan).

V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort!
Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen §
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vilken olja slog man i?

Hur långt har bilen gått?

Hur ser oljan ut? (färg, konsistens och lukt?)

Hur körs bilen?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
234
BarablåBMW
635CsiA -88 sedan -96
Utan att veta någonting om hur Din motor ser ut, vet jag att andra med samma problem har haft fel på en backventil vid oljefiltret!
Länk

Vixit, dum vixit, laetus
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Det bör inte ta längre tid att få oljetryck i olika motorer. All olja rinner inte till sumpen. Oljan ligger ju kvar i oljekanaler mm.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Lyser oljetryckslampan under den tiden?

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Oljan man har i bilen är enligt verkstaden Valvoline Synpower 5w40. Oljan är fin (ren) och ljus till färgen, ingen speciell lukt. Bilen körs väldigt ekonomiskt och rätt mkt motorvägskörning med farthållare. Bilen har i dagsläget rullat 20 400 mil.

Det där med backventil, hur kollar jag om det är den?

Nej det borde inte ta så långt tid, det känns som att all olja rinner ner i tråget så småningom.

Ja, oljetryckslampan lyser hela tiden som bilen låter som diesel + ca: 1 sekund. (under de första 2-5 sekunderna, om motorn är kall)

Är motorn varm eller inte ha fått stå länge så finns inte dessa problem.

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Isåfall så är det nog något som är fel. Du ska ha oljetryck efter 1-2sek. Oljepumpen?

///Jesper
Visa användare
234
BarablåBMW
635CsiA -88 sedan -96
Hej Mugge!
Titta på länken som jag gav!
repeterar för säkerhets skull!

Länk

Detta gäller E32, men det kanske är lika på din bil!

Vixit, dum vixit, laetus
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
BarablåBMW:

Jag har tittat på länken.
Men jag får inte något felmeddelande på check-controllen om lågt oljetryck. Sen har jag inte 530 M30 (rak 6:a) utan 530 M60 (V8), är det samma ventil på min?

J.Dredd:

Hur kollar man om oljepumpen är frisk? den pumpar ju olja när motorn är i gång och bilen klagar aldrig över oljetrycket, inte ens vid kickdown...

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Tyvärr så kan jag inte mycket om den v8:an. Men jag har läst om lösa oljepumpsbultar på BMW-8:or tidigare i forumet. Testa att sök lite på det.

///Jesper
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag fixade oljepumpsbultarna i samband med förra servicen (200 mil sedan).

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Läste precis det :)
Hur länge har du haft det här problemet då?

///Jesper
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
har inte ägt bilen så länge några veckor... mest uppmerksammat det när jag varit i Gbg och det varit kallare ute.

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Är detta något som kan leda till motorskador på sikt då? att motorn går med för lågt oljetryck i 3-5 sekunder?

st
88
stene
530i 88a (e34)
nej. så länge du inte tokvarvar på en gång eller åker iväg på en gång.
dvs belasta inte motorn alls innan du fått upp oljetryck o senare arbetstemperatur.
samma fenomen i min bil där lyser oxå oljelampan precis efter start. ingen fara som sagt eftersom det ligger kvar oljehinna på alla rörliga grejjer i motorn under dem få sekunderna men är man petig så kan man alltid tvätta motorn invändigt (finns firmor som gör sådant,spolar ur alla oljekanaler osv) och sen byta oljepump till en helt ny. Mekaniska saker slits ju med tiden så oxå pumpen.

Visa användare
879
mageng
528iA -99
Jag skulle vilja påstå att det är ohälsosamt för motorn att gå utan oljetrycki 5 sek vid varje start. Inte för att den skär av det men det blir ett onormalt slitage.

Låt verkstad koppla in en riktig manometer i oljepluggen för att mäta exakt tryck. I bästa fall är det oljetrycksgivaren som börjar ge upp.
Jag kan passa på att varna för Biltemas oljefilter som man absolut inte skall vara småsnål på att använda.
Vet om en bilmek som plockade ner en skuren Ford motor och dom kom fram till att oljefiltret var den största orsaken, det är bara skit.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Nu har den slutat lysa... den här veckan så slockar lampan inom 2 sekunder... kanske för att det är lite varmare? men ska kolla det..

Använder BMW original filter..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.