AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.115

SMTm folk Behöver lite råd!

SI
267
SIkko
X3 325 cab turbo 450hk
Jag har en bmw 525 som jag håller på att sätta i en m535 motor från en 87a men det blir lite problem att besiktiga den med gammel motronicen. Jag hade tänkt sätta i 465or i den och flytta över triggerskivan givare mm och köra med map sensor. Reglerar den lamdan även när smt är inkopplad? Går det att besiktiga den med tanke på avgasvärdena? Alternativt besiktiga den med standard spridarna från 535an.

Tacksam för alla förslag
du vet att man inte kan backa tändningen så mycket va?

www.535twinturbo.com
SI
267
SIkko
X3 325 cab turbo 450hk
11 grader tror njag att jaqg läste nonstans.
det gor väl att fila ur triggerskivan och backa lite samtidigt vsom man ställer fram tändningen i smtn och på så vis ska man kunna backa ca 22grader det räcker nog gott.
ooo berätta mera, alltså man grundinställer alla värden på +12 och sen antar det som noll eller hur menar du?

www.535twinturbo.com
ck
365
ck3
530DM Touring -02
528i blivande driftingbil
318 M50b28 800hk
325i -88 Isbil
320i -86 Isbil
Man fräser hålen ovala så att man vrider triggerskivan mot urs!
Alltså man ska fräsa ur till höger!
Man ska fräsa hålen 7mm. då blir det 2 tänder=12 grader om jag minns rätt. 10mm resulterar i 3 tänder=18 grader!

sen skriver man +12 i hela ändningsmappen för undertryck, sedan då det börjar bli övertryck börjar man att backa tändningen genom att skriva +11 , +10 osv till -12!

OBS! OBS!
Det är inte säkert att det går att skriva högre värden än runt 8 eller 9. skrev man -10 på mitt smt så börade den misstända som satan. Förmodligen blir tändningen något helt annat!
Detsamma gäller även + värdet. OBS kommer inte riktigt ihåg om det var 8 eller 9 men det märks!

Så i slutändan har man backat ca 20 grader. triggerskivan 12 grader + smt 8 grader.

Som sagt var så kan man inte ställa tillbaks tändningen helt till original pga att man bara kan skriva upp till +9 vilket gör att original tändkurva backats med 3 grader. Men det är ju typ ingenting!

OBS! värderdena 8 och 9 som jag skrivit ovan är vad mitt smt6 funkade med. kan ju kanske skilja!

Motorn i fråga var en m20b25 som jag åkte med 1.6-1.8 bars ladd med. Körde med original spridare och 6 extra spridare.

Blanka däck AB
hejsan, tack så mycket för informatioenen, och det hära löste ju många problem faktiskt.

www.535twinturbo.com
er
179
erikk
M535i-86 s38b38tic
528i-86(is bil)
M5-92b
3riksson: En dum fråga, men vart sitter trigger skivan på m30?
en dum fråga tillbaka, Har inte den blekaste!
Första bilen jag býgger så jag lär mig när det dyker upp så att säga =)

www.535twinturbo.com
Känns som att mindre kan gå fel med obalans osv om man helt enkelt värmer av den ditvulkade 60-2 skivan och flyttar den på svängningsdämparen istället för att fila hålen.

Länk
SI
267
SIkko
X3 325 cab turbo 450hk
Men fräser man ur hålena så har man möklighet att jusetra lätt. Eldar man låss den lär det väl bli obalans pga att balanseringshålena sitter på ena delen. Det blir inge obalans om man är noga centrumet har bra passform.
vart sitter den?

www.535twinturbo.com
_J
399
_Jimmy_
BMW 535i -91 Garret TA51
BMW 535ia -92 All utrustning!
3riksson: Det är undre remskivan det är frågan om.. Den som går på veven.
Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
Finns inget 60-2 hjul på M30b34....

SI
267
SIkko
X3 325 cab turbo 450hk
Nej men nu var det snack om att byta ut till 60-2 hjul och köra med halgivare + smt6. Skivan sitter längst fram på vevaxeln med 6st bult och är ca 200mm diameter. vrida skivan 10 grader räcker för mig jag hade inte tänkt ladda mer än 1,1bar

ck3 Har du nån mapp och eller inställningar för smt6?
Vad har du för lufttemp givare?

sikko@spray.se
Hur programerar man tändningen i Smt 6! styr man efter varvtal eller kopplar man Smt´n till insuget via slang & styr efter förhållandet i insuget ???

Mvh Christer

"Den som har mest grejer när han dör vinner!!!"
ck
365
ck3
530DM Touring -02
318 M50b28 800hk
325i -88 Isbil
320i -86 Isbil
Jo jag har en mapp. den är i en polares bärbara.

Jag körde utan lufttemp givare pga jag hade sönder min=/. Bara mapsensor! Det går ju men det blir ju säkert ännu bättre med lufttemp givare!

Jag köpte smt6 mapsensorn och lufttempgivaren hos Etapp.

Blanka däck AB
ck
365
ck3
530DM Touring -02
318 M50b28 800hk
325i -88 Isbil
320i -86 Isbil
Bäckis: Av vilken anledning skulle det bli obalans eller några andra fel om man fräser bort lika mycket på varje hål?

Blanka däck AB
Sikko, har du overgett autotronic planerna till forman for ett smt6? :D
Vad jag fattat (eller kanske fattat fel) sa kan man inte reglera lambdat fran smtn, bara lasa av vardena. En setting med lite battre spectrum for bredbandslambda.

Sitter FO pa Bali med en kall ol i 33graders hetta (inte helt fel)
Skall val aka hemmat snart nar det varsta av vinter rusket ar over :)
Vi hors//Thorn
SI
267
SIkko
X3 325 cab turbo 450hk
Vissa har det bra hör jag.. Nej jag har inte gett upp planerna detta är till familjebilen 535 turbo den behöver jag ett system så att jag kan besiktiga den med större spridare. Räcerbilen ska nog ha ett nira ev ska luska lite om det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.