|
|
|
|---|---|
|
jAG MÅSTE BARA SÄGA ATT MIN BMW 525 TOURING ÅRS 01 VAR ETT RIKTGT ROST OBJEKT, BAGAGE LUCKAN VAR ROST ANGRIPEN , MOTOR HUVEN VAR ROST ANGRIPEN , MEN JAG HAR FÅTT BRA RESPONS I FRÅN MIN BMW VERKSTAD I NORRKÖPING O DOM FIXAR TILL ALLTING HAR DOM LOVAT, DET ÄR BARA HOPPAS DOM HAR FIXAT SÅDANA FEL TILL DOM NYA 525 , ELLER ÄR DET NÅGON SOM VET VAD DOM HAR GJORT FÖR ATT DETTA INTE SKA INTRÄFFA PÅ DOM NYA MODELLERNA, | |
|
Det sägs att någon har lämnat in en e60 i Gävle för rostangrepp på bakluckan.....på sensommaren -04. Flåklypa |
|
| Flykåpa: Får verkligen hoppas att det är ett ogrundat rykte! Annars får BMW snart börja skicka med 3-4 uppsättningar luckor i standardutrustningen.... | |
| Flåklypa menar jag naturligvis, inget annat. | |
|
Jag förstår inte att kunder som redan betalar bortåt 500´kr för en bil inte skulle betala en tusenlapp eller 2 till för zinkning? BMW kan inte gjort någon marknads undersökning eller är vi rostländer av mindre betydelse för märkets rykte. Synd och säga men hur många rostiga Audisar ser man?? W |
|
|
Wille>>>Nog rostskyddsbehandlar BMW också sina vagnar(med minst elförzinkning+div andra metoder)men det blir tydligen felgjorda? "skarvar" eller dålig täckning/kontroll?? på vissa detaljer iaf. Sedan så är det säkert? för få kunder i "rostländer" som motiverar tillverkarna att göra en "rejäl rostskyddsbehandling" från start s.a.s..Trist nog. Nu vet jag inte alls om E60 har dessa problem...Men där kan man hålla med om att det inte ska upprepas det som E39 verkar ha i bristfällig beh. tidigare. Nybilsköpare tar för givet att ett tillräckligt rostskydd finns från fabrik iom "garantierna" som följer med.. Sällan att någon köpare kompletteringsbehandlar med t.ex. Tuff-Kote Dinol efter att ha lagt upp x-antal hundratusen för en bil som man tar för givet inte ska rosta inom det första decenniet hur som helst. Mvh Janne. |
|
|
Har för mig att BMW fixade detta på de senare årsmodellerna av E39? Typ -02, -03? Det verkar som om det är många -97 tom -01 som har problem med rost, främst Touringar och främst bakluckorna. /Per |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Har för mig att E60 har en bakdel av aluminium och bara främre delen är plåt, ihoplimmad :) så det skulle förvåna mig om det är rost, lacksläpp och angripen aluminium iofs samma sak som rost. Ingen skillnad på bakluckorna 01-03. lika artikelnummer vid nybeställning ser det ut som.Rostar gör luckorna dom oavsett om dom är import eller svensksålda så länge dom är felkonstruerade. ///MVH Hasso Länk |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Jag tror att det är så enkelt att INGEN bil överlever all salt som vräks ut på svenska vägar. Naturligtvis lite beroende på hur välskötta de är, men om Hassos 528 kan rosta så spelar det kanske mindre roll! Däremot varierar det hur länge de står emot! jag menar, när helgalvade bilar börjar rosta finns det nästan inget hopp. Kolla bara på hur en nästan ny bil ser ut undertill efter en vinter. Min X5 som kom från Florida gick inte att skilja från en ny bil undertill när jag köpte den! Ljuddämparna var blanka, aluminiumet var helt fritt från ärg och hjulhusen såg ut som att bilen nyss lämnat fabriken. Efter en halv vinter var bilen jämngrå under! Helt otroligt. Men sedan borde naturligtvis vissa delar klara rost bättre, tex bakluckan. Men de flesta bilmärken har ju sina rostfällor, se bara på mercorna som kan börja rosta mitt på en dörr! Nej, bort med saltet förutom i absolut yttersta nödfall. Nu saltar ju hellre vägverget bort snön än plogar, vilket jag tycker är helt vrickat.... Mvh Johan |
|
Det finns dock lite "korrisionsdamm" på en liten yta innanför bensinluckan, i skarven. Det är allt jag kan se, ser inte ut att finnas något under lacken. Men det ska jag se om jag inte kan få ordnat innan det blir ett problem. Men i övrigt ingen rost på min E39:a i alla fall... (96/97) import. ;-) Men på min 318i -98 finns det en del rost att fixa till, baklucka, motorhuv. (Det fick jag på köpet så att säga) /Hammar |
|
|
Johan (Autopower) Visst går det att bygga bilar som står emot 100 grr bättre än dagens sunkiga rostbenägna bilar som rullar ut från fabrikerna, även om bilen kostar 750' Men vi är en för liten marknad för att de ska bry sig ett skit om oss här uppe i norden. |
|
|
Utslaget på varje bil så behöver det ju bara bli några hundralappar dyrare att få den stå emot rost. Kan man skicka folk till månen, bygga hangarfartyg och atombomber så kan man roskskydda bilar billigt. BMW konstruktörerna i tyskland vet helt säkert hur man gör, det är ekonomerna som stoppar dem. Men i dagens kostnadsjakt är det vara värt att dumpa en liten marknad för att spara de 100 lapparna, det gäller både BMW och andra tillverkare, |
|
|
Saltet på vägarna är en h*lvete. Men tvättar man bilen ofta motar man ju Olle i grind något i alla fall. Men det är klart... inga bilar fixar de svenska vintrarna i längden. En bil mår bäst avställd i varmgarage under saltstänkets månader. Det vore ju inte helt fel om man saltade med förstånd istället för att fläka ut skiten i parti och minut. Det finns ju alternativ som är både bättre för miljön och bilen vad jag förstår. En sådan sak är man ju villig att betala för. Tänk om den höjda bilskatten gick till sådana åtgärder. Det tycker jag vore värt en extra 500-lapp per år. Min bil är på något mirakulöst sätt förskonad från rostangrepp än så länge. Åtminstone synliga sådana. Alla kända känsliga punkter är oförskämt fräscha. Jonas: Jag antar att du lämnat in bilen hos Kneippbadens Bil? De är bra att ha och göra med. Mycket tillmötesgående och servicemindade. Mvh /En annan Jonas i Östergötland ///M som i M52TUB25! |
|
|
Audi/VW vet iallafall hur man rostskyddar. Trist att inte BMW anammar det konceptet. M V H Stephan -Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk |
|
|
Hej. Nog rostar audi bilar också, jag har flera bekanta som fått byta huvar,baklucka och dylikt på garanti och mercedes ska man inte nämna i detta sammanhang för dom rostar definitivt. Mvh Zimba |
|
|
Jag fick bytt Bakluckan på garantin,rosten hade börjat krypa lite precis vid handtaget. Var brukar rosten krypa fram först på huven på E39:an? E46:an har ju nån skarv där rosten brukar komma. ///Johan |
|
|
Jag har ett 10-15 cm brett område på insidan av huven längst fram till höger där lacken är alldeles bubblig. Upptäckte det i somras då bilen var drygt 2 år gammal och hade gått 7000 mil :| Som tur är så är BMW väldigt bra att ha att göra med när det gäller sånt här, ska få en ny huv nu om några veckor. I vilket fall som helst så är det oacceptabelt med rost på en bil som trots allt kostade 360000 kr när den köptes. Jag har sagt det förut men det tål att upprepas: Vår tidigare bruksbil, en Citroën XM, hade inte en rostfläck efter 5,5 år och 12500 mil. Hoppas att den nyligen beställda C5:an klarar sig lika bra... /Masten BMW Z3 - Din dröm, mitt putsobjekt www.z3roadster.net/home_sweden |
|
|
ZIMBA: Efter 5 år på en VW/Audi anläggning har jag aldrig stött på en reklamation där ev rost inte kom från t.ex. yttre påverkan eller dålig omlackering. Vet att vissa försöker få rostiga muttrar och skruvar på rostskyddsgarantin - utan framgång bör tilläggas ;) Så dina bekanta måste verkligen haft otur. Detta var sista gången jag gör jämförelsen med de tyska konkurrenterna i den här tråden. M V H Stephan -Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk |
|
Borg |
Har fått baklucka och en dörr bytta samt rost innanför tanklocket och innanför en baklampa åtgärdade av BMW. Såg nu också att järnen som håller fast gångjärnen till bakluckan innanför plasthistorien (touring) har bubblat sig. Åtgärdade själv rost på reservhjulsbaljan som jag upptäckte när jag satte på dragkrok. Bilen är en e39 Touring -00, som är välskött. Detta är ju inget annat än KATASTROF. Kan inte först varför motor mm är så bra kvalitè, skitkul att stå där efter ett par år med en bra motor utan kaross! Många andra bilmärken kan stå utomhus året runt samt misskötas med tvätt i flera år utan att det syns en antydan till rost. Har haft BMW i 10 år nu men det blir det nog inte igen. |
|
Rosten på Audi som jag nämde tidigare var på två a6:or en -95 och en -96 årsmodell rosten kom inifrån utan yttre påverkan, en bit upp på huven innan bilarna var 2 år gamla. Det åtgärdades utan problem av Audi. Rosten på bakluckan var på en a4:a. Tror det var en -99 vet ej vars det började men det åtgärdades utan problem. Ville inte försvara Bmw med mitt inlägg, bara påpeka att fler tillverkare har problem ibland.Dock så är jag medvten om att Audi har ett gott rostskydd och har haft det sen slutet på -80 talet. Men det man läser om e39:or som rostar får en att tänka på hur rostskyddet var på Bmw från -60 och -70 talet . SKRÄMMANDE. Mercedes byter ju ut dörrar och dylikt på löpande band på E-klassen det har man ju både hört och läst mycket om. Det kan ju vara så illa att Bmw har lika stora problem som Mercedes bara lyckats mörka det bättre från press och media. Konstigt att det slarvas med en så viktig sak som rostskydd på så kallade premium bilar som Bmw och Mercedes utger sig för att vara. Mvh Zimba. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.