AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
5.381

någon som provat sonax supper tvätt med vax

Sida 1 av 3
bmw,m3
Hej!

är de någon som provar sonax super tvätt med vax?

hur blev resultatet va de lätt att arbeta bort typ smä smä asfalts fläckar?

Mvh

PT
351
PTR
318i -03 (2:a bil)
Kallvafettning + schampo.

Varför inte använda avfettning på ett effektivare och mildare sätt för lacken?
Spruta på torr bil och högtrycka!

Se (sök) mina tidigare ganska kritiska rader om Supertvätt generellt...
PT
351
PTR
Förtydligande: Supertvätt= Kallavfettning + Schampo
bmw,m3
Ok, kan jag köpa autosmarts tjäravfettnings medel för att få bort asfaltsfläckarna är de bättre för lacken än gnida in supertvätt med vax?

har provat med autosmart avfettning med vax de fungerar hyffsat bra men inte mot asfalts fläckar

GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
OK/Q8 :s ljusgröna avfettningsmedel + turtle bilschampoo = fungerar

men hur bra det e för bilens lack vet jag inte :-) (syftar på avfettningsmedlet)

BMW M-POWER
bustorp
PTR:
Avfettningen blir nog inte mildare mot lacken om man använder den koncentrerad tror jag. Vaxet som finns i vaxschampoo resp.SuperTvätt måste i a f vara bättre skydd än ingenting.

Jag vet PTR, vi har dryftat detta förut och jag är nog lika envis som du men jag kan inte se några fördelar med bara avfettning + högtryck mer än att du inte handtvättar och det slitaget är nog försumbart tror jag. Och inget skyddande skikt av vax blir det heller. Vaxet i SuperTvätten ger ju ingen hållbarhet men med tvätt på vintern 1-2 gg/v. så klarar det sig ganska bra tills vårrengöringen......

Power is nothing without control!
fe
228
ferraripeter2
525ia touring -94
det du kallar vax i supertvätt. är lacknafta, den avfettar, och ger även pårleffekt, då den är fet i sig själv... finns inga genvägar för att få bilen vaxad, men är på vanligt grundligt sätt. så glöm alla genvägar med snabbwax, mmm, grundlig polerin sen waxa var 6e månad, för det är max så länge vaxer håller, lite beroende på nedfall, antal tvätt, o väder..

det är inte den höga farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!!
bustorp
ferraripeter2:
Är Sonax så usla så att dom lurar på folk lacknafta tror du?
Att avfettningen i Supertvätt (nu pratar jag Turtles) kan vara en naftaprodukt då den är petroleumbaserad har framkommit tidigare men att det är lacknafta är BS. Lacknafta är något helt annat då det oftast innehåller mer än nafta.

Jag tror heller inte att det är den som ger pärleffekten, det skulle Turtle nog inte riskera sitt rykte på (men det kanske Sonax gör). Dessutom skriver Turtle att SuperTvätt innehåller vax och det måste man nog lita på.
Däremot luktar väl Sonax flytande hårdvax misstänkt likt nafta om jag minns rätt. Har dock inte varit i närheten av Sonax på många år så jag kan minnas fel.

Ge oss gärna ett exempel på det vax som håller i 6 månader så vi andra får ta del av det för vid normal skötsel tror jag inte att det håller så länge.

fe
228
ferraripeter2
525ia touring -94
Dom fleat håller ca 6 mån.. men som jag skrev det är ju heltt beroende på väder.. och hur du tvättar, och med vad..milda shampo så håller det längre, aggresiva medel.. ja då åker det rätt snabbt.. logiskt!

då jag jobbat med recond innan.. så har jag haft möjlighet att testa..

bustorp
ferraripeter2:
Du är inte ensam om att ha recondat bilar. Jag började själv -75 så smått så jag har också haft möjlighet att testa och ska jag vara riktigt ärlig så har jag inte hittat många konsumentprodukter som håller längre än 3 mån. om man tvättar ex.1-2 gg/v, möljigtvis om man ställer i garage när man inte använder bilen.
Det är naturligtvis omöjligt att se med blotta ögat men när man märker att strävheten börjar komma tillbaka och vatten- avrinningen blir annorlunda så börjar man ju grunna.Skinnet suger fast på ett helt annat sätt på en nybehandlad yta än på en obehandlad.
Det är givetvis ingen vetenskaplig tes men egen erfarenhet kommer man ganska långt med också i ett hantverk.

