|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
läste precis här på forumet att 95 oktanig bensin här i sthlm skiljer sig från övriga landet (mer etanol här i sthlm) så undrar om de skulle hjälpa att blanda då o då 95 med 98 oktan och om de e helt ok... Mvh Gino BMW M-POWER | |
| De är absoult ingen fara,blir bara mer utblandad... | |
|
Om du är orolig för tankmätarstrulet, så kan det vara bra att veta att jag alltid har kört på 98 och min mätare bråkar. Om detta beror på etanolen, så borde det finnas etanol i 98 oktan också. M v h |
|
| Är det bättre för motorn att använda 98 oktan istället för 95? | |
|
Man kan nog inte säga att det är bättre för motorn, men BMW säger att den är konstruerad för att köras på 98. Kör man med lägre oktanhalt, så anpassar sig tändning och insprutning efter det. Antagligen blir effekten något lägre, men jag vet inte om det är märkbart. Jag har heller ingen aning om hur dom äldre motorgenerationerna fungerar, men t.ex. Saab har ju haft APC (Automatic Power Control) som dom kallar det ganska länge. M v h |
|
|
95/98 spelar ingen roll på sugmotorer. Du vinner inget på att köra 98 i din 320. |
|
|
Det tror jag inte heller, men eftersom BMW rekommenderar 98 så kör jag på det. Sen kan man ju fråga sig varför dom gör det om det inte har någon betydelse? M v h |
|
| Det spelar stor roll på en sugmotor om man har högt komp! De flesta bilar med modern insprutning har något lägre förbrukning med 98 oktan än med 95. Jag kör med 95 i min 316 och 98 i M5:an. | |
|
Det är väl alltid bäst att rekommendera det bästa? I USA tankar dom i 91 oktan och det funkar det också. |
|
|
Men har inte BMW:s modeller i Amerikat lägre effekt? Jag tänker just på kompressionsförhållandet. Det kanske är lägre på den marknaden? M v h |
|
|
I USA mäter man inte oktan på samma sätt! 92 oktan i USA motsvarar ungefär 98 oktan om man skulle översätta det till europeisk norm. Det finns nämligen tre sätt att mäta oktan: * Research octane number (RON) - säger mer om hur bränslet beter sig på låga varvtal. Detta är det europeiska sättet att presentera oktantalet vid pumparna. * Motor octane number (MON) - säger mer hur bränslet beter sig på höga varvtal. (är alltid några oktanenheter lägre än RON) * Pump octane number (PON) - PON får man fram genom att slå ihop MON och RON och sedan dela med två. Oftast är det PON som anges på amerikanska pumparna. Blandar man 95 och 98 oktan, hamnar oktannumret någonstans mellan dessa i relation till hur många procent av respektive bensin utgör. (50/50 = ca 96-97 oktan) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Intressant! Har länge undrat hur de kommer sig att man har så lågoktanig bensin i USA, när jag läser på amerikanska forum.Då har man lärt sig nåt i dag med:-) /A |
|
| Johan B: Tackar för den läxan! Då kör alltså inte jänkarna med så lågoktanig bensin som man kan tro. Intressant att ta reda på hur många faktafel dessa två olika mätmetoder har orsakat :) | |
|
Då e det kanske lika bra att fortsätta med 95 oktanig soppa da, om det inte gör ngn större skillnad på bilens effekt...står i manualen på bilen oxå att bilen e gjord för 98 men kan köras med lägst 95! ... eftersom i nu läget e det inga problem med soppa mätaren( (peppar peppar) de enda som inte har strulat på bilen :-) hehe så e de lika bra o fortsätta med 95 oktan sen e det billigare med 95 på längre sikt nu när vår käre göran persson höjde skatten på drivmedel, samt allt annat som har med bil o göra BMW M-POWER |
|
|
Testa och se om motorn går bättre med 98 oktan. Själv brukar jag alltid tanka 98 oktan eftersom motorn verkar gå lite mjukare och dra något mindre bensin. Ur ett rent teoretiskt perspektiv kommer motorn att gå bättre med högre oktantal, men i praktiken är skillnaden ganska liten ibland. Effektskillnad mellan 95 och 98 oktan, är åtminstone inte jag karl nog att känna... Märker du inga positiva effekter av 98 oktan är det bara att byta tillbaka till 95 igen. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B : Prova kan man göra det e inga problem men sen i fall om soppa mätaren börjar strula för de ... (hatar när ngt e fel på bilen) hellre blir jag förkyld än ngt strular på bilen haha :-) så kommer jag att bli förbannad på mig själv för att ha skapat problem i onödan :-) BMW M-POWER |
|
|
Tänk om det kommer bilar som går på vindkraft, då är 98 orkan att föredra! /A |
|
Evol-79 |
Johan B: " men i praktiken är skillnaden ganska liten ibland." He he Grymt skön formulering, ordet Ibland kommer som en förtydligande =) slutkläm. |
|
Kan absolut inte se varför soppamätaren skulle börja strula pga 98-oktan. Låter som en skröna. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Tvärtom! Enligt BMW skulle 98 eventuellt kurera strulande mätare. Något jag inte tror på då min bil är ett levande bevis på det, eftersom jag alltid tankar 98. M v h |
|
| Kanske lite OT men bilar som kört med 95 och fått problem med mätaren har fått problemet löst genom att tanka 98... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.