|
|
|
|---|---|
|
Hej! Hur många bilar kan man äga under ett år för att man ska slippa skatta (räknas som en firma) ??? Ett år är det fom jan - dec ?? Om jag köper bilar ena året och säger det nästa hur tänker skattemyndigheten ??? Skulle verkligen vara tacksam om någon kunnde förklara det för mig Hälsningar Ezi | |
| Borde bara vara att ringa Skatteverket, men jag tror de där begränsningarna på x antal bilar per år är en skröna - på sin höjd någon form av praxis. | |
|
Finns nog ingen begränsning på hur många bilar du får äga. Däremot så finns det en begränsning på hur många bilar du får sälja på ett år. Tror det är 7st. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
För ca 10 år sen var det 12 st som du max fick omsätta under 1 år, jag vet, blev själv uppringd av skattemyndiheten som undrade om jag hade bilfirma. Kanske har ändrats i dag. |
|
| Hej, jag har av en importerande vän också hört siffran 7. Vid misstanke om fuffens kommer etablissimanget dock höra av sig tidigare. Så en bra historia är nödvändig att ha i bakfickan... | |
|
Så fort du handlar med en vara, (ny eller begagnad) med avsikten att tjäna pengar på detta så är det en skattepliktig verksamhet. Sen så är det ju så att om du köper och säljer 3-4 bilar på ett år utan att själv ta upp det så kommer det ju inte märkas, men vad jag vet finns det ingen fast gräns. De kollar dock säkert då och då dem som har onormalt många bilaffärer/år, sen vad som triggar är nog ingen fast gräns utan varierar säkert. Tänkvärt är att om man börjar med handel så är det inte bara skatt och momspliktigt utan det följer även med en hel del krav på garantier och sånt. Väldigt olika regler för privataffärer och handlare. /Christofer |
|
| Måste vara svårt att bevisa. Jag har bekanta som på ett eller annat sätt ägt mer än 7 bilar under ett år och aldrig behövt förklara sig för skatteverket. Någon gräns finns säkert, men det är säkert andra saker än just antalet bilar som får skatteverket att börja nosa i dina affärer. | |
|
en missnöjd kund ex. vis.... /Christofer |
|
| Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.