|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag ska på semester och bilen kommer att stå i flerbilsgarage i fyra veckor. Är det något speciellt man ska tänka på då? Jag tänker mest på om man riskerar att ladda ur batteriet om man har larmet på. Det börjar väl även tjuta om batterispänningen blir för låg och det kan ju vara lite störande för andra. E46 har väl även en historia med urladdade batterier efter relativt kort tid, men det gäller nog lite äldre bilar än min tror jag. M v h | |
|
Hej! Tja...Nu ska jag väl inte uppmana till att inte koppla larmet,men som du också skriver så blir det tämligen irriterat om larmet går,och vem bryr sig då om tjutandet när larmet går? annat än att ev. "garagegrannar" blir så irriterade att de verkligen börjar göra "åverkan" på vagnen pga tjutandet istället.. Annars så ska ingenting behöva göras under "bortavarandet",men att bilen är "tvättad och torr" innan tar jag för givet att du hinner få den. Mvh Janne. |
|
|
Jodå, den har blivit tvättad. Det är klurit det där med larmet. Det är ju rätt skönt att veta att det är igång också. M v h |
|
|
Mumkas: Du bör inte behöva oroa dig då min bil har stått 5 veckor utan att den ladda ur batteriet pga aktiverat larm. Så mitt tips är attt larma/låsa bilen som vanligt. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Konstig fråga kanske>>> MEN,blir det "dyrare" för dig om bilen blir stulen eller förstörd på annat vis UTAN larmet igång? Ökad självrisk brukar det iofs bli i många fall... Mvh Janne. |
|
|
Wendtan; Tack, det var just det jag vill höra! Jag tror att det är så att man slipper självrisken om bilen blir stulen och man har larm. Nu känns inte risken för stöld av bilen så stor p.g.a. garage och startspärr, men det känns skönt att larma ändå. Det är väl mest hjul och sånt man är orolig för. M v h |
|
| ...en E46 har väl startspärr med kodade nycklar, och kan ju enligt försäkringsbolagen inte stjälas. :) | |
|
Du behöver inte göra mycket. Tvätta bilen (så att du får rent samvete) och avlägsna värdesaker eller saker som en pundare kan tänkas vilja stjäla (dvs allt). Sätt en rattkrycka, lås och larma. Så gjorde jag nyligen och lät bilen stå i garaget i 5 veckor. Startade utmärkt när jag kom hem igen. Om än lite segt så batteriet kan möjligen ladda ur lite om det är ett par år gammalt. mvh |
|
|
Min rattkryckeusling (Abus) gick inte på M-sportratten, så jag gav bort den till en kompis med en 911 :) Annars har jag gjort ungeför så som du säger. Förövrigt kommer det att kännas tomt utan BMW:n i fyra veckor :( M v h |
|
| Mumkas: Får man fråga var du ska åka? :) | |
|
Det får man visst det. Vi ska till Laos. Egentligen skulle vi ha åkt till Burma, men det får vänta några år p.g.a. katastrofen i asien. Vi misstänker att dom har blivit illa drabbade också, men att regimen inte låter det komma ut. M v h |
|
|
Kan nu tillägga att farsan var bortrest i ca 2 månader,kom tillbaka igår...Bilen var "stendöd" :/ Mvh Janne. |
|
|
En E39:a har han...523i-97(med utbytt batteri för ca 3år sedan). Mvh Janne. |
|
|
Låt någon vänlig själ som du litar på titta till bilen efter två veckor. Starta och låt stå på tomgång en liten stund. Kör fram och tillbaka i p-rutan några centimeter. Trevlig resa. |
|
|
Lite återkoppling på mitt tidigare inlägg>>>Efter ett dygns laddning med hans lilla "knutsson-laddare",med amperevisning<<Varför finns det så sällan i nyare/modernare laddare? Nåväl,nu spinner E39:an som en katt igen :) Mvh Janne. |
|
|
Opps!>>>Tappade en mening där,men det "begrips" nog vad som menas ändå :) Mvh Janne. |
|
|
Hej på er! Jag kom hem igår och bilen brummade igång så snällt så. Det kändes som att den bara hade stått i tio minuter. Skönt att köra BMW igen! M v h |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.