|
|
|
|---|---|
| Undrar om vad händer om man tankar med 97-bensin istället för 95-? Kommer bilen kännas piggare? Det finns ju på bensinstationer.. Varför då? | |
| Var har du hittat 97 oktan? 95, 96 (på utgång) och 98 är mig veterligen de enda som finns att köpa i Sverige. I Bland annat Tyskland finns Benzin (91), Super (95) och Super Plus (98) samt nu en del 99 eller 100-oktaniga varianter. 97 har jag aldrig sett. Eller? Hmmm... Storbritannien? | |
| Normal bil, normalkörning så kommer du inte märka nån skillnad. Om du däremot belastar motorn hårt tex. drar en tung husvagn så sjunker bensinförbrukningen ordentligt. | |
|
Om du har optimerat din bil så man ligger nära gränsen för självantändning vid komprimering av bränsleblandningen(spikningar) så är det mer marginal med högre oktantal. Ex.vis laddtryckshöjda turbobilar skall köras på 98 för att undvika motorskador. Moderna motorer med knacksensorer optimerar sig själva efter oktantalet och man får en lägre förbrukning med högre oktantal, dock endast så marginellt att det jämnar ut det högre priset ungefär. Ett exempel är s/v40 T4 den laddar 0,9 original och där rekommenderas 98oktan. /Christofer |
|
| Jag menade 98-, så klart. Blir inte motorn piggare, altså? | |
|
Jo det är därför den drar mindre, men skillnaden lär du inte märka själv. Det enda jag märkt är att det inte kostar mer att köra på 98oktan då den drar lite mindre, men det är heller ej billigare med att köra på 98 oktan, det tar ut sig själv, typ /Christofer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.