|
|
|
|---|---|
|
Hej på er! Förhoppningsvis är det dags, jag ska snart ner och hämta min första importbil! Jag är ruskigt less på att se alla dessa vrak i Sverige hos oseriösa handlare i Stockholmsområdet... En 328i Coupe E36 med "garanterade" 8000 mil, "unfallfrei", "scheckheft geflegt" och allt vad det nu brukar stå i annonserna... Bilen har SoV däck, PDC, ASC, Soll, Sätesvärme, BC, Klima och "M-Sportfahrwerk". Nackdelen är avsaknad av läder-och sportstolar, den något (enl. min smak) pensionärsaktiga Montrealblå färgen, samt att den inte köps från en auktoriserad handlare. Detta för 13.000 EUR (inkl. tyska momsen) (ca 120.000 SEK). Låter helt ok tycker jag. Några frågor till er med lite erfarenhet: - Bilen är uttagen hösten -96, och har de "nyare" (breda) njurarna (samt extra bromsljus). Alltså borde det i Sverige vara en 97:a. Går Bilprovningen med på att det är en 97:a vid registreringsbesiktningen? - Kan (ska?)jag numera åka rakt igenom den svenska tullen, utan att köpa specialförsäkringar och annat? Det var väl någon ny regel som trädde i kraft i höstas? - Är det fiffigt att ta en färdväg hem, som innebär att man ej åker genom Danmark (Tex Rostock-Trelleborg istället), mao, slippa pröjsa för specialskyltar i danska tullen. - Vilka papper ska man se till att få med sig? Vad jag kan komma på är det väl detta?: o Farzugbreif o EWG Certification o Kvitto på full betalning inkl 16% tysk moms o Intyg om miltalet/ej krockad/alla nycklar Många frågor! Hoppas att någon har tid att plita ner en rad! /Nicke | |
|
Troligvis blir det en -97 modell. Köper du de röda skyltarna i Tyskland så får du köra genom Danmark oxo, även i Sverige. Farzugbreif är det viktigaste pappret, resten klarar du dig utan, även om det är bra att ha. |
|
|
Behövs inga speciella skyltar for danmark. Körde själv hem på exportskyltar - med röda kanten. Har för mig att vissa sv. försäkringsbolag försäkrar på chassienr men inte helt säker. Kolla Jannes äventyr under reportage - matnyttigt |
|
|
Hej!!! Jag tycker att du ska ta färjan mellan Rostock och Södertälje så slipper du seg köra genom sverige kolla denna länk ang tidtabell Länk Det är dom sista 60 milen i sverige som är jobbiga jag har kört hem ett antal bilar från Tyskland så det känns som en lättnad att bara köra från S-tälje numera. Jag har föresten en 328 coupe 96 tillsalu 11000mil samma Montrealblåa färg och utr +halvskinn och sportstolar M-paket och vintersulor den kan du få för 125 000 och den är jättefin nyservad och fullservad enl bok spärrade nycklar larm å märkta rutor. MVH Johan Jag skall börja leta efter en e39 528 stept eller ev e38 740. |
|
|
Tack för tipsen! "Wmb": tack för erbjudandet, det känns dock viktigt att hamna under den magiska 10.000 mila gränsen! S-tälje färjan var ett bra tips! |
|
|
Nicke, Dial har en bra tvåveckors försäkring för importbilar där du kan försäkra bilen på chassinumret. Om bilen är helbilsgodkänd (nån form av EU-typning) ska du ha det intyget med dig. Vad var det nu det hette, CFC-intyg? Råder dig att absolut inte köra genom Tyskland utan försäkring! Jag är inte säker med tror att bilprovningen börjat titta på när bilen först är uttagen i Tyskland och använda det som årsmodell. De flesta försäkringsbolag vill ha ett svenskt intyg från din BMW-verkstad att alla nycklar finns eller att bilen omprogrammerats så att bara de du har fungerar. Jag är inte alls övertygad om att man får köra runt i Sverige med tyska exportskyltar, även om vissa påstår det. Vad som har hänt är att Vägverket tagit över hanteringen med svenska röda importskyltar från Tullverket. Hade jag varit du hade jag ringt VÄgverket och frågat vad som gäller. Boka tid på besiktningen nu! Lycka till! |
|
|
röda skyltar får bara användas enl. slutdatum på skylten för körning till bilprovning samt hemfärd därifrån samt hemförsel av bilen från utland (har för mig detta iallafall). Såg dock en bil med exportskyltar utgångna augusti 01 igår..... |
|
|
Tyska reg. beviset räcker för att regga bilen i Sverige . Om det blir en -97 beror ju på den tionde bokstav i chassinummer, men eftersom den hade nya fronten är det säkert en -97 . Har inte det nu exakt i huvudet men om du tittar på en bil som är -97 i Sverige kan du se vad det är för tionde bokstav och därmed även kunna fastställa övriga årsmodellerna eftersom bokstäverna är i alfabetiskordning ! Du vet väl även det att om du köper en bil hos en bilhandlare och betalar 16% moms på den så har du rätt att få det tillbaks i den tyska tullen eftersom den drabbar inte "utlänningar" alltså oss i det här fallet ! Lycka till...... |
|
|
Se upp lite med den tyska export skylten om du kör genom Danmark. Skylten med röd kant gäller ej i Danmark. (tror det finns en med gul kant som gäller?)Jag blev själv stoppad av danska polisen vid gränsen och fick hyra en skylt för 20 DKK om dagen. Helt ok om de inte kräft 4000 DKK i pant för skylt jäveln - KONTANT! Fick tillbaka pengarna en vecka senare på en check när jag sänt skyltarna åter till DK // Sista fracken har inga fickor... |
|
|
joernmat, den röda ska gälla även i Danmark, den gula gäller bara i Tyskland, används även av Tyskarna själva när dom köpt en bil i en annan stad. M-Maker |
|
|
M3, kolla under tråden: Moms, (Du får inte tillbaka momsen som privatperson). M-Maker |
|
stimpenbmw |
Hämta nyss hem en bil. Köpte röda skyltar och körde hem utan problem. Tog färjan rödby puttgarden och körde över bron. Tullen sa inget om bilen eller föräkringar eller nått. |
|
Tack för alla tips. Sitter just nu på färjan och kopplar upp mig via mobilen, -seeeegt! Jag klippte till på färjan från Lubeck/Travemunde till Trelleborg. Ganska dyrt, EUR 93.00, men slipper å andra sidan Danska specialförsäkringar. Bilen har gått som en dröm, de beryktade Kasselbackarna var otroligt skoj i 180 km/h, sist jag åkte där var det med en VW buss från '71 i ca 40 blås, viss skillnad! Enligt handlaren i Tyskland är enda skillnaden mellan röd och gul exportskylt att den gula endast räcker i fem dagar, medans den röda i tio dagar. För min del blev det den gula varianten, då handlaren sa att han inte hade något formulär att fylla i för den röda... Trafikförsäkringen SKA gälla i hela Europa. Men det är ju som sagt en handlares ord. Jag passade i och för sig på att hälsa på en kompis i Zurich, och passerade då tullen vid Basel med den nyligen inköpta gul-reggade BMW:n. Enligt de Schweziska tullarna var det inga problem, och Schweiz är ju utanför EU. Mao, borde slippa betala specialförsäkring då jag anländer till Sverige... Ringde "för säkerhets skull" till bilregistret i går och fick en chock, damen som svarade sa att jag MÅSTE ansöka om tillf. regbevis, och MÅSTE ta bilen på en trailer från Svenska tullen till hemmet!!! Enl. henne spelade det inte någon roll vare sig man hade gula eller röda exp.skyltar!! Det var nämligen nya regler sedan i höstas. Tyckte att det lät lite väl märkligt så jag ringde samma nummer igen, och fick då prata med en snubbe som hade bra koll, inget problem "Vadå? -trailer?" menade han och tyckte nog att det var rätt så pinsamt att hans kollega inte hade så bra koll. Man kan ju bli frustrerad för mindre! /N |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.