|
|
|
|---|---|
|
Jag har 2 st Gas 12:or och ett 2-kanals jensen XA-2125 500W steg. klartar mitt steg att driva basarna? | |
|
Du har 2 val, antingen seriekopplar du basarna så dom går i 8 ohm mono, för jag tvivlar på att ditt steg går i 2 ohm mono. Eller så kopplar du dom som vanliga 6x9 e bas per kanal, alltså i stereo, då funkar det. |
|
|
Det steget är stabilt ner till 2-ohm i 2-kanalsmode, dvs bryggat klarar det inte lägre än 4-ohm. - Du kan inte brygga steget och parrallelkoppla högtalarna för då blir det för låg impedans. :-( - Seriekopplar Du högt (blir 8-ohm) och bryggar steget får Du ut halva effekten, dvs 175W (steget är bara på 350W RMS vid 4-ohm bryggat) fördelat på 2 högt. - Kopplar Du en högtalare per kanal så får Du också bara ut halva effekten, dvs 2 x 87,5W (steget ger ju 2 x 175W vid 2-ohm ej bryggat). - Bryggar Du steget och driver bara en!! Högtalare så får Du ut fulla effekten, 350W. Bäst alternativ! Vore jag Du skulle jag köpa ett till likadant steg, det var ju inte så värst dyrt och använda ett steg per bas. Då har Du 700W och då lär basarna låta hyffsat. Jag kan inte tänka mig att Du får något tryck över huvudtaget med 87,5W... /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
Membranarean av två tolvor kommer ge mer tryck än man kan tro, även med 87 RMS-watt. Har jag inte alldeless fel är GAS-elementen hyffsat lättdrivna. Prova. Nu vet jag inte om GAS-elementen trivs i en bandpasslåda, men det är annars ett bra sätt att få ut mer ljud. Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.