fe
228
ferraripeter2
525ia touring -94
ju mer gnidande på en waxad lack, med svamp och i ditt fall skinnar.. så är det klart att det.. nöter på ytan.. men mycket ha hänt sen -75.. nu ska jag vara ärlig.. jag höll mest på med Ferraribilar.. och dom
får inte den vardagliga behadling son vanliga bilar.. men testade mycket på min egen.. men åter igen med ett riktigt underarbete och en ren o jämn lack.. så håller det längre.. har jag fel??

bustorp
Du har inte fel när du pratar underarbete, däremot när det gäller livslängd på konsumentvaxer, tror jag.

Jag kan ju ha fel men man behöver handtvätta bilen emellanåt och då uppstår ju den nötning du nämner...ofrånkomligt, eller hur? Exemplet med skinnet är just ett exempel på hur man kan, med lite vana, känna om det finns någon ytbehandling kvar eller inte.
Det funkar lite som ex.vis friktionen i en bottenfärg på en båt. Det gör inget om den inte är helt slät, då den "binder" vatten till sig och minskar därigenom friktionen mot annat vatten.
Som jag också skrev:
"Det är givetvis ingen vetenskaplig tes men egen erfarenhet kommer man ganska långt med också i ett hantverk."

Jag slutade inte rekonda -75 utan började då, och jag höll på senast nu i helgen med rekond av en 523T -00, fullt medveten om att det hänt mycket, jag är inte helt av banan. Det såg ut som du missuppfattade........

Vad får Ferraribilar för särskild behandling? Skulle vara väldigt tacksam om du ville berätta det för mig så jag kan göra det på den som jag brukar rekonda 1 gg/året sen -98. Tror i o f s inte den kan bli ett dugg finare än den är oavsett vad man gör med den. Den är Silver Seal- alt. Platinum-behandlad årligen sedan flera år......

fe
228
ferraripeter2
525ia touring -94
jag menar att dom är inte ute i alla väder.. men tvättas ofta.. men vi tvättade dom med en lammulls-tvätthandse.. högtryck. och skrapade med gummiskrapa..och sen mjuk trasa.. håller inte med om att man känner yta med skinnet, det är ju väldigt strävt i sig själv.. när det inte pärlar mer.. är väl nog så gott tecken?? platimum håller mycket bra.. det har jag testa..

PT
351
PTR
Hej bustorp, ja jag har ju detaljerat förklarat min åsikt i denna fråga innan.

Jag ser det överlägset att lägga kallavfettning på torr bil, högtrycka och sedan tvätta bilen. Tvättar man av bilen tillräckligt ofta och har ett bra lackskydd så skall man på detta sätt få bort det mesta av smutsen (små fläckar kan tas med trasa + medel).

Att köra Supertvätt för den regelbundna tvätten ser jag som mindre lämpligt - du avfettar då garanterat varje gång och om man hoppar över avfettning + högtrycksteget så riskerar man att repa lacken (gruskorn i asfaltsfläckar). Men å andra sidan - varför avfetta dubbelt?

Nej, jag ser inte riktigt nyttan.
Varför allt-i-ett när det blir smidigare och effektivare att avfetta först och IBLAND svampa efter?

Jag lämnar dock ämnet och för den intresserade så kan man söka upp gamla diskussioner vi har om detta - sök tex på "Supertvätt". Det viktigaste är att alla inser vad den innehåller - ALLA MEDVETNA VAL ÄR BRA!
Jag har mest skrivit negativa saker om Supertvätt då den är favoriten året runt för många mindre kunniga privata bilvårdare. Och de är helt omedvetna om att deras slit med vaxning helgen innan nu delvis är ogjord....

