AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.140

Vibration i bakvagn

Gn
24
Gnille
528i Touring-98
2002 turbo
Hej!Har en 528T-98 12000mil med irriterande vibrationer i bakvagnen när jag kör sakta på ojämnt underlag typ kullersten.Bakvagnen upplevs som om den kommer i självsvängning mellan ojämnheterna precis som om stötdämpare inte hinner med att dämpa,fast dom inte är dåliga.
Har sökt på inläggen om tips och läst om obalans i däck??? Borde inte framkomma vid denna låga hastigheten,baklucka som vibrerar p.g.a för dålig förspänning på sidoklossar.Är det någon med liknande problem som vet??
Hej!
Jag upplever liknande vibrationer i min bakvagn när man kör över små ojämnheter. Även vid överfart över brunnslock eller asfaltskanter eller liknande ger dunkande ljud. Inget klonk däremot. Jag upplever inte heller dämpningen dålig på vanlig väg. Jag har också sökt och läst bland all inlägg och kommit till den slutsaten att det kan vara ett eller flera problem. Byte av de så kallade silentblocken (4 st) verkar ha löst problemet med vibrationer (100-120km/h) för en del, men kan kanske även avhjälpa dunkandet i bakvagnen. (Jag har vibrationer i dessa hastigheter också.) Stötdämparna kan vara slitna ändå fastän de fungerar vid normal drift. Det är ju en ganska dyr historia att både byta alla bussningar och stötdämpare så det vore ju intressant att få reda på vad som kan göra mest nytta. För egen del tippar jag ändå på att "självsvängningarna" beror på matta stötdämpare.
Jag har som sagt ingen lösning, men hoppas vi kan få fler inlägg i denna diskussion från övriga på forumet som har lyckats åtgärda något av problemen.
Trådar med liknande diskussioner:
Länk
Länk
Länk

/ninja
Visa användare
293
Hermander
325Ci Cab-2001
430xd Grand coupé 2016
Skulle satsa på att byta bussningarna i bakvagnen.
Gjorde det när jag hade samma problem och de försvann.

Inte så dyrt som det låter c:a 800:-/st x4 = 3200:- +Moms
samt en bakvagnsinställning fär en 1000:-
På icke aukt. verkstad men med orginal delar.

Det är värt varenda krona för att slippa parera hela tiden.

/Fredrik
Gn
24
Gnille
528i Touring-98
2002 turbo
Hej Fredrik!Problemet är inte att jag behöver parera hela tiden,bilen är väldigt kursstabil utan några tendenser till pareringar när jag provocerar den,bytte du också övre stötdämparlagringen i bak?

Gnille
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Jag hade samma bekymmer som du på min E34, fast fram. Så fort man körde över en ojämnhet (exempelvis ett brunnslock) så "brrrrr" ade det till. I mitt fall var det 2 fel, dels var framfjädrarna totalt slut (knappt något motstånd i fjädern alls) och dels var bussningarna i casterstagen helt slut. Nu är det inte lika på E34 och E39, men iaf lite tips på vad felet kan bero på.

/Per
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.