AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.179

Oberoende test av bränslekvalitet?

er
375
erc
218i Active Tourer -16
Jag är nyfiken på vad för kvalitet man kan räkna med att få på bränslet här i landet. Har trots idogt biltidningsläsande aldrig sett ett test på bensin och diesel från de vanliga stationskedjorna. Vad man hört är ju att: Vi i Sverige har vinterdiesel året om. Att det skulle vara mer etanolblandning i bensin i stockholmsområdet(?). Att OK's första blyfria bensin förstörde motorer. Att JET har "skitbränsle". Och så vidare, och så vidare...

Har någon läst något av intresse kring ämnet?

Kan nämna att min tidigare Audi A3 1.9TDIs gick markant snålare och snabbare med tysk diesel jämfört med svensk... Ca 5km/h snabbare och ca 5-10% snålare.
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Din Audi lär inte gå bättre i Tyskland nästa gång..tror europa fick miljödieseln 1 januari
er
375
erc
218i Active Tourer -16
Det förklarar en del av reklamen jag läste i tyska och österrikiska biltidningar under nyårsveckan nere i Österrike - bensinbolagen berättade med buller och bång att det nu minsann fanns "vinteranpassad" diesel utan prispåslag...
er
375
erc
218i Active Tourer -16
Verkligen INGEN som läst eller känner till något om test av bränslekvalitet?
Inte på rätt länge iaf. men det vore rätt meningslöst då det knappast skiljor nåt märkbart. De olika märkena är dessutom rätt korsbefruktade med varandra, bara att kolla på hur de olika tankbilarna kör från mack till mack, så en test vore inte till mycket nytta eftersom man inte exakt vet vad man får.
Många tror att det finns lika många olika sorter som det varumärken, bara att kolla med tankbåtsrederier, raffinaderier osv. Det kommer kanske ett par olika transportörer hit, som raffinerar och fördelar osv.
Det finns dock säkert lika många skrönor som märken om olika egenskaper osv på soppan...)

FP
En mycket respekterad tidning i Finland, (Tekniikan Maailma) hade ett test för en 5-6 år sedan. Inte helt överraskande vann NESTE som är finskt, Shell var tvåa, Esso trea, Teboil fyra, sämst var Station1.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.