|
|
|
|---|---|
| Som rukriken säger... Är stora vingar olagliga?? finns nån regel om hejd eller nått?? Var ute å brummade med min aluvinge som gör min e30 mycket trafiksäkrare och polisen blev riktigt elak. Han sa att antingen körde jag till bilprovningen eller så tog jag bort den på en gång....Tåkigt. | |
|
Hur gör vingen din bil säkrare om jag får fråga....? Aluvingar är väl i regel inte tillåtna pga att de har vassa kanter och därmed inte är så roliga för en fotgängare att t.ex. få i ansiktet vid en kollision. (Rätta mig om jag har fel någon) Stora avrundade och groteska cosworth-vingar är ju dock tillåtna så storleksmässigt så är nog reglerna ganska generösa skulle jag tro. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
Njo...du har nog ganska rätt..Måste skaffa en annan vinge.. Gör en jäkla skillnad på att vara utan vad gäller grepp, så man vill ju ha nått..... Vill inte skaffa nån lite läpp eller nått som ser bra ut men inte funkar... Nån som har ett tips på en vinge som är lite ovanlig på e30 och (FUNGERAR)? |
|
| M3 evo vingen, den är garanterat effektivare än en alu-vinge. | |
|
Storleken på vingen har ingen betydelse. En vinge uppbyggd på konsoller ska ansluta till karosseriet med sin främre kant, en glipa på max 15mm accepteras. Untantag görs om vingen är E-märkt och i sitt ursprungsutförande, eller byggd av mjukt eftergivligt material (aldrig metall eller glasfiber t.ex.) Vid en kontrollbesiktning är man normalt inte stenhård på dessa reglerna, förutsatt att det inte är en extrem vinge lämnar man det oftast utan åtgärd... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Det var kanske stilpolisen som stoppade dig för att ha förfulat en BMW!? ;-) 328án: Länk |
|
|
Hehe....stilpolisen... Alltid nån som ska mobbas innan han ens sett bilen... Tycker det är en tråkig inställning på detta forum.. Nä men allvarligt talat så passar vingen på bilen då resten ser ut som den gör.. Brukar själv vara ganska konservativ när det gäller bmw... Man får nog satsa på en m3 vinge.. Men då säger väl polisen att om jag backar på nån med plexit bak på den så skär jag väl halsen av nån.. Om nån råkar ha en m3 vinge liggande så kan ni ju maila.. |
|
|
Menar du att du kan märka nån som helst skillnad på väggrepp ute i vanlig trafik bara beroende på med eller utan jättevinge? Det får du isf gärna utveckla.. Eller du kanske kör mest på bana och så? Man undrar ju kanske hur en del bilar som vissa MB och BMW med 500+ hk och tillsvarande fartresureser kan klara sig utan stora vingar och utan att flyga av vägen då? FP |
|
|
@Folke "Man undrar ju kanske hur en del bilar som vissa MB och BMW med 500+ hk och tillsvarande fartresureser kan klara sig utan stora vingar och utan att flyga av vägen då?" Nog finns det jättevingar som gör skillnad för väghållningen. Tex Per Eklunds Pikes Peak Saab . Värre vingar Länk finns knappt. /N |
|
|
Hittar iofs ingen regskylt på SAAB:en, min fundering var som sagt om man har nytta av vingar i flygplansklass i vanlig trafik? FP |
|
|
Hmm....Lustigt me forum här...mycket kritik....men men.....om ni nu tycker att det inte gör skillnad så tyck det då....Vingen jag hadde kände då till och med flickvännen skillnad på då den satt där.... Men nu är debatten slut....Det blev en m3 evo vinge.. Men teoretiskt sett om man justerar en jättevinge av "flygplansklass" så det klart att det märks. Varför skaffar folk annars husvagnsspoiler och dylikt. Varför är formen viktig över huvud taget?? Varför inte bygga alla bilar som folkvagnsbussar då aerodynamiken inte har någon betydelse??Det skulle rymmas så mycket mera i bilarna då. Bara lite funderingar.. Man kanske skulle ha plasthjul på bilen? Spelar inte aerodynamiken roll så varför skulle däcken göra de?? Varför bilar me 500hk klarar sig beror kanske på att dom har bra däck, hjulupphängning mm... Ofta tycker jag att dom som har 500hk klagar på att dom får dåliga tider pga hjulspinn på i prinsip alla växlar. Blev ett väldigt långt inlägg... För att få svar på frågan jag egentligen hadde så kollade jag me svea rikes lag. Där står det att inga vassa kanter får finnas, vingen skall vara mjuk eller så skall framkanten på vingen ansluta till karosseriet. Nu när frågan är besvarad tycker jag att vi lägger ned.. Tack för alla svar. |
|
|
Folk skaffar väl en spoiler till sin husvagn eller folkabuss för att förbättra aerodynamiken skulle jag tro.. Men en normal modern bil i vanlig trafik som inte har aerodynamik som en buss, kan dom tillgodogöra sig ev. fördelar med jättevingar i hastigheter 0-120 eller så? Om du uppfattar inläggen ovan som kritik så får det stå för dig, jag är bara intresserad över om det gjorts några nya rön på området. FP |
|
| En stor vinge på bakluckan försämrar dessutom aerodynamiken, men ger mer nedåtkraft som förbättrar greppet i höga hastigheter, men då talar vi om betydligt större effekter än vad som finns i en 325. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.