God kväll,
PTR
fe
228
ferraripeter2
525ia touring -94
instämmer helt med PTR..

bustorp
PTR:
Jag skrev nog lite otydligt. Jag menar inte "Att köra Supertvätt för den regelbundna tvätten" utan regelbunden vanlig schampootvätt och SuperTvätt i stället för avfettning. Dock endast vid behov.

Innan du "lämnar ämnet" så måste du avslöja en sak.

Vilken kallavfettning använder du som inte tar bort ditt lackskydd? Och vilket lackskydd använder du som håller för kallavfettning?

Kan ju vara bra för mindre kunniga privata bilvårdare att veta.....

fe
228
ferraripeter2
525ia touring -94
Hmm, vet du inte att all kallavfettning.. knäcker det mesta.. det avfettar.är petroliumbasserat.. finns inget lackskydd som står imot det.. det är ju därför man ska in på återbehandling.. efter vissa intervaller.

men använd Micro medel.. klart skonsammare.. men får sitta på längre.

läs på lite på stackens bilvård.. mycket att lära där.

Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
bustorp:
Jag har alltid fått höra av bl.a. av pro. bilrecondare att man i princip ska ha en ren bil innan man börjar svampa, alltså man ska avfetta bilen innan man går loss med svampen. Personligen föredrar jag också denna varianten. Har på exprimentbasis testat att tvätta några bilar som varit allt från nästan rena till riktigt skabbiga utan avfettning och det känns varje gång som att man går på bilen med sandpapper. hua!
Nej tack, lackskydd/vax lite oftare och mindre tvättrepor/mekanisk nötning för min del!

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
bustorp
ferraripeter2:
Jag vet mycket väl vad kallavfettning gör. Det är precis därför jag avråder från att använda den för ofta. Använd den endast i samband med tvätt före lackskyddsbehandling. I övrigt kan man använda milt avfettande medel ex. SuperTvätt, som har ett vaxskydd, visserligen tunt men ett vaxskydd. Det sliter inte lika hårt på lackskyddet som kallavfettningen gör. Det bara är så.

All petroleumbaserat lösningsmedel har en viss förmåga att "torka ut" den obehandlade lackytan och göra den mer sårbar för nedfall, sol m.m.
Vår vän Moderatorn PTR skriver att han använder kallavfettning regelbundet men han berättar inte vilken sort. Jag vill bara veta vad han hittat som är mindre skadligt än annan kallavfettning.

Stackens bilvård nämner du - är det inte det som kallas Lahegas intresseförening också? :)

bustorp
Andersson_CSI:
Du har nog hört riktigt. Ingen säger heller något annat, eller hur?
Men det behöver ju inte vara med kallavfettning utan mildare varianter.
Den lösa skiten spolar man självklart bort med högtrycket innan man handtvättar så gör den ingen skada. Sen handtvättar man hela bilen och den skiten som blir kvar tar man till sist med SuperTvätt som ett mildare alternativ till kallavfettning.
Beroende på hur ofta man tvättar så kan det vara varierande mängd skit men vanligtvis behöver man bara ta i "hjulsprutet" på sidorna och ev .bakstammen. Svårare än så behöver man inte göra det. Bara det sker regelbundet.

Det finns som synes olika sätt att tvätta och alla föredrar sitt eget men det finns inget försvar för att använda starkare medel än nödvändigt. Varken för lackens eller miljöns skull.
Det är dock ett vanligt fel inom "lekmannabilvård" och skadar med tiden mer än det gör nytta för stunden.

Jag sköter mina (o en del andra) bilar efter mina idéer o erfarenheter och möter ofta beundran och frågor om hjälp, både med vanliga bilar o entusiastbilar.
Det måste tyda på att det jag sugit i mig under nästan 30 år har gett resultat. Hoppas att andra kan snappa upp lite av det så känns det bra att sitta här o pekfingervalsa.

bustorp
Måste väl tillägga att jag vet att SuperTvätt innehåller avfettning. Men den är utspädd och används på blöt bil och blir därmed ännu mer utspädd och, i mitt huvud, då mindre skadlig för lackskyddet.

Sen luktar man gott om händerna efteråt och det gör man inte av ren kallavfettning kan jag meddela.....:)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.