|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
bustorp: Självklart ska man inte gå på med tuffare grejer än vad som behövs. Jag personligen tycker dock att supertvätten är onödig över huvudtaget, Mild avfettning, spola av känn på sidorna, mer avfettning ev. lite tuffare samt kanske kanske hjälpa till lite med svamp precis vid hjulhuset. Dock behövs svamp inte med avfettningen i 9 av tio fall. Sen är det bara att köra på med ett vanligt vaxfritt glansschampo. Så här går i alla fall jag till väga. Även jag får väldigt mycket beröm av grannar, vänner osv som ser våra bilar. Recondar en del bilar åt andra och dom berätta gladerligen att arbetskamraterna tror att dom varit hos DITEC, MRcap eller liknande när dom bara har bara varit hos mig, Trots att jag inte ens är torr bakom öronen så har jag ganska bra koll på dessa saker helt enkelt, har hållt på i ca 5 år.... /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
bustorp |
Kul att bli uppskattad, eller hur? Du verkar ha torkat alldeles tillräckligt bakom öronen...:) Vad använder du för mild avfettning om jag får fråga? Det kanske är något jag inte testat. Power is nothing without control! |
|
Ja visst är det en underbar känsla att lämna ifrån sig en bil osm man polerat som om det var ens egen och se ägarens glädje:) Trevligt att du tycker det, vissa sätter tyvärr automatiskt stämplen "mindre vetande snorunge" på en bara för att det står 17 i profilen, nästan så att man funderar på att fylla 90 snart...:) När det gäller avfettning brukar jag använda lite olika saker, Är inte den som är rädd för att prova nya grejer:) Coop Forum har en Naturavfettning som jag tycker fungerar mkt bra när bilen inte är så grymt smutsig, brukar alltid blanda den med ungefär hälften vatten, ibland mer ibland mindre. DVS i mina ögon ett bra hjälpmedel till den mer "vardagliga" bilvården... /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
bustorp |
Konsumavfettning har jag inte provat måste jag erkänna. Är det i blåvit flaska månne? :) Återkommer i denna sträng med personligt utlåtande. Power is nothing without control! |
|
Nä dunkarna är vit/gröna :o) Var en ren slump att det kom in i huset, Farsan som inte är lika intresserad köpte två st 4 liter´s dunkar någon gång och jag tyckte att dom funkade helt okej.:) Just nu använder jag Hagmans Microavfettning.... /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Hmm, kallavfettning är ju kallavfettning dvs finns ingen mildare som bustorp tror, all K- avfgettning innehåller petrolium, då får du ta ett microbasserat eller alkaliskt medel.. men då får du jobbigt att ta bort tjöra mm. det är inte den höga farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!! |
|
bustorp |
ferraripeter2: Utblandad kallavfettning (som i SuperTvätt) är skonsammare än koncentrat. Det säger sig själv. Det går att späda petroleumbaserade lösningsmedel för att ex.ändra effekten. Som du själv skriver så tar inte micro- eller alkalisk avfettning bort tjära lika effektivt. Känns lite meningslöst att använda då eftersom det ju är syftet. Vad gäller övriga petroleumbaserade ämnen så finns det flytande hårdvaxer som har naftabas. Kolla får du se. Det är alltså inte bara av ondo. Eftersom du inte litar på andras erfarenheter så kanske du själv kunde berätta hur du sköter din lack under vintern för att behålla lackskyddet så länge som möjligt o samtidigt hålla bilen ren. Du har ju också lite erfarenheter inom området vad jag förstår. Det är säkert fler än jag som vill veta det eftersom det dyker upp frågor med jämna mellanrum här. Berätta gärna vad för märken du använder o hur du gör så folket här inte gör fel o gör som jag.:) Power is nothing without control! |
|
Jag kan tyvärr inte avslöja vila medel vi använde.. det har jag lovat min förra kollega. men jag tvättar ,med micro.. och har aldrig lackskyddsbehandlat min bil. för jag tror inte på det, utan polerat och "waxat" 2 ggr om året. Stack precis näsan i en Sonax supertvätt, ( då vi säljer det i butiken) ja, det luktar petrolium, tom mer än Turtles, då dom måste parfymerat sin. vidhåller fortfarande att det inte är kallavfettning i dessa produkter, har för mig att det är en typ av lacknafta. sorry jag inte vill avslöja alla hemligheter, men har betalt rätt mycket för utbildning och kunskap.. lite behåller jag för mig själv. det är inte den höga farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!! |
|
|
Kallavfettning och lacknafta har samma kemiska sammansättning = är samma sak men olika namn! Finns iofs några kallavfettningar som har lite mer lätta kolväten än ren lacknafta, men i princip är kallavfettning samma sak som lacknafta, dvs en ren petroleumprodukt som är bra på att lösa upp asfaltsfläckar (som också är petroleumprodukt) och rostskyddsvax... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
bustorp |
