AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.130

e det ofarligt att blanda 95 oktan med 98

Sida 2 av 2
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
är väldigt nyfiken på vad som skulle göra att tankmätaren strular vid 95 oktan och vad som sen kurerar detta med 98oktan.
Någon som kan försöka förklara vad som fysiskt skiljer bensinsorterna åt. Är det densiteten? isåfall, kan 3 oktanenheter göra så stor skillnad att tankmätaren ger felutslag? Varför har inga andra tillverkare detta problem?

/Christofer
Visa användare
586
wdac
325i -05
för mig som även kör MC så är det så 98 är högkompritions vänlig, motorer med hög komp = 98, min husaberg (race maskin) går inte igång på något som har lägre än 98oktan

BMW Williams F1 Team.
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Det kanske e ngt konstruktions fel på mätaren på bmw, vilket bmw skyller på andra faktorer? det kan va så oxå??

för ibland när jag kollar noga på mätaren så dansar den lite fram o tillbaka en liten stund innan den bestämmer sig var den vill vara .... o jag har aldrig tankat 98 oktanig soppa på min bil....

BMW M-POWER
st
351
stoffe69
328ci -00
Det gäller inte bara bmw.... t ex citroen samma problem. mest i dom större städerna, ända spekulationen som finns är att man spär ut 95 myket mera än 98 med ethanol? eller om d heter methanol d kommer ja inte ihåg=) är inte så insatt. ända ja har hört.
GI
2.196
GINO
undrar da hur mkt det kan påverka bilens egenskaper om de håller på o mixtrar med soppan så där..... allt elände finns i sthlm :-) varför?

BMW M-POWER
st
351
stoffe69
328ci -00
så vitt ja för står. att minska utsläppen. men som sagt inget är bevisat
GI
2.196
GINO
Så långt e jag med stoffe fast om man sänker kvaliten på soppan ... njaaa kan inte vara så bra för bilen va?

BMW M-POWER
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag har svårt att tänka mig att en måttlig etanolinblandning i bensinen skulle få tankmätare att strula! (bensinbolagen får inte blanda in hur mycket etanol som helst, detta är reglerat i specarna för vad bensin får innehålla!)

Det är för övrigt samma etanolinblandning i bensinen över i stort sett hela södra sverige numer.

Kan det kanske vara såhär:
Storstäderna är mer "BMW-täta" än landsbygden (större procentuell andel av bilparken är BMW) + att det finns fler bilar = det totala antalet bilar med fel på tankmätaren blir mer påtagligt i storstäderna = man kallar det för ett "storstadsproblem"

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
kvaliteten på soppan sänks inte med måttlig etanolinblandning.
Etanol har högre oktantal och förhöjer det totala oktantalet.
Sen om man får 98 innan eller efter etanolinblandningen vet jag ej.

/Christofer
GI
2.196
GINO
fortsätter de så som det gör nu , när alla biltillverkare satsar på el bilar eller etanol, biobränsle mm

hmm undrar hur länge 98 oktanig soppa blir kvar i pumparna da?

BMW M-POWER
Oj vad skrönorna flödar här då...)) Man kan blanda t.ex 95 och 98, enklast genom att trycka på "96" på de pumpar som har denna... det görs bara två sorters bensin. Att tankmätaren skulle reagera på skillnaden måste vara det värsta hittills.. Möjligen av spritinblandningen men knappast troligt. Det är precis samma soppa, samma energiinnehåll, samma kemiska och fysiska uppbyggnad med undantag av just oktanhalten som inte visar sig förrän soppan utsätts för högt tryck (hög kompression) i en HET motor. Att inte t.ex en Husaberg eller nåt annat skulle starta på 95 stämmer inte, skillnaden märks först när motorn är driftsvarm OCH belastas, då spikar den med det karakteristiska knackande ljudet osv. Men den går, fast man skall undvika spikande motorer så mycket den nånsin går.

Motorer med adaptiva och omställbara motorstyrningar, främst tändsystem, har funnits rätt många år nu. De klarar ett bredare område, t.ex 91-98 oktan på soppan. Anledningen till att man kan få ut lite mera effekt, ELLER lite lägre förbrukning är att motorn genom sina knacksensorer konstant hela tiden söker efter det tändläge där knackningar precis skall till att börja. I realiteten blir det små knackningar som sensorerna uppfattar, och tändläget ställs fram lite, knackningarna upphör, tändläget backas osv. Så fort det kommer 98 i motorn så kan tändläget flyttas och effektiviteten ökar lite. Det beror INTE på att det finns mera energi i soppan, enbart på att förtändningen ökas något.

FP
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Helt riktigt Folke!

Dock kan man genom oktanhöjning uppnå både högre effekt och lägre förbrukning, det behöver inte vara antingen eller.

Däremot vinterbensin och sommarbensin skilja sig åt i förångningsegenskaper.
Detta kan leda till problem om man använder sommarbensin på vintern - då kan motorn vara svårstartad i sträng kyla pga att beninen inte förångas tillräckligt väl.
Likaså kan det bli problem med vinterbensin i sommarvärme - då kan det i värsta fall bli ånglås (främst om man har förgasarmotor).

Hög etanolinblandning ger också sämre startegenskaper i kall motor pga att den förångas sämre än bensinen.

Skulle vara kul och höra vilka argument som BMW har för att tankmätarna strular...och då särskilt i storstäderna.

Mvh

GI
2.196
GINO
Johan B :

vad menar du med sommar resp vinter bensin?

BMW M-POWER
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bensinbolagen har olika blandning i bensinen på sommaren respektive vintern. (eller åtminstone hade förut)

Vinterbensinen är lite mer benägen att förångas.

Mvh

GI
2.196
GINO
Tack!

BMW M-POWER
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.