AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
916

Bilbälte snurra in grej…(E39)

Croazia
Hej igen!

På min 528 (E39) så går inte bilbältet tillbaka helt när man knäpper upp sig. Den sista biten måste man stå och fjutta in för hand så att den inte hänger slackt. Ibland har det hänt att man tagit med sig bältet ut och dragit igen dörren.

Förutom att det ser billigt ut när bältet inte hänger på sin platts när den inte används så är det irriterande ibland. Sen så blir jag alltid påmind på min gamla Audi 100 1,8 jag ägde för. Det var inget fel på den bilen den körde jag 10000 mil under dom 5 år jag ägde utan nått större fel och utan några dyra reparationer.

Men nu äger en BMW som är faktiskt är min ögonsten (förutom mina barn). En bil jag inte en vågade drömma om. En bil man kan längta efter. En bil som jag ibland bara kan sitta och betrakta och beundra för dess skönhet, pondus och maskulinitet. En bil dottern Izabella (6år) kallar för semlan. Sonen gabriel (3år) har på köpet blivit helt BMW tokig (kan vara så att jag påverkar barnet positivt).

Då vill man inte bli påmind om Ådin med 30000 mil på mätaren man ägde förr, varje gång man tar av sig bältet!

Så snälla är det någon som vet vad som ska bytas var det sitter och om det fins nått bra gör det själv någonstans.

Tacksam för era svar..

Mvh Alex

52
447
528:n
528i -96
Hasso kanske vet om det går att öppna och fetta in spännrullen?
Annars så är nog byte det som gäller...Har bilen gått mycket? Detta felet verkar vara ovanligt på 5 serien!?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Prova att dra ut bältet i sin fulla längd och sedan långsamt låta det rulla upp sig på rullen igen, samtidigt som du ser till att styra in bältet rakt in i "hålet".
Upprepa detta några gånger så motioneras systemet och bältet rullar upp sig bättre på rullen. Brukar hjälpa för det mesta.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Croazia
Mycket eller lite 16500 mil men så är det även på dom andra platserna men kanske inte lika tydligt som på förarsidan. Jag vet att Hasso är duktig men det verkar som om han sover nu kanske vaknar snart. Det är nog bäst och vänta….

Croazia
Tack Johan B ska prova det.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om det inte räcker med ovanstående tips, kan man spraya på ett tunnt lager med teflonspray på bältet när det är utdraget. Låt det sedan torka innan du rullar in det. (torka även av det för säkerhets skull så du inte får fläckar på kläderna)

Den minskade friktionen på bältet kan få det att glida lättare i styrningen.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.