Johan B: Enligt vad jag lärt mig så är petroleumavfettning o kallavfettning samma sak, däremot är lacknafta en av flera olika naftor som även kan innehålla olika paraffiner o andra lösningsmedel m.m. i a f när vi pratar fordonsavfettning. Alltså inte lacknafta i den bemärkelsen som man dagligt talar om. Ren lacknafta har som bekant en tendens att lämna en fet hinna efter sig, något som avhjälps med olika tillsatser i fordonsavfettningen. Inte så bra på lackbehandlade ytor. Microavfettning innehåller OCKSÅ naftor i olika mängd och är därför inte heller så lämpligt på vaxade ytor. Har en kombination som tar både tjära o fett men har inte styrkan att riktigt ta allt när det är riktigt skitigt. Naturavfettningarna är i regel ett dåligt alternativ till allt det andra då vegetabiliska lösningsmedel som ex. citrus- raps- och kokos-oljor inte är speciellt effektiva mot kraftig smuts ensamma. Funkar dock hyfsat ihop med lackskydd. Då återstår bara alkaliska avfettningar (fettlösare) som i huvudsak tar fett o smuts men är dåliga på asfalt o tjära. Diskmedel är ett exempel på typ av alkalisk avfettning.Lackskydd med naturvaxer ligger risigt till här då naturvax (ex.carnauba) är en sorts fett och därför inte passar ihop med alkaliska ämnen. Kemiskt uppbyggda lackskydd klarar sig mycket bättre här. Jag kan ju i o f s ha fel men då är jag definitivt inte ensam..... ferraripeter2: Synd att du inte kan dela med dig av dina "företagshemligheter". Det måste kännas frustrerande att ha så mycket dyr kunskap o inte kunna dela med sig. Känns som bortkastade pengar när man står i butik. :) Men jag ville bara veta vad du använder idag till din bil men det är väl inga konsumentprodukter då kan jag tro. Hoppas dock du vet att det är petroleumbaserade lösningsmedel i Micro-avfettningen också liksom i SuperTvätten. Det vet jag. :) Power is nothing without control! |
|
ja.. det sa jag i mitt första mess här till dig ang supertvätt, som du inleder ditt svar med!..varför ska jag bjuda på det.. räcker jag kan dom till mina bilar.. jag annvänder samma smartab flaska som du.. då jag fick den i prov.. som jag sa innan, så upplever inte jag några större skillnader på dagens waxer.. vad min största hemlighet består av är förarbetet. sen alkaliska medel är väldigt aggresiva, då dom har en kort verkningstid.. lämpade för maskintvättar, där det ska gå fort. så Kallavfettning, ochsen tvätta som vanligt, skölj, skrapa bilen, lägg på wax på en blöt bil, och sen torka av, så har du ditt skydd igen. det är inte den höga farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!! |
|
bustorp |
Aggresiviteten minskar med ökad spädningsgrad. Så det är upp till var och en hur starkt man vill lägga på. Dock blir det fort sämre fräs på alkaliska medel när dom späds mycket så dom kan vara svårdoserade. Men det visste du väl redan.... Vax på blöt bil säger du...nu blir jag nyfiken igen. Nån speciell sorts vax? Naturvaxer eller kemiska? Märke? Är det sånt som kallas wetwax? Livslängd? Hur länge får man vänta innan det torkat (vaxvattnet alltså) så man kan torka av det? Power is nothing without control! |
|
det var bara ett tips för att komensera det wax du tvättar av, när du avfettar.. kemiska wax går bra.. jag gjorde så, om jag snappt ville ha hets på min bil, MEN.. det förutsätter att du har gjort ett gott underarbete.. innan, när du polerade din bil sist! dvs ha en bra repfri jämn lack..så slut på tipsen.. och vi lämnar denna tråd! det är inte den höga farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!! |
|
bustorp |
Det var nog inte så bra med våtvax va........ Tipsen gav mig i a f ingenting...... Power is nothing without control! |
|
våt vaw?? vad menar du? ok.. trodde det var du som fiskade efter tips.. i hela denna.. debatten.. det är inte den höga farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!! |
|
|
Kan man sammanfatta å här?: Kallavfettning-inte bra för miljön-jättebra mot all skit på bilen-tar dock bort vaxeskyddet! Micro/miljöavfttning-bättre för miljön-inte lika bra mot all skit-skonsammare mot vaxskyddet på bilen *BAWORAK* |
|
|
ja, det kan man säga!! det är inte den höga farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!! |
|
bustorp |
ferraripeter2: Våtvax är en konsumentprodukt, visste du inte det? Jag trodde det var det du menade. Jag försöker dela med mig av mina erfarenheter och förklara så gott jag kan i text. Samtidigt är jag alltid nyfiken på tips av alla slag men du berättar ju inte hur/vad du gör och det tillför ju inte "debatten" så mycket eftersom ingen förstår. Mina frågor till dig står obesvarade och det ger ingen kunskap. SvanteE: Skulle vilja skriva så här om du inte misstycker: "Kallavfettning-inte bra för miljön-jättebra mot all skit på bilen-tar dock bort vaxskyddet vid upprepad användning". Power is nothing without control! |
|
Kallavfettning är inte bra mot all skit! Den är bara bra mot smuts som är bunden eller består av petroleumprodukter. Microafettning/alkalisk avfettning är bättre mot organisk smuts såsom t ex flugor och annat från "naturen". Använder man kallavfettningen i tvätthall, tar oljeavskiljaren hand om nästan all avfettning och smuts. Personligen tror jag att det är mindre miljöbelastning när man använder en liten skvätt kallavfettning (det behövs bara en tunn dimma) än att man skall vräka på en hel liter med "miljövänlig" och ineffektiv avfettning. Avfettar för övrigt bara i tvätthall.... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
bustorp |
Kan så vara... Förutsättningen för att använda kallavfettning är att man handtvättar bilen efteråt (ev. med ett alkaliskt rengöringsmedel) och då får bort resten av skiten samt eliminerar o tvättar bort ev. avfettning från lister m.m. som kryper fram. Själv använder jag konc. kallavfettning endast vid rengöring innan lackbehandling. Då är det viktigast att lacken är så ren som möjligt innan man polerar m.m. Power is nothing without control! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.