AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
998

kylproblem tds

K.
151
K.N.
525iA Touring -93
Hej!
Har problem med kylningen i min 95:ans 525 tds. Efter besiktningen i förrgår (inga anm. förstås) åkte jag hem och märkte att den plötsligt började gå trögt. Då såg jag att tempen gått upp, något som aldrig hänt förr. Slog av motorn och väntade till normal temp igen, och tog mig hem så.
Har nu bytt termostat, men eländet eländigar sig fortfarande.
Symptom:
*Motorn blir snabbt övervarm vid hård belastning, då den även känns orkeslös.
*Övre kylarslangen varm, medan nedre är kall, oljan knappt fesljummen.
*När tändningen är på sitter det någon (cirkulations?)motor uppe till vänster på torpeden, och surrar oavbrutet.
*Värmen fungerar.
*Ingen oljetrycksvarning, servo mm fungerar, remmar hela.
Tacksam för all hjälp!

Vorsprang dürch Wirkungsgrad.
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Din vattenpump har gett upp..kan även vara viskokopplingen på fläkten
di
28
dieselbirger
530D -01
525ix -92
Hade en 525 tds 93 vattenpumpen har gett upp

En gång BMW alltid BMW
ge
57
gehå
525 TDS Touring 98
Det är säkerligen vpumpen, plastskoveln brukar släppa från axeln.
Dom nya har metall rakt igenom

Göran
K.
151
K.N.
525iA Touring -93
Tack!
Lutar själv åt vattenpumpen. Fläkten funkar. Det här att motorn gick tungt innan den blev varm - är det vattenpumpen som skurit eller? Kan den göra så mycket motstånd?
Undrar nu bara till sist vad den surrande cirkulationspumpen har för sig. Kör den på så där oavbrutet för att jag tappat ut och fyllt på vatten? Måste man lufta värmepaketet på nåt sätt?
Såg lite här på forumet om vattenpumpsbyte, går det varkligen att fixa utan att ta bort kylaren? Är det mycket bök att få bort fläkten?
Allmänt, är det något speciellt att tänka på när man byter vattenpump på en tds?
MVH

Kylsystemet måst du ändå tömma, och när du väl är där så är det inte så jäkla komplicerat att ta bort kylaren. Kul att ta bort om man har tjocka fingrar. =)

Fläkten sitter en hel del, så våld är befogat! =)
(nu har jag inte minnet för att säga hur den är gängad, men jag är 75% på att den gängad som vanligt.

Min pump hade gett upp genom att skära fast i motorn, vilket gjorde att den var rätt dryg att få ut ur hålet, då den delvis ändå satt fast i plastresterna där.

Enda avvikelsen jag hade mot dina symptom var att jag inte hade någon värma i kupén.
ge
57
gehå
525 TDS Touring 98
Fläkten gängas åt "fel" håll, den drar åt sig själv när motorn snurrar.

Göran
K.
151
K.N.
525iA Touring -93
Tack allihop!
Ny vattenpump monterad. Blev lite orolig först när pumpen gick så lätt och fint. När jag fick loss den förstod jag. På axeln satt en liten plastbit och resten av skoveln var bara sopor!
Undrar nu lite över alla skovelrester som eventuellt blivit kvar - kommer de att sabba nåt? Någon som har bytt pump och fått tex kylaren igensatt, eller nya pumpen rasad eller kylsystemet igensatt?
MVH

K.N.

Om du har resterna kvar så pusslar du ju ihop dem och ser hur "mycket" som saknas, och om det inte är någon större bit så kan du börja fundera på om det är värt (vs. ev. ny pump) att riva - i stort sett - hela motorn för att leta reda på en plastbit som kanske inte skulle ha gjort någon som helst skada.
K.
151
K.N.
525iA Touring -93
Det är ju just det...
Arbetet för att, eventuellt, få tag på de delar som saknas (jo, jag har pusslat) överstiger kanske tre pumpbyten. Som lök på laxen vet jag ju inte säkert om en del rester spolades med ut när pumpen kom bort och försvann i det svarta hål som utgörs av plastsjoken under motorn.
Det enda som skulle övertala mig at börja jaga plastskrotet i motorn är egentligen utsikten av en rasad motor. Så, vad tror ni, riskerar man ett motorras på plastbitar i kylsystemet?

Det som skulle kunna hända är väl:
*termostaten kärvad i öppet läge
*pumpkrångel (men iom att det är en järnklump så bör väl remmen börja slira om den slår pall i toppen?)
*igensatt kylare

Vad du kan göra är nog att köra några mil utan termostat och sedan plocka lös nedre änden på nedre slangen till kylaren för att se om det komm dit något roligt.
När du nu ändå tömt systemet kan du spola ur kylaren genom den övre anslutningen samt spola ur toppen med aningen högre tryck (då med pumpen ev. demontera).
OCH sen när systemet ändå är tomt kan du ju ta ur kylaren och vända den åt alla konstiga håll.

Dock bara teorier... =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.