|
|
|
|---|---|
|
Efter att bilen varit inne på en fyrhjulskontroll/inställning (på aukt. BMW-verkstad) undrar jag nu hur protokollet från denna skall tydas. Nominella värden, "mätt" samt "just"... Någon som kan förklara hur det skall läsas? Bilen är en 530 E39... | |
|
Nominella värden är de värden som det ska vara. Till dessa brukar toleranser anges. Mätt skulle jag tro är de värden som mättes innan justering. Just bör vara de värden som mättes efter justering. Vinklarna brukar anges i grader och minuter. En minut är 1/60 grad. |
|
|
Oki, det är så jag själv tolkar det att det borde vara men då förstår jag inte "resultaten". De mätta värdena är nämligen desamma som de justerade och skiljer sig från de nominella... T ex på Total Toe är det nominella "centervärdet" +1.60 medan motsvarande siffra på "mätt" och "just." är +1.20. Om man nu mätt upp +1.20 så borde det väl korrigerats till +1.60? Nominellt värde för Camber är -0 43' -0 13' +0 17' och delta 0 40'. Mätt värde är V - 0 30' och H + 0 15'. Justerat är samma som mätt. Hur ska man tolka detta?? |
|
|
Vad var toleransen på Total Toe? Om det uppmätta ligger inom toleranserna så brydde de sig förmodligen inte om att justera. Du har alltså dels för liten negativ Camber på höger sida, dels är skillnaden mellan sidorna för stor. Om det är fram du pratar om så går inte Camber att justera med mindre än att byta ut eventuellt felaktiga kompinenter. Därför är det samma efter även fast värdet ligger utanför toleransen. |
|
|
Vilket värde är toleransen? Ja, de siffrorna var för camber i fram. Fenomenet med att siffrorna är desamma på justerat värde och mätt värde går dock igen i bak. Vad går att justera på E39?? Längst ner på protokollet står "OBS 4279". Vad betyder det? |
|
|
Jag kanske tolkade -0 43' -0 13' +0 17' fel. Jag tolkade det som att -0 43' var börvärdet och att det fick vara 0 13' mindre och 0 17' större än det. Nu tror jag att det är så att -0 43' är minvärdet, -0 13' börvärdet och +0 17' maxvärdet. I så fall är dina vinklar inom toleranserna på varje enskild sida, men skillnaden mellan de båda är lite för stor. Det är den som får vara 0 40' och din är 0 45'. I fram kan bara toe justeras. I bak toe och camber. Jag har ingen aning om vad OBS 4279 betyder